Veercompressortje gejoept... en het werkt....
Close-up prototype;
Moet nog wel verstevigd worden, heeft de neiging om scheef te gaan zitten waardoor de haken weg kunnen glijden... die wil ik "star" met elkaar verbinden, met net genoeg bewegingsruimte om de haken om en om aan te draaien.
De as die door het onderste oog gaat bestaat uit 2 delen met een dunner midden om te zorgen dat het niet verschuift: dat werkt in ieder geval goed, de kern is stijf genoeg om niet te verbuigen..
De veer heeft uiterlijk ook zijn beste tijd wel een beetje gehad...
Dit was de belangrijkste reden om met deze schokbreker te beginnen, de stelring van de veervoorspanning is aan 1 kant gebroken.
Hoop eerlijk gezegd dat dit soort onderdelen nog ergens leverbaar zijn; dan is revisie misschien een optie, de schokbreker voelt in principe goed aan maar er blijkt wat toest aan de stang te zitten en de behuizing is wel erg mottig...
Tweedehands schokkertje zou dus zomaar een optie kunnen zijn.
Rijwieltechnisch is er inmiddels ook wat meer duidelijk over de combinatie meenemer SPII en naaf Cali 1100, alles past vrij goed alleen de borging van de transmissiedemper is bij de SP geschoeft, terwijl bij de Cali een grote veerring wordt gebruikt om de boel op zijn plaats te houden:
Deze ringen zijn goed leverbaar maar extreem duur, dus als iemand nog iets heeft liggen hou ik me van harte aanbevolen.
De ring is gebruikt bij diverse grote Guzzi's met draadspaakwielen: o.a. de T3, 1000S, Cali 1100 en de Quota.