PeterCC
MF veteraan
Ik blijf een probleem met ergens een slechte massaverbinding nog altijd heel reëel vinden.Klopt. Mininaal 3 keer de startknop indrukken. Lijkt er niet op dat er te weinig stroom is. Alleen bij koude motor. Warmer motor 1 druk en lopen. Je hoort de start motor luid en duidelijk zijn best doen maar motor slaat niet gelijk aan.
Ik ga vanmiddag even voor de zekerheid de accu spanning meten.
Net naar mijn werk gereden en voor het eerst in weken deed de temperatuur meter het goed. Heel vreemd.
Een temperatuursensor die kaduuk is wordt niet ineens terug gezond.
Daarnaast: zoals je het beschrijft doet de startmotor zijn best bij een koudstart, maar de motor slaat niet aan, tenzij na minstens een drietal pogingen. Warm slaat de motor direct aan.
Als die bij koudstart zo moeilijk aanslaat dan wijst dat erop dat de mengselverrijking bij koudstart (de elektronische versie in de ECU van de klassieke manuele choke) niet goed functioneert.
En raadt eens wat die mengselverrijking aanstuurt?
Dat is diezelfde temperatuursensor die ook je temperatuurmeter aanstuurt en je fan.
Het gaat volgens mij zo:
Je hebt een koude motor. Om vlot te starten heeft die kortstondig een mengselverrijking nodig. Maar de temperatuursensor die de koelwatertemperatuur meet die geeft temperatuurwaardes door aan de ECU die veel hoger zijn dan ze echt zijn.
Dus de ECU krijgt als informatie dat de motor op temperatuur is en geeft geen mengselverrijking.
Daardoor start de motor zo moeilijk als hij koud is.
Is de motor warm, dan is er geen probleem, want de ECU zal sowieso door de te hoge temperatuurmetingen geen mengselverrijking geven, maar die is ook niet nodig.
Er is volgens mij helemaal niks mis met je motor. Ga in eerste instantie voor de goede werking van die temperatuursensor.
Die zit meest waarschijnlijk ergens gemonteerd aan de zijkant van je radiator, wellicht bovenaan rechts of links.