Yamaha X-Max 250 2009

De themperatuur meter doet het nu al even goed. De benzine meter schommelt alleen. Dat vind ik zo vreemd.
Wat bedoel je met schommelen?
Bij mijn scooter zit de niveausensor achteraan de tank en dus zakt de naald als ik stevig rem maar herstelt daarna. Dat is een langzaam schommelen.
Is het dat wat je ervaart?
 
zeker, dat gebeurd nu bij mij ook. het lijkt allemaal weer te werken. heel bijzonder :)
 
helaas toch weer wel sinds gisteren. ik wou hem starten en hoorde gelijk die ventilator blazen en de temperatuur schoot al omhoog voor dat hij aan stond. doordat de ventilator ging blazen verbruikt hij natuurlijk ook al stroom voordat hij gestart is, waardoor hij dan ook wat minder goed start. ik moet het toch gaan zoeken bij die ventilator denk ik, of de thermoschakelaar. zal hem binnenkort naar de dealer brengen.
 
Kan ik de thermostaat gewoon vervangen zonder heel het radiator systeem leeg te moeten laten lopen?
 
Kan ik de thermostaat gewoon vervangen zonder heel het radiator systeem leeg te moeten laten lopen?
denk van wel ,daar de radiator lager zit of de thermostaat ... toch van mn x city ...maar daar ik ook de koelvloeistof heb vervangen ,weet ik het niet 100% ..wel niet vergeten te ontluchten aan het thermostaathuis.
 
Kan ik de thermostaat gewoon vervangen zonder heel het radiator systeem leeg te moeten laten lopen?
Jouw probleem is niet de thermostaat. Laat die maar met rust.

Bij de start is de motor koud. Een thermostaat die niet meer werkt, en dan of constant dicht staat of constant open zal er nooit toe leiden dat je fan aangaat nog voor je de motor hebt gestart. De thermostaat is een passief mechanisch onderdeel, daar zit geen enkele elektrische of elektronische verbinding aan.
De fan wordt enkel aangestuurd door het thermocontact die de watertemperatuur meet.

Dan je temperatuurmeter. Dat die omhoog schoot bij koude motor zelfs nog voor je de motor startte is een duidelijke aanwijzing dat er iets mis is met de sensor die de motortemperatuur meet. Dat zou datzelfde thermocontact kunnen zijn, maar gebaseerd op je vorige mails heb je meerdere sensoren die rare dingen doen.
De kans dat meerdere sensoren tegelijkertijd stuk gaan is klein, tenzij je een kortsluiting hebt gehad maar dan doet door de band niets het meer.

Ik ken de X-Max onvoldoende. Ik ken hun elektrische schema's niet. En ook niet hoe de sensors juist werken.

Mogelijk is er iemand hier die daar wel kennis van heeft en je verder kan helpen.
 
Jouw probleem is niet de thermostaat. Laat die maar met rust.

Bij de start is de motor koud. Een thermostaat die niet meer werkt, en dan of constant dicht staat of constant open zal er nooit toe leiden dat je fan aangaat nog voor je de motor hebt gestart. De thermostaat is een passief mechanisch onderdeel, daar zit geen enkele elektrische of elektronische verbinding aan.
De fan wordt enkel aangestuurd door het thermocontact die de watertemperatuur meet.

Dan je temperatuurmeter. Dat die omhoog schoot bij koude motor zelfs nog voor je de motor startte is een duidelijke aanwijzing dat er iets mis is met de sensor die de motortemperatuur meet. Dat zou datzelfde thermocontact kunnen zijn, maar gebaseerd op je vorige mails heb je meerdere sensoren die rare dingen doen.
De kans dat meerdere sensoren tegelijkertijd stuk gaan is klein, tenzij je een kortsluiting hebt gehad maar dan doet door de band niets het meer.

Ik ken de X-Max onvoldoende. Ik ken hun elektrische schema's niet. En ook niet hoe de sensors juist werken.

Mogelijk is er iemand hier die daar wel kennis van heeft en je verder kan helpen.
ik ben opzoek geweest naar een elektrisch schema maar helaas nog niet kunnen vinden.
ik ga van het weekend wel even kijken naar de aarde stekkers die op het frame zitten of ik die kan vinden, misschien zijn die verroest of zo.
 
ik ben opzoek geweest naar een elektrisch schema maar helaas nog niet kunnen vinden.
ik ga van het weekend wel even kijken naar de aarde stekkers die op het frame zitten of ik die kan vinden, misschien zijn die verroest of zo.
Zou ik zeker doen. Een goede kans dat er daar ergens iets mis is.
En dat kan verklaren waarom je problemen ervaart met meerdere sensoren.

Massastekkers die niet meer goed verbonden zijn aan de massa kunnen tot vreemde effecten leiden.
Je hebt ook ongetwijfeld al auto's gezien met aanhangwagen waarbij één van de pinkers begint te branden bij het remmen.
De kring van het remlicht zoekt massa en vindt die via een andere kring.
 
Afspraak is inmiddels gemaakt bij een dealer. Sta nu stil. Start niet meer. Zaterdag de accu nog opgeladen. Denk echt dat die ventilator veel stroom vreet. Merk wel als ik 80 a 100 rij dat de themperatuur omlaag gaat door de luchtstroom. Dus die sensor zal nog goed zijn. Misschien kapotte zekering?
 
Laatst bewerkt:
gisteren de zekeringen nagekeken en doorgemeten, deze zijn allemaal goed.

de aarde punten nagekeken, zien er netjes uit niks mis mee.

9 van de 10 keer blijf de ventilator op volle toeren aan gaan ook al is de motor nog niet gestart.
ik neem dat de draai richting naar achteren is met de wind? dat de koude lucht met rijden door de radiator wordt getrokken en niet er doorheen wordt geblazen via achter?

de ventilator werkt dus, er is een ander probleem. en dat zal dan de aansturing wezen van de ventilator.
alleen daar kan ik maar niet achter komen wat dit is. ik ben dus opzoek naar de aansturing van de ventilator.
je zou zeggen dat er toch nog ergens een thermo sonde of zo moet zitten die misschien stuk is?
die zeg wanneer de ventilator aan moet.

ik kan echt niks vinden hier van, ook geen elektrisch schema....

enige wat ik heb kunnen vinden in de handleiding:
1707939543006.png
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de zekering van de ventilator er uit gehaald om eens even te kijken wat dit deed. Ventilator sloeg dus niet aan. Logisch. Temperatuur meter deed het zelfde. Gewoon weer omhoog ook al had ik nog geen 200meter gereden. Dus ben straks echt benieuwd wat het nu uiteindelijk is. 09-03 kan die pas terecht bij de dealer.
 
Vandaag de zekering van de ventilator er uit gehaald om eens even te kijken wat dit deed. Ventilator sloeg dus niet aan. Logisch. Temperatuur meter deed het zelfde. Gewoon weer omhoog ook al had ik nog geen 200meter gereden. Dus ben straks echt benieuwd wat het nu uiteindelijk is. 09-03 kan die pas terecht bij de dealer.
De temperatuursensor meet een hoge temperatuur, die er niet is.
Die stuurt je temperatuurmeter aan en dus zie je op die meter een hoge temperatuur, en stuurt ook je ventilator aan en die begint te draaien terwijl daar helemaal geen reden voor is.

Wat ik denk:
Met de scooter zelf is er niets aan de hand. Die temperatuursensor is kaduuk, geeft verkeerde meetresultaten door en die veroorzaken je probleem.
Zolang het niet te warm is (zal wel niet nu midden februari) en je de scooter niet te lang stationair laat draaien kan je de zekering van de fan er wel uit laten, dan ben je van dat lawaai verlost.
En als je de scooter binnen brengt bij de dealer (monteer die zekering voor je hem brengt, natuurlijk) kan je vragen om de werkzaamheden te beginnen met die temperatuursensor op zijn werking te controleren.
 
Ja ik laat hem er voor nu uit. Voordat hij naar de dealer gaat stop ik hem er weer in. Ik denk ook niet dat het de motor zelf is of zo. Net 12km gereden naar werk en ik kan de radiator makkelijk met mijn hand aanraken zonder me handen te verbranden. Ik vind hem wat slecht starten daar kunnen ze dan ook gelijk naar kijken. Kan gewoon iets met afstelling zijn.
 
Vandaag de zekering van de ventilator er uit gehaald om eens even te kijken wat dit deed. Ventilator sloeg dus niet aan. Logisch. Temperatuur meter deed het zelfde. Gewoon weer omhoog ook al had ik nog geen 200meter gereden. Dus ben straks echt benieuwd wat het nu uiteindelijk is. 09-03 kan die pas terecht bij de dealer.
thermosensor .zou ergens aan uw stuurhuis zitten .ik vemoed ergens bij de vuldop .(kost rond de 56€ ,zonder verzending) ...kun je bekijken op csmnl
 
ik moet echt 3 keer starten wil hij gaan lopen, dan even de tijd geven en dan pas wegrijden. hij startte altijd direct naar 1 keer drukken.
Dat lijkt me niet normaal.
Dus je moet 3 keer de startknop indrukken vooraleer de motor aanslaat?
Zou normaal altijd van de eerste keer moeten aanslaan.
Is dat alleen als de motor koud is, of ook als die warm is?
En wat doet ie dan de eerste 2 keer?
 
Klopt. Mininaal 3 keer de startknop indrukken. Lijkt er niet op dat er te weinig stroom is. Alleen bij koude motor. Warmer motor 1 druk en lopen. Je hoort de start motor luid en duidelijk zijn best doen maar motor slaat niet gelijk aan.

Ik ga vanmiddag even voor de zekerheid de accu spanning meten.

Net naar mijn werk gereden en voor het eerst in weken deed de temperatuur meter het goed. Heel vreemd.
 
dit is de thermostaat ..de thermoswitch (sensor) kun je herkennen ,doordat er n elektrische aansluiting (fiche) aan is ..

die kan ik niet vinden.... heb jij een link?
je kan eerst zoeken op ebay DE /UK/NL naar thermoswitch x max .dan weet je wat je moet zoeken ..als je dan naar csmnl x max 250 2009 rubriek elektriciteit ga .en dan zoek je de thermoswitch ,dan weet je waar hij ergens zit
 
net even getest hoeveel volt hij heeft met starten.
12,7 volt. zodra ik hem start en geef iets gas loopt hij al snel naar de 13,8volt.
lijkt me dus niet dat de stator(dynamo) niet goed werkt.

je kan eerst zoeken op ebay DE /UK/NL naar thermoswitch x max .dan weet je wat je moet zoeken ..als je dan naar csmnl x max 250 2009 rubriek elektriciteit ga .en dan zoek je de thermoswitch ,dan weet je waar hij ergens zit
ik zal straks eens verder gaan zoeken, ik ben namelijk al weken aan het zoeken met heb die thermoswitch/sensor vooralsnog niet kunnen vinden.

edit: volgens mij heb ik hem nu gevonden haha
1708452449149.png

nu nog de exacte locatie vinden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan