ZZR1200 vs. Busa vs. ZX-12R vs. FJR1300

TheGeneral

Die hard MF'er
3 jan 2006
357
0
Amsterdam
Laat ik beginnen door te zeggen dat ik snap dat deze vergelijking misschien wat vreemd is. Toch stoei ik met deze vergelijk op dit moment.

Kleine voorgeschiedenis:

Ik heb een aantal jaar busa gereden, heel tevreden eigenlijk. busa club nederland ook heel handig enzo. Enige nadeel is dat ik ondanks een stuur riser toch wat last hield van mijn polsen. Ergens vorige jaar klapte helaas het blok uit elkaar dat was eindelijk verhaal busa. Verder een prima machine en heel veel lol van gehad.

Maar de kracht en uitstraling van z'n grote en krachtige machine trekt mij wel. Daarom ook de ZX-12R. Daar komt bij dat je tegenwoordig veel busa's ziet en toch wat minder 12r-tjes.

Welke van de twee sneller is vind ik niet belangrijk, wat ik wel belangrijk vind of de houding op de ZX-12R beter is. Dat is dus meteen vraag 1. Ja proefrijden gaat ook wel gebeuren zodra het weer beter is, maar ik hoef vast dit wiel niet opnieuw uit te vinden ;)

Dan kom ik dus ook meteen bij de yamaha en de zzr1200. Indien de houding toch niet goed genoeg is voor mij, zou ik ook voor een van deze twee kunnen gaan. Is minder sportief dus beter houding. waar de yamaha (ook door de cardan) echt meer tour is en de zzr nog wel iets van sportief heeft (toch?). Maar ja de zzr schijnt dan weer flink oude techniek te zijn (eigenlijk een zzr1100 met 100cc er meer uit geperst), wat overigens niet direct voor mij een nadeel is.

Maar ja dat sportieve dat trekt mij nou juist.....

O ik train heel veel, speel ook NL team. Ben 1,92m en 127kg. Dus er leunt best wat op die polsen. Dus R1, GSX1000R etc. zijn dingen die ik sowieso niet lekker vind rijden.

Snap dat ik de keuze uiteindelijk zelf moet maken, maar o.a. het mooie aan een fora als dit vind ik dit soort vraagstukken bespreken met een aantal :)
 
Laatst bewerkt:
De ZX12R zit niet (veel) comfortabeler dan de Busa. De ZZR1200 zou iets beter moeten zitten.
 
De ZX12R zit niet (veel) comfortabeler dan de Busa. De ZZR1200 zou iets beter moeten zitten.

Had stiekem gehoopt dat op schaal van 5 busa qua houding een 2/3 zou scoren de zx12 geen idee maar de zzr toch wel een 4 en de yammie mssn wel een 5. Maar jij zegt zzr is helemaal niet zoveel beter?
 
Je polsen zijn op de ZZR nog steeds niet helemaal onbelast. Dat zal pas op de FJR gebeuren. Hoewel een vriendje ook daar stuurverhogers nodig vond...
 
Had stiekem gehoopt dat op schaal van 5 busa qua houding een 2/3 zou scoren de zx12 geen idee maar de zzr toch wel een 4 en de yammie mssn wel een 5. Maar jij zegt zzr is helemaal niet zoveel beter?

De al dan niet positieve ervaring mbt. zithouding wordt vooral bepaald door de persoon zelf. Iedereen heeft andere lichaamsverhoudingen (ook bij dezelfde lengte), maar ook een andere smaak/voorkeur. Waar de één een bepaalde motor lekker vindt zitten, noemt de ander het een martelwerktuig. Het verschil kan al liggen in een paar cm. langere (of kortere) armen, maar ook in een andere voorkeur voor de "ideale" houding.

Het heeft dus niet zo veel zin naar de ervaringen van anderen te vragen, ga vooral proefzitten en rijden.
 
Laatst bewerkt:
Een zx12r met super bike stuur zit sowieso beter toch neem ik aan? Staat er een te koop met zn stuur.
 
Laatst bewerkt:
SBK-stuur?
Doen! Laat de meute maar lullen ("Méééh, lelijk, foei, dát nooit, zonde, staat niet op een sportfiets etc. etc.")
Meer comfort & controle. Al die Duitsers met SBK-sturen op sportfietsen zullen toch ergens gelijk hebben.
Als je wat langer bent dan is zo'n stuur ideaal.
 
Jeroen heb je er zelf ook een?

Ik neig namelijk naar de zx12, dan zal ik dus alleen de houding iets moeten verbeteren.
 
Ik heb een Blackbird met SBK-stuur. Hoewel ik hem er net op heb zitten en niet meer dan 350 km gereden heb vind ik het geweldig sturen. Heb hiervoor een FZS1000 met een SBK-stuur gehad en dat bleef toch trekken.
Van jou lijstje heb ik alleen redelijk ruime ervaring met een FJR. Das een goeie comfortabele fiets voor langere mensen, ben zelf 1,97, maar imo een fiets van een hele andere orde.
Je ziet het wel vaker op ZX12-en.
 
Overigens...
Het succes en de opkomst van de hedendaagse powernakeds is volgens mij deels veroorzaakt door het type stuur wat erop zit. Men was de sportieve houding van de hypersports blijkbaar zat.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan