Yamaha X-Max 250 2009

Jeff1986

MF'er
3 dec 2023
58
7
Hallo,

Gisteren mijn yamaha x max 250 binnen gekregen uit 2009 :)
Wat een fijne motorscooter!
Er zitten een hele hoop malossi onderdelen, dus deze gaat wel.
de opties:
- Akrapovíc uitlaat art nr yamaha 907983100400
- Malossi cilinder + I-tech ECU art nr 3114268
- Malossi nokkenas power cam art nr 5911517
- Malossi multivar vario art nr 5111225
- Malossi halfpoulie art nr 6111102B
- Malossi v-snaar art nr 6112714
- Malossi overrange poulie kit art nr 6111763
- Malossi luchtfilter element W-BOX MHR art nr 1415338
- Malossi koppeling art nr 5211835
- Windscherm malossi art nr 4514400
- Rugsteun voor duo passagier
Enige waar ik even naar moeten kijken is de benzine meter. Deze lijkt stuk te zijn. Al vermoed ik niet dat het aan de meter zelf lig.
Er staat zo,n 13k op. Vrij weinig voor zo,n oude scooter. Erg blij mee.
20231202_165350.jpg
20231202_165356.jpg
20231202_165407.jpg
Mvg jeff
 
Laatst bewerkt:
Bedankt! Die kilometers gaat wel goed komen :)

Korte vraag. Misschien weet iemand het antwoord wel.
Kan je van af buiten af zien ok er een katalysator in de uitlaat zit bij een akra?
Of moet ik de demper er dan echt even af halen?
Mvg
 
Bedankt! Die kilometers gaat wel goed komen :)

Korte vraag. Misschien weet iemand het antwoord wel.
Kan je van af buiten af zien of er een katalysator in de uitlaat zit bij een akra?
Of moet ik de demper er dan echt even af halen?
Mvg
Je kan die demonteren maar een veel eenvoudigere methode is om je neus te gebruiken.
Start de scooter, laat die even warm draaien, en ruik dan aan de uitlaatgassen. Als je niets of nagenoeg niets ruikt, tenzij een beetje een weeïge geur dan is er een kat die werkt. Ruik je de typische sterke geur van een klassieke benzinemotor van vroeger, dan zit er geen kat in.
 
thanks voor de tip!

ik vind de uitlaat namelijk best wel wat geluid maken, dus ik twijfel of die er wel in zit.
 
Je bedoelt een db killer (Die kan je niet ruiken wel horen) _O- die zit met een boutje vast aan de achterzijde. (is weer iets anders dan een katalysator) Mooie scoot veel plezier ermee.
 
Nee ik bedoel niet de db killer. Die zit er netjes in. Als het goed is houd en kat ook geluid wat tegen.
 
Nee ik bedoel niet de db killer. Die zit er netjes in. Als het goed is houd en kat ook geluid wat tegen.
Heb je de geurtest al gedaan?
Een motor met lambdasonde zonder kat is vervuilender dan een klassieke motor zonder lambdasonde en zonder kat.
Dus is het wel belangrijk dat als je motor een lambdasonde heeft, dat er dan ook een kat is.
 
Nou zo als ik het ruik zit er geen kat in... ruik vrij sterk gewoon. Als ik er een kat in zet dan moet hij zeker ook opnieuw afgesteld worden?
 
Ga er maar vanuit dat er een kat in zit. Helemaal dit soort modelspecifieke uitlaten van Akra.
Is origineel via Yamaha te bestellen dus daar zit echt wel een Europese type goedkeuring op, inclusief kat.

Als er al een reden is tot opnieuw afstellen dan is dat wel die halve Malossi catalogus die je er in hebt.:)
 
Ik zie hier wel staan dat je de kat er wel los bij zou moeten kopen. Zit er hier niet standaard bij.
Screenshot_20231207_211737_Samsung Internet.jpg
 
Ik zie hier wel staan dat je de kat er wel los bij zou moeten kopen. Zit er hier niet standaard bij.
Bekijk bijlage 1950731
Als je die sterke, typische, ouderwetse benzineuitlaatgeur ruikt, en dan de tekst leest: "Alleen gehomogoleerd voor de openbare weg in combinatie met de los te bestellen katalysator" dan kan je zeker zijn dat er geen kat in zit.
Wat jij gekocht hebt is een uitlaat die legaal enkel op circuit mag gebruikt worden.
 
Nou zo als ik het ruik zit er geen kat in... ruik vrij sterk gewoon. Als ik er een kat in zet dan moet hij zeker ook opnieuw afgesteld worden?
Nee. Als je terug een originele uitlaat met kat monteert dan werkt alles weer zoals door de fabrikant ontworpen.
De motorsturing gaat ervan uit dat er een originele uitlaat aan hangt.
 
Als je die sterke, typische, ouderwetse benzineuitlaatgeur ruikt, en dan de tekst leest: "Alleen gehomogoleerd voor de openbare weg in combinatie met de los te bestellen katalysator" dan kan je zeker zijn dat er geen kat in zit.
Wat jij gekocht hebt is een uitlaat die legaal enkel op circuit mag gebruikt worden.
Ik heb de scooter zo gekocht. De uitlaat heb ik zelf niet los gekocht. Van het weekend haal ik de einddemper en gewoon even af om het 100% te checken. zit hij er niet in dan zal ik de juiste kat er voor aanschaffen en plaatsen.

binnenkort wil ik hem op een dynobank laten plaatsen om te kijken hoeveel kw hij nu werkelijk is met al die malossi onderdelen.
 
er zit geen Kat in. deze ga ik dus binnenkort bestellen.
zaterdag met de motor op de dynobank kijken wat het werkelijke vermogen is met al die malossi onderdelen.
 
hoi.ben ook benieuwd wat het resultaat is ,met de malossi stukken...mijn x clty 250 2008 reeds voorzien van polini vario,koppeling ,kn luchtfilter en Mivv uitlaat ....verder wave schijfremmen .yss achtervering .led verlichting en mistlichten voor .handvatverwarming ,en voor in de zomer sportscherm (foto) en regelbare remhendels (aangepast van n n max 125-
 
Laatst bewerkt:
Ik zal het uitkomst van de dyno test hier plaatsen :)

@firewing Welke vering van yss heb je?
Ik twijfel zelf om die van malossi eronder te doen.

Vanmiddag even een fototje gemaakt.
Ik vind hem voor zijn leeftijd er echt goed uitzien.
20231214_131933.jpg
 
hoi .zijn de veren die voorzien zijn voor de x city (originele lengte) ..persoonlijk vind ik hem iets harder rijden ..maar houd iets beter de baan ,bij sportief rijden op slecht wegdek..
 

Bijlagen

  • DSCN1800.JPG
    DSCN1800.JPG
    255,3 KB · Weergaven: 1
  • DSCN1801.JPG
    DSCN1801.JPG
    302,8 KB · Weergaven: 1
  • DSCN1474.JPG
    DSCN1474.JPG
    206,4 KB · Weergaven: 1
nog enkele fotokes....GPS steun zelf gemaakt ...mooie x max van jou ...
 

Bijlagen

  • DSCN1807.JPG
    DSCN1807.JPG
    265,2 KB · Weergaven: 1
  • DSCN1806.JPG
    DSCN1806.JPG
    244 KB · Weergaven: 1
  • DSCN1805.JPG
    DSCN1805.JPG
    271,9 KB · Weergaven: 1
  • DSCN1804.JPG
    DSCN1804.JPG
    306,7 KB · Weergaven: 1
  • DSCN1803.JPG
    DSCN1803.JPG
    247,8 KB · Weergaven: 1
  • DSCN1802.JPG
    DSCN1802.JPG
    306,1 KB · Weergaven: 1
Vandaag bij Dynojet geweest in Ridderkerk.
Daar hebben we heb even getest.
17.7 kw op de achteras. Op de motor direct schijn je niet te kunnen meten. Maar door de overbrenging etc schijn je ongeveer 13% te verliezen. Dit zou betekenen dat hij iets boven de 20kw zit. We kunnen dus stellen dat er zeker wat andere onderdelen zitten aangezien hij uit de fabriek 15kw zou moeten zijn. Voor nu echt puur vermogen getest. Later zou ik nog een keer terug gaan om hem goed af te laten stellen. Zoals je ziet heeft hij een heel klein dipje rond de 90kmu.

20231216_110715.jpg
Screenshot_20231216_120419_Drive.jpg
 
Gaande weg wil.ik de x max gaan updaten. Om te beginnen met een Kat. Daarna malossi achtervering. Andere spiegels Nu ben ik opzoek naar andere lampen voor de verlichting. Deze originele geven niet heel erg veel licht en te geel in mijn ogen. Iemand een tip voor betere lampen? :)

Deze een goede optie?
set-h4-ledlampen-nano-technology-ultra-compact-voor-auto-s-en-motoren_226664.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan