ZXR schiet uit versnelling?

Kelvin88

Rookie
9 sep 2011
8
0
Zwolle
Hallo motorijders!

Zoals ik in mijn voorstel rondje al heb gezegd ben ik de nieuwe eigennaar van een kawasaki ZXR 750!
keurige nette motor.. waarbij alles nog goed werkt..

Maar toch! iets vreemds..

Zodra ik bij de 7000 a 10.000 toeren in de buurt kom lijkt het net of de motor uit de versnelling schiet! je voel een klap in heel de motor en daarna gaat hij gewoon verder..

Nu zegt de vorige eigennaar dat waarschijnlijk de koppelingkabel iets te strak staat waardoor het lijkt alsof de motor uit de versnelling schiet, hij zegt dat de versnellingsbak absouluut niet versleten is..
koppelingsplaten zijn recent vervangen bij aankoop (heb de bon nog) dus ik weet niet als de motor het voor die tijd ookal deed..
Nu blijkt dat je dit iets kan stellen (lees: losser aandraaien?) bij de koppelingshendel of...?

Iemand een idee?

Graag hoor ik jullie suggesties!
 
Laatst bewerkt:
klinkt toch als een versnellingsbak die niet goed is.
als de koppeling slipt dan moet ook het toerental omhoog gaan.
en een slippende koppeling gaat dan ook niet met een schok.
 
Laatst bewerkt:
thnx voor je reactie,

Hier ben ik ook bang voor..
Maar met een beetje geluk valt er iets te stellen, de koppeling moet geloof ik ook wat speling hebben, dar heeft hij totaal niet, maarja, de koppeling is hydraulisch, hoe werkt dit?
 
thnx voor de reacties mensen..
Vandaag even naar een garage geweest in de buurt, die geeft ook aan dat het waarschijnlijk de versnellingsbak is..

ik denk dat ik eens op zoek ga naar een ander (compleet) blok.. iemand iets liggen?

Of het wordt een revisie van de bak.. weet iemand (in omgeving zwolle) die dit voor een zacht prijsje kan doen?
 
Ik denk ook dat het de bak is. Bij mijn '93 Blade kostte me dat 700 EUR materiaal: schakelwals, schakelvork en 3 tandwielen. Maar daarna schakelde hij weer super :) Voor die prijs koop je ook een ander blok '(

Edit: doorslippende koppeling heb ik ook meegemaakt. Dat gaat zonder schok. Ik merkte alleen dat het toerental omhoog ging zonder dat de snelheid toenam. Met nieuwe koppelingsveren (18 EUR totaal oid) was dat opgelost :)

Edit2: Wat de bananeman zegt :Y
 
Laatst bewerkt:
Is 100% een versleten bak, afgeronde schakeldogs.

En zo te lezen wist de vorige eigenaar donders goed dat hij een fiets met een gare bak aan het verkopen was. Anders ga je niet zo stellig beweren dat het absoluut de bak niet is maar wat anders. Denk 's na: volgens de verkoper is het waarschijnlijk een kwestie van de koppelingskabel afstellen......tuurlijk joh. :} Dan stelt hij die toch zelf even af voordat hij het ding te koop aanbiedt zodat hij niet 1 of andere kutsmoes hoeft te verzinnen?



Dus je bent gewoon genaaid, anders kan ik het niet zeggen helaas. :X


En ik spreek uit ervaring met dat soort geintjes.....Kon bij mijn eerste motor jaren geleden ook na 2 maanden de bak vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Klinkt idd als de bak.
Ik zou eerst ff de verkoper aan z'n taas trekken en kijken wat je met hem kan regelen want het verkoopverhaal klopt natuurlijk van geen kant. Hij heeft je gewoon genaaid.
Lullig maar waar ;(
 
Als ik ook even mag meeliften op dit draadje:
Heb ook een Zxr uit 94, met ook wat bakproblemen.
Niet zoals de TS heeft, maar inderdaad in de 3 heel soms een slippende koppeling op lage toerentallen en veel gas, maar dat is niet echt het grootste probleem.
Vaker vanuit de 2/vrij naar de 1 wilt hij niet schakelen, net alsof de koppeling niet genoeg induwd. Even de koppeling los en weer vast is meestal voldoende, maar soms heeft hij hier even moeite mee. de eerste 3 versnellingen voel je hem ook als het ware (in je voet dan, niet de hele motor) uit de versnelling gaan en er weer invallen, net alsof de koppeling niet ver genoeg induwd.
Moet ik hier ook aan de bak denken, of koppeling/veren?
Oude motorolie zag er ook niet fris uit, dus of de koppeling daar iets van geleden geeft?
 
Zoals ik het verhaal lees schiet de motor uit de versnelling en dan er weer in?
Lijkt me sterk.

Volgens mij moet je het toch bij de koppeling zoeken, ik heb ooit iets soortgelijks gehad met een FZR1000.
Deze schoot ook door de koppeling heen bij bepaald toerental (het hoogste koppel), dit was met een paar sterkere koppelingsveren en nieuwe olie (geen volsyntheet) opgelost.
 
Zoals ik het verhaal lees schiet de motor uit de versnelling en dan er weer in?
Lijkt me sterk.

Volgens mij moet je het toch bij de koppeling zoeken, ik heb ooit iets soortgelijks gehad met een FZR1000.
Deze schoot ook door de koppeling heen bij bepaald toerental (het hoogste koppel), dit was met een paar sterkere koppelingsveren en nieuwe olie (geen volsyntheet) opgelost.

Dit is misschien ook een oplossing inderdaad..
de veren zijn gelijk met de koppelingsplaten vervangen..
De koppeling gaat nu erg strak, zelfs zo erg dat je bij verkeerslichten en bij file er snel last van krijgt..
Ik zou juist denken dat bij de slappe veren de koppeling zal gaan slippen en bij te strakke veren hij uit de versnelling kan schieten.. of zie ik dit verkeerd?
 
Is 100% een versleten bak, afgeronde schakeldogs.

En zo te lezen wist de vorige eigenaar donders goed dat hij een fiets met een gare bak aan het verkopen was. Anders ga je niet zo stellig beweren dat het absoluut de bak niet is maar wat anders. Denk 's na: volgens de verkoper is het waarschijnlijk een kwestie van de koppelingskabel afstellen......tuurlijk joh. :} Dan stelt hij die toch zelf even af voordat hij het ding te koop aanbiedt zodat hij niet 1 of andere kutsmoes hoeft te verzinnen?



Dus je bent gewoon genaaid, anders kan ik het niet zeggen helaas. :X


En ik spreek uit ervaring met dat soort geintjes.....Kon bij mijn eerste motor jaren geleden ook na 2 maanden de bak vervangen.
denk het ook ja
 
De koppeling gaat nu erg strak, zelfs zo erg dat je bij verkeerslichten en bij file er snel last van krijgt..

Is er niet iets mis met de koppelingskabel ??
Komt de hevel goed terug op je koppelings deksel?
Wie heeft de platen destijds vervangen, de vorige eigenaar zelf?
Wellicht heeft deze de zaak niet goed teruggemonteerd.
Eerst altijd de meest simpele dingen controleren, dan pas gaan doemdenken.
 
Is er niet iets mis met de koppelingskabel ??
Komt de hevel goed terug op je koppelings deksel?
Wie heeft de platen destijds vervangen, de vorige eigenaar zelf?
Wellicht heeft deze de zaak niet goed teruggemonteerd.
Eerst altijd de meest simpele dingen controleren, dan pas gaan doemdenken.

Vrees van niet, blijkt dat er een hydraulische koppeling op zit..
Deze versie heeft geen kabel..
 
Laatst bewerkt:
Je was al bij een garage geweest en die monteur heeft op je motor gereden om het te ervaren?
Ik kan me niet voorstellen dat hij het mis heeft. Zoiets herkent hij direct.

Deed de motor dit ook al tijdens proef rijden? In dat geval moet je er maar lering uit trekken dat je een motor goed onderzoekt voordat er flappen van de hand gaan. Of een techneutje meenemen om dit voor jou te doen.
Zover ik weet zijn bij dit soort motoren de bakken wel vaker rot. Als je een tweedehands blok regelt, heb je een hoop werk en weet je van te voren alsnog niet of je er veel op vooruit gaat.
 
Is het probleem in elke versnelling??? Bij de ZXR wil er nog wel eens een probleempje zijn met de schakelvorken in de bak. Daardoor schiet hij dan inderdaad uit de versnelling. Vaak is dat dan in de 2e versnelling, en niet in meerdere versnellingen.
Ik ben zelf een keer een soortgelijk probleem tegengekomen met een ZXR, en daar hadden ze met de slipperclutch lopen experimenteren.(was dus behoorlijk verprutst)

Oh ja, goede MOTOROLIE is vaak ook van belang bij een goede werking van de bak en koppeling!

Wat je koppeling betreft die is inderdaad hydraulisch, maar de pakking in de koppelingscylinder (op het blok) wil ook nog wel eens lek gaan na tig jaren van uitdrogen.
Haal de cylinder ff van het blok, als er olie uitkomt dan is het al fout!!! Dan is of de cylinder zelf lek, of de keerring van de koppelingspen.

Suc6

Grtz Eagle.

Ennuh wil je er wat aan gedaan hebben mag je me gerust mailen, ok woon op ongeveer een half uurtje van zwolle. Kijk ook eens op ZXR750.nl daar dool ik ook nogal wat rond.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan