Kymco Xciting 2009

Ik ben dus van Halle ten zuid-westen van Brussel en vlak bij de taalgrens. Er zijn wel een paar kymco dealers in het Brusselse en in het franstalig landsgedeelte. Toch liever een een nederlandstalig dealer. BHV ligt hier nogal gevoelig, begrijp je? :Y
Ik zal dus waarschijnlijk naar Kraainem moeten voor het onderhoud, daar komt de kymco ook van.
Mijn antwoordje heeft wat op zich laten wachten maar met dit weer zat ik natuurlijk liever op de scooter dan voor de pc. Volgens mij begrijpen jullie dat maar al te goed? :Y

En de kymco Xciting 500 rijd fantastisch, het is wel geen AFI maar de eerste versie met carburator. Kan alleen maar vergelijken met mijn Sym gts 250i. Een pracht van een scooter maar voelde me op de autosnelweg toch niet echt op mijn gemak.
Dat heb ik niet meer met de Kymco, meer power, minder last van wind door het beter gevormd scherm. En toch ook stabieler door de grotere wielen en bredere banden. Het feit dat ie uitgerust is met Michelin Pilot city banden zal er ook wel mee te maken hebben. Van wegoneffenheden en markeringen schijn ik heel wat minder last te hebben.

Heb de laatste weken heel wat tests en reviews doorgenomen over deze "T-max uit Taiwan". *D
Dat je als gek moet aan de remmen sleuren om hen tot stilstand te krijgen, klopt eigenlijk niet. Die spiegels staan nog vooraan op de kuip gemonteerd en dan zie je idd vooral je eigen vuisten. Kymco heeft dit intussen opgelost. Mijn linker spiegel klapt trouwens naar binnen bij hogere snelheden. Heb wel een schroef gevonden maar het lukt me niet om die vast te zetten. Heb hem dus maar ingetaped tot ik bij de dealer langs ga. De Xciting is goed en stevig afgewerkt alleen is de opbergruimte heel wat kleiner dan bij mijn Sym. Heb ook de indruk dat het rechts afdraaien minder vlot gaat dan rechts? Mss heeft dat te maken met de lichtere Leovince 4road uitlaat, het gewicht is minder gelijkmatig verdeeld dan met de orginele uitlaat denk ik?
Een bereik van 200 km is niet echt denderend maar het tanken gaat vlot en proper. Bij mijn Sym zat alles regelmatig onder de benzine. Of zou dat met mijn onhandigheid te maken hebben? :$

Bij het vertrekken, optrekken dus heb ik ff een slepend geluidje. Zou het kunnen dat de riem ff doorslaat? Is dat normaal of kan het afgesteld worden? De rechter rem geef dan weer een soort electronisch geluid, wel cool maar ik begrijp het niet helemaal.

Mss is de Xciting iets minder handelbaar in het stadsverkeer dan de Sym (weegt ook wat meer). Maar dat krijg je ruimschoots terug op de autosnelweg qua power en zekerheid.

Heb zelf nooit met een Silverwing of T-max gereden maar mijne Kymco is stukken goedkoper. En bij deze goedgekeurd. :Y
full
 
Volgens mij kan je de voor-kuip van de nieuwe zó overzetten op de oude X-citing R??
Het kontje ,middenstuk,dashboard en zadel is net hetzelfde...
Bagagerek/handvat en voorspatbord is ietsje anders.

Eens prijs vragen voor een face-liftje! héhé
 
Komt dat nieuwe model xciting ooit naar Nederland? En welke versie dan, 300 of 500cc?
Want ik vind die nieuwe eigenlijk wel mooier dan het oude model xciting... :?

Het fantastische antwoord van Kymco-importeur Kybe:
Voor alsnog zijn wij niet van voornemen, om een eander model van de Xciting
500 R met abs te gaan voeren.
Hetzelfde geld voor de Xciting 300 hiervoor voeren wij de Downtown 300.



Met vriendelijke groet,

Kybe B.V.


Weet iedereen dat ook weer.
 
Is e al ervaring met de kymco motorscooter met betrekking tot roest en inwerking van vocht.
Ik zo'n twee jaar geleden een New Dink gekocht, nieuw van de dealer. Het was een ramp.
Alle licht units hadden last van vochtophopingen en waren beslagen van binnen. Ook het dashboard / instrumentarium stond vol vocht als ik een dag door de regen had gereden. Tot overmaat van ramp bleken meerder onderdelen ook nog eens erg snel te roesten.. (geen pekel)schokbrekers/vering achter zag er al niet meer uit, standaard, uitlaat, allerlei veertjes..Alles was heel snel roodbruin.. Remklauwen zaten direct vol corrosie, de zwarte lak was met een jaar al weg.
Het was een stabiel dingetje hoor, daar niet van. Maar de houdbaarheid viel mij heel erg tegen.
 
Is e al ervaring met de kymco motorscooter met betrekking tot roest en inwerking van vocht.
Ik zo'n twee jaar geleden een New Dink gekocht, nieuw van de dealer. Het was een ramp.
Alle licht units hadden last van vochtophopingen en waren beslagen van binnen. Ook het dashboard / instrumentarium stond vol vocht als ik een dag door de regen had gereden. Tot overmaat van ramp bleken meerder onderdelen ook nog eens erg snel te roesten.. (geen pekel)schokbrekers/vering achter zag er al niet meer uit, standaard, uitlaat, allerlei veertjes..Alles was heel snel roodbruin.. Remklauwen zaten direct vol corrosie, de zwarte lak was met een jaar al weg.
Het was een stabiel dingetje hoor, daar niet van. Maar de houdbaarheid viel mij heel erg tegen.

Hangt er een beetje vanaf, de " chinese " Kymco's zullen iets vatbaarder zijn voor roest maar mijn X-citing stond toch altijd buiten op mijn werk en na 1 1/5 jaar ziet die er nog uit als nieuw.
 
Die van ons ook hoor, bijna als nieuw, geen spatje roest te ontdekken, en jha, ie staat ook altijd buiten, wel onder een hoes, dus ademen kan ie ;)

Gaan jullie in een club toeren oid??? Ik ben eigenlijk opzoek naar een of andere club, niet te ver van hier vandaan, anders heeft t geen zin... om er toertjes mee te maken, maar dan ook ergens naar toe rijden...om wat te zien oid.....

Groetjessss....
 
Zondag op de Xciting naar de Superbikes 8-)

Ging perfect, 450 kilometer gereden die zondag.

Door de hoge ruit niet nat geworden op de terugweg alleen op het eind een beetje last van de nek.

Mooiste moment bij de afslag Hoogeveen richting Assen ( das zo'n lekker bochtje ), zat achter een RSV1000, een GSX-R en een Blade.
Ging er al voor zitten maar wat schetste mijn verbazing, de remlichten gingen aan.
Je had de reacties moeten zien toen ik ze buitenom voorbij kwam 8-)
Mijn twee collegas die achter me reden kwamen niet meer bij.
Ja op het rechte stuk ging hun gas vol open.

Het enige nadeel is dat de teller enorm afwijkt, haal er maar 20 km/h af om de juiste snelheid te rijden.

Verder een fijne scoot.
 
kijk hier nog soms iemand?

ben erover aan het denken om een kymco xciting 500 te kopen ter vervanging van mijn scarver die serieus aan het verslijten is, vooral de lage tweedehandsprijzen trekken mij aan. het verbruik is niet zo laag zie ik op spritmonitor maar goed.

het model dat ik momenteel bekijk is een 500i, maar er zijn nog de Ri etc, wat zijn al de verschillen?

hoe bevalt de scooter jullie? ik zie er veel te koop staan met lage km standen en dat verbaast me. betrouwbaarheid/onderhoud/ etc?

ward
 
kijk hier nog soms iemand?

ben erover aan het denken om een kymco xciting 500 te kopen ter vervanging van mijn scarver die serieus aan het verslijten is, vooral de lage tweedehandsprijzen trekken mij aan. het verbruik is niet zo laag zie ik op spritmonitor maar goed.

het model dat ik momenteel bekijk is een 500i, maar er zijn nog de Ri etc, wat zijn al de verschillen?
hoe bevalt de scooter jullie? ik zie er veel te koop staan met lage km standen en dat verbaast me. betrouwbaarheid/onderhoud/ etc?

ward

1ste gen. (carburateur)
Zie foto van Mordan

2de gen. i (injectie)
kymco-xciting-500-l1.jpg


3de gen. Ri (sportieve uitlijk & injectie)
kymco-xciting-500-r-lateral-derecho.jpg


4de gen. Ri (& ABS)
kymco-xciting-500-i-abs-lateral-3.jpg
 
ScootExpress,

Is dit een 400cc uitvoering van de Xciting 500?

Zo, sorry voor de hele late reactie :-(

Ja idd, nog in Milaan over gehad met Kymco Nederland. Maar het kan wezen dat deze gewoon de 500 gaat vervangen i.v.m. prestaties die de 400 t.o.v. van de 500 levert. De 400 heeft uit mijn hoofd 3pk minder maar hij schijnt het wel op een meer explosievere manier af te geven dan de 500.

Afwachten dus.....
 
100 cc meer en dan plus 3 pk ?

Waar ligt dat aan ?

Ok ik wil niet lullig gaan doen zoals de gemiddelde " schakelaar " maar het valt me op dat de pk's terug lopen als de cc's omhoog gaan ?
 
kijk hier nog soms iemand?

ben erover aan het denken om een kymco xciting 500 te kopen ter vervanging van mijn scarver die serieus aan het verslijten is, vooral de lage tweedehandsprijzen trekken mij aan. het verbruik is niet zo laag zie ik op spritmonitor maar goed.

het model dat ik momenteel bekijk is een 500i, maar er zijn nog de Ri etc, wat zijn al de verschillen?

hoe bevalt de scooter jullie? ik zie er veel te koop staan met lage km standen en dat verbaast me. betrouwbaarheid/onderhoud/ etc?

ward

Hele fijne scooter kan ik zeggen. Heb de eerste generatie met injectie gehad en ongeveer 6000 kilometer mee gereden zonder problemen.

De verschillen met de R: sportiever uiterlijk en een lager zadel. De R evo heeft een andere voorkant en een lager windscherm. ABS en dat was het wel.

Ik heb hem de laatste week samen met de Gilera Nexus 500 gereden i.v.m. een test voor ons magazine en de voorkeur gaat toch wel naar de Kymco. Het is gewoon een fijn sturende machine. Je zit er lekker 'in' en het rauwe 1-cilinder blok is hoor- en voelbaar aanwezig. Nadelen zijn de afwijking in de snelheidsmeter en de jiffy (er gelijk afhalen) middenbok en rechts het hitteschildje komen snel aan de grond. Inderdaad een beetje dorstig maar het is een sportieve 1-cilinder motorscooter en daar rij je naar. Ik had bij de mijne een Polini varaiateurset en een Leovince 4road gemonteerd en die bevielen uitstekend, een echte sprinter met een bescheiden sportieve sound!

Een aanrader dus :)
 
100 cc meer en dan plus 3 pk ?

Waar ligt dat aan ?

Ok ik wil niet lullig gaan doen zoals de gemiddelde " schakelaar " maar het valt me op dat de pk's terug lopen als de cc's omhoog gaan ?

De 400 heeft uit mijn hoofd 3pk minder


Dus wat bedoel je met: de pk's terug lopen als de cc's omhoog gaan?
 
Ja hallo even doordenken ik bedoel het relatief teruglopen van pk's ten opzichte van cc's

Als een 500cc maar 3 pk meer heeft tov een 400cc wat is dan de rechtvardiging voor de meerprijs die betaald voor de 500cc ipv de 400 cc
 
Ja hallo even doordenken ik bedoel het relatief teruglopen van pk's ten opzichte van cc's

Als een 500cc maar 3 pk meer heeft tov een 400cc wat is dan de rechtvardiging voor de meerprijs die betaald voor de 500cc ipv de 400 cc

Jouw toon staat me niet aan maar ik zal netjes antwoorden:

De 500cc is al een jaartje of tig oud en zoals ik al schreef, de 400 gaat de 500 waarschijnlijk vervangen dus een meerprijs betalen zal niet van toepassing zijn als de 500 niet meer leverbaar is.

De 400cc moet qua rijprestaties beter zijn dan de 500cc, cilinderinhoud zegt niet altijd alles. Kijk maar naar de Piaggio Beverly 350, die heeft de prestaties van een 400.
 
Mijn toon pffff bewaar dat aub voor iemand anders lol ik ben je zoon niet ook niet die ene die je nooit had willen hebben _O-

De rest van je verhaal is idd duidelijk bedankt daatrvoor ik heb blijkbaar niet goed gelezen voor ik antwoorde in dit topi maar het blijft me verbazen dat de pk toename achterblijft met het cc toename.

Maar blijkbaar zijn veel grotere cc's oudere blokken die nu ingehaald worden door de modernere uitvoeringen ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan