zx9 r start niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.

martin72

Die hard MF'er
18 apr 2013
328
15
westmaas
Vorige week bezig geweest aan de jiffy schakelaar, die zat los en ging langs de zij standaard, weer goed vast gezet en alles werkte naar behoren. ( starten in zijn 1 zetten koppeling op laten komen en dan sloeg hij af) Vandaag na 1 week wilde ik de motor starten maar nu slaat hij niet aan, accu erop leeg gestart, maar hij slaat niet aan. Jiffy schakelaar blijft ook niet hangen ofzo. Nu de accu maar aan de lader gehangen en morgen nog eens proberen. Ik laat wel altijd benzinekraan open staan en de choke stond nog open van vorige week maar ik weet niet of dat erg is.

Iemand misschien een idee wat hier aan de hand is.
 
neeeeeeeeeeeeeeeee nog niet opgelost,
ik heb de bougies eruit gehaald , maar ik heb geen vonk.
rond draaien doet hij met gemak, accu is 13 volt heb ik gemeten, benzine zit erin, en killswitch is niet per ongeluk aan geraakt, want dan start hij toch niet??
 
met een voltmeter/spanningsmeter. Er zitten toch aansluitingen op de bobine aan de laagspanningszijde? Controleer of daar spanning op komt met de ene tester van de voltmeter. de andere zijde verbindt je met massa. Veel makkelijker wordt het niet..
 
met een voltmeter/spanningsmeter. Er zitten toch aansluitingen op de bobine aan de laagspanningszijde? Controleer of daar spanning op komt met de ene tester van de voltmeter. de andere zijde verbindt je met massa. Veel makkelijker wordt het niet..

er zitten twee bobines, met op de achterkant twee draadjes een zwarte en een rode, trek ik die stekkertjes eraf ?? en meet ik dan die stekkertjes maakt dan niet uit waar de plus of min van je multimeter opzet, en met contact aan of uit?? en startknop indrukken of niet.
 
En toch... zo moeilijk ik het helemaal niet. Begin nou eens met een werkplaatshandboek. Daarin staat precies beschreven hoe controle van de (aansturing) van de bobines gecontroleerd zou moeten worden.

Maar doe dit alleen als je het zelf WILT doen, en bereid bent er moeite in te steken om er vervolgen wat van te leren.
 
En toch... zo moeilijk ik het helemaal niet. Begin nou eens met een werkplaatshandboek. Daarin staat precies beschreven hoe controle van de (aansturing) van de bobines gecontroleerd zou moeten worden.

Maar doe dit alleen als je het zelf WILT doen, en bereid bent er moeite in te steken om er vervolgen wat van te leren.

klopt, ik heb het wph erbij , ik zat verkeerd te kijken, namelijk bij electrical system.
En ik moet bij hoofdstuk ignition system kijken, daar staat het stap voor stap.
Dus word vervolgd.
Ik denk dat je het beste er af kan blijven en 'm naar een motorzaak kan brengen..

Hoe dan???
hij rijd toch niet.
 

heb de bobine door gemeten, stekkertjes eraf en meet dan de primary resistance en die is zo rond de 2;8.
WPH staat tussen de 2,3 en 3,5 dus dat is ohms dus dat is ok.
Alleen de secondary resistance begrijp ik niet zo goed in het WPH. De foto die erbij staat is ook niet echt duidelijk.
Maar steek je nou de min in de bougiedop en de plus op de plus van je bobine.
Zo heb ik het dus gedaan , in het WPH staat een waarde van 12 tot 18 k ohms, maar mijn meter meet niks.
 
Nog een keer goed gekeken in WPH, plus en min op de aansluiting van de bobine voor een meting van de primary resistance, de waarde is 2.8.
Ik snap nu uit het WPH hoe ze de secondary resistance meten, het is gewoon niet goed te zien in dat boek, maar goed ik ben eruit hoe je moet meten.
bougiedoppen eraf ( van 1 bobine) en dan de plus en min in de uiteinde van kabels prikken, alleen hij meet dan niks.
Hebben er nog een andere bobine bij gepakt van een goed lopende motor en precies op dezelfde manier gemeten maar dan meten we ook niks.

Is mijn CDI unit niet kapot??
 
Je bent nu bezig met een weerstands(resistance) meting van de bobines in Ohms.
Dat zegt helemaal niets over de staat van de CDI unit, alleen maar over de staat van de bobines. Tenminste, als je het goed doet.

Als je wilt zien of er een signaal komt van de CDI naar de bobines, dan zul je de spanning in Volt moeten meten, en dit doe je in eerste instantie aan de primaire kant.

Trouwens, als er geen spanning op de bobines komt hoeft dat niet te betekenen dat dan de CDI kapot is.
Het kan zijn dat jouw standaardschakelaar of de kull-switch de zaak blokkeerd. Veiligheid.
 
Heb ook de pick up coil door gemeten, die geeft ook niks aan, in WPH staat dat je de zwarte en gele draad moet meten, en dan zou er tussen de 375 tot 565 omh te meten zijn. maar ik meet 0.
Je bent nu bezig met een weerstands(resistance) meting van de bobines in Ohms.
Dat zegt helemaal niets over de staat van de CDI unit, alleen maar over de staat van de bobines. Tenminste, als je het goed doet.

Als je wilt zien of er een signaal komt van de CDI naar de bobines, dan zul je de spanning in Volt moeten meten, en dit doe je in eerste instantie aan de primaire kant.

Trouwens, als er geen spanning op de bobines komt hoeft dat niet te betekenen dat dan de CDI kapot is.
Het kan zijn dat jouw standaardschakelaar of de kull-switch de zaak blokkeerd. Veiligheid.

als je cdi unit kapot is kan je toch ook geen vonk hebben,
als je geen vonk hebt moet je toch controleren of je bobines nog goed zijn en je bougie kabels
 
ZX9R is toch een 4cilinder, of niet?
En je hebt op geen enkele cilinder een vonk.
Veiligheidsschakelaars onderbreken de vonk, dus daar zou het aan kunnen liggen.
Het lijkt mij sterk dat beide pick-up spoelen defect zijn, dus dan zou je zeggen dat jij in de goeie richting zoekt, defecte CDI.

Maar ik vertrouw jouw metingen niet helemaal, omdat je nog niet helemaal begrijpt wat je moet meten en waarom.

Ik neem aan dat je 2 pick-up coils hebt, of heeft de ZX9R er maar 1?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan