Zx6r houd zwaar in/schokt bij 8000 toeren

moskam

Rookie
14 jul 2007
8
0
Utrecht
Hallo,

Na onderhoud gepleegd te hebben aan mijn zx6r uit 2000 (klepspeling stelling, filters schoongemaakt, bougies vervangen) loop ik tegen het volgende probleem aan:

Bij volgas (in elke versnelling) trekt de motor goed door tot de 8000 toeren waar hij spontaan begint te haperen, brommen, inhoud en niet verder vooruitkomt. Hij blijft dus in het 8000 toerengebied zitten. Draai je op dat moment het gas iets terug (ca 90% open) gaat de motor er weer vandoor tot de 14000 toeren (max).
Het probleem is pas opgetreden na het onderhoud. Alle slangen zijn goed aangesloten. Wat me wel op is gevallen is dat de motor redelijk sterk naar benzine ruikt. Dit was voorheen niet zo. Dit zou van de carbs vandaan kunnen komen maar weet ik niet zeker.

Herkent een van jullie dit probleem. Ik heb een enkele oude topic hierover kunnen vinden maar bij geen enkele een duidelijke oplossing kunnen vinden.

Groeten
Martin
 
Eerst van alles zou ik (makkelijk!) checken of de "overloop" (= vlotterkamer-ventilatie, meestal nippeltje met slangetje of buisje hoog aan de vlotterkamer en soms tussen carbs onderling doorverbonden) wel vrij ademt van binnen in elke vlotterkamer tot in de buitenlucht; een beklemd, gekniekt of verstopt slangetje of buisje maakt dat een lucht/damp-bel de vlotter omlaag houdt zodat de benzinetoevoer niet (tijdig) dichtgaat.

Lastiger: een vlotternaaldje kan slecht zijn geworden; bekijken onder sterk vergrootglas, vooral het sluittipje dat bij moderne typen meestal van (kunst)rubber is. De "aandrijving" van dat naaldje kan per type carb verschillen, soms een soort lipje dat enorm kras- en vervormingsgevoelig is en waardoor het naaldje kan haperen/ blijven hangen.

Ook nog kans: een losgetrilde naaldgeleider of iets sproeier-achtigs, van die kleine messing dingetjes die tamelijk vaak met schroefdraad (en schroevedraaiergleufje(s)) zijn uitgevoerd.

De echt moeilijke dingen weet ik niet .....
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Wat ik begrijp is dat de kans groot is dat er iets aan de hand is met de benzine/luchttoevoer naar de motor en de carbs maar eens uit elkaar moeten. Het Ze zijn 1 jaar+ geleden onder handen genomen met een dynojet kit. Echte zware slijtage na pas 30000km gereden te hebben lijkt zo onwaarschijnlijk maar is natuurlijk wel mogelijk.....
K&N luchtfilter zit namelijk goed op zn plek en is schoon en er is voor de grote beurt al mee gereden.

Een ontstekingsprobleem lijkt onwaarschijnlijk?
 
[....] Echte zware slijtage na pas 30000km gereden te hebben lijkt zo onwaarschijnlijk maar is natuurlijk wel mogelijk.....
[....]


Ehmm op het FZR forum spreekt men van ovaal uitgelopen gasnaaldgeleiders (of hoe die dingen heten) elke 15000(!) kilometer. Dat geeft overigens een andere storing dan de jouwe, maar even om die 30.000 km slijtage aan te geven ;) (daarbij is 30.000km snelweg met 1 stand gas wat anders dan 30.000 stadskilometers met gas dicht/open/dicht/open etc. :) )
 
Hallo,

Nog even een kleine update. Heb de carbs uit elkaar gehad, geen slijtage of vuiligheid te zien. Lucht/brandstof overloop slangen zijn allemaal in orde. De afstelling van de carbs is goed. Te arm afgesteld lijkt me ook niet, zelfs met choke open wil het niet vooruit tussende 8 en 11k rpm. Het brandstof lucht probleem is opgelost. Gewoon de schroeven wat vaster zetten van de benzinekraan.

Kan het zijn dat mijn inlaat of uitlaat nokkenas een tandje verkeerd staat of rijd de motor dan helemaal niet meer? Onder de 8000 en boven de 12000 kan ik vol acceleren en heb ik volgens mij ook vol vermogen. Ik zat zelf te denken aan een vacuum probleem maar volgens mij is het vacuum juist het hoogst bij lage toeren dus zou ik dan problemen moeten krijgen, maar ik weet dit niet zeker.

Kan het nog aan andere zaken liggen?
 
Ik heb zelf een ietwat vergelijkbare ervaring gehad. Bij mij was het toen nadat er 25kw geplaatst was. Bij 8000 toeren reed je tegen een muur aan, nog op een vermogensbank gehad ging ie van 34 naar 27pk ofzo. Maar niet haperen/brommen. Klojo's van de motorzaak (MotoXtra, worden ze een fractie korter) lieten me er toen andere sproeiers in draaien, hielp geen zak. Ik heb toen zelf later de gasnaalden standje hoger gezet (clipje 1 randje naar beneden) en toen waren alle problemen weg.

Het is redelijk wat werk om uit te proberen, maar als jeje verveeld morgen ;)
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ben er eindelijk achter wat het was.
Heb gister alles weer los gegooid en het bleek dat ik de inlaat nokkenas 1 half kettingschakeltje "te laat" had ingesteld. Dom maar ik mijn mooie repair handleiding staat het echt waardeloos uitgelegd. Anyway de inlaatkleppen gingen dus iets te laat open en iets te laat dicht tov de uitlaatkleppen. Het resultaat is ook een te arm mengsel en witte bougies.

Bedankt voor jullie tips.
 
Terug
Bovenaan Onderaan