Grondanker voor motorslot

Matango

Rookie
9 dec 2012
4
0
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, dus mijn eerste verzoek aan de mod's is even te checken of ik dit in het goede forum post.

Hiervoor maak ik echter niet deze post. Sinds een week ben ik de trotse bezitter van een Honda Transalp. Deze motor parkeer ik netjes voor mijn deur, en hier begint mijn probleem. Ik woon namelijk in een Rotterdamse vogelaarwijk met de bekende problemen. Met andere woorden, het is mij eraan gelegen mijn motor goed vast te leggen.

Na een rondje lopen door de straat viel mij op dat een aantal motorbezitters hun motor heeft vastgelegd aan een blok beton dat is in de stoep is gegraven. Even internetten gaf mij echter geen idee hoe je dat nou doet. Misschien is dit voor de betere klusser best makkelijk, maar ik zou toch graag even de ervaringen van een ander lezen voordat ik er zelf aan begin.

Omdat er niets online staat en dit volgens mij wel handig is om te weten, heb ik maar besloten hier een topic aan te maken en uit te leggen hoe ik dit zelf heb gedaan.

Om te beginnen heb je beton nodig. Dit is best makkelijk, bij de bouwmarkt heb je 20kg voor vijf euro. Hiermee maak je een blok beton ter grootte van een halve stoeptegel (standaard betontegel) die je netjes langs de rand van de gevel kunt ingraven.

Tweede onderdeel is moeilijker: je hebt een stevige stalen staaf nodig met een U-vorm die je in het beton kunt gieten. Mijn eerste alternatief was een muuranker, maar dit kost 50 euro en ik vertrouw er niet op dat zo'n klein blok vier grote gaten kan hebben. Voor je het weet barst er een stuk vanaf en kun je weer overnieuw beginnen. Na een bezoekje aan de bouwmarkt (sorry hebben we niet) en belletje met een kennis (oud ijzerhandel? ik ken misschien nog wel een mannetje...) bleek al snel dat het niet makkelijk is een stuk staal met de juiste afmetingen en hardheid te vinden. Toen realiseerde ik me dat er wel degelijk zoiets te koop is, namelijk een beugelslot! Bij de bouwmarkt heb ik dus voor 10 euro zo'n slot gekocht.

Na het bezoekje aan de bouwmarkt kon ik beginnen. Uit de straat heb ik een halve stoeptegel gehaald en op basis daarvan heb ik een mal gemaakt. Let op: deze mal moet bijna op de millimeter nauwkeurig zijn, neem hier dus de tijd voor. Nadat de mal klaar was, hoefde ik alleen nog het beton te mengen. Dit deed ik handmatig, maar ik zou je aanraden een goede mixer te gebruiken. Daarna beton in de mal, slot erin (op slot natuurlijk). Even heen en weer schudden om de luchtbelletjes eruit te krijgen en drogen maar.

De foto's:

https://picasaweb.google.com/113297064202197222161/Grondanker#5820023239162733826

https://picasaweb.google.com/113297064202197222161/Grondanker#5820023237866094994
 
Laatst bewerkt:
Klein vraagje voor de mense die hun slot in de lucht hangen aan de muur.
Denk je niet dat je een betonschaar tegen de muur kan zetten? ;)
Of bedoel je met in de lucht, een meter of 2 hoog?

Ik denk dat men doelt op deze filmpjes:


Als je dat doe terwijl het slot aan de muur hangt, moet je duwen op de schaar en dat is echt zwaarder. Nu kun je hangen en doorveren op die schaar en dan knip je de boel zo los.

Heel iets anders, ik werkte vroegah bij een fruit teler en wij gebruikten grond ankers die de grond in gedraaid werden met een kraan (kan ook met een koevoet als je een beetje kerel bent). Die waren van normaal ijzer maar werden gebruikt om die staaldraden die de bovenkanten van de bomen vasthielden mee te verankeren.

Doordat het staaldraad (of dus je ketting) door het oog gaat, kun je ze niet meer los draaien.

Ik bedoel zoiets:
grondanker

Als je dat nou eens van hard staal kon maken....

Overigens moet je altijd denken in diefstal vertragende dingen. Als ze hem mee willen nemen gaat hij gewoon mee. De truc is om dat zo lang mogelijk te laten duren. Liefst langer als het zou duren om de motor naast jouwe te pakken.
 
Als ik een anker zou maken zou ik dat met een pijp doen zoals Martell aangeeft, maar het beton niet vrij storten maar in een mal. Eentje die taps toeloopt en daardoor niet alleen door wrijving maar ook door gronddruk (oa het gewicht van de tegels) tegen wordt gehouden. Of nog beter een mal in omgekeerde T-vorm om de grond en tegels maximaal te benutten. En dan met minimaal 2 zakken beton.
 
Ik weet dat ze dat bedoelen, maar je kan evengoed je betonschaar tegen de muur laten leunen ipv op de grond om er kracht op te zetten. :)
Maar bij tegen de meur laten leunen heb je geen hulp van de zwaartekracht.

In het filmpje krijgen ze elk slot kapot door op het eind van de schaar te gaan hangen en dan telt de kracht = massa persoon x aantrekkingskracht aarde mee. Bij leunen mis je dus de aantrekkingskracht en probeer dan maar eens 800 N op het uiteinde van die schaar uit te oefenen.
 
Maar bij tegen de meur laten leunen heb je geen hulp van de zwaartekracht.
In het filmpje krijgen ze elk slot kapot door op het eind van de schaar te gaan hangen en dan telt de kracht = massa persoon x aantrekkingskracht aarde mee. Bij leunen mis je dus de aantrekkingskracht en probeer dan maar eens 800 N op het uiteinde van die schaar uit te oefenen.

Een jaartje geleden zag ik een filmpje waarbij ze ook die mythe doorprikken. Die man demonstreerde hoe slecht veel sloten bestand zijn tegen een betonschaar, hij knipte ze door met steun op de grond, maar ook volledig uit de vrije hand.
 
een echte dief zorgt dat ie deze in de bus heeft staan.
krijg je alles mee los.

[afbeelding]

Maar ook weer een licht en geluid show.

Als ik mijn motor vast zet doe ik er achter ook nog een tandwielslot op en voor op de schijf een schijfslot met alarm. En dat naast de ketting door het frame aan een muuranker 1m boven de grond.

Te veel moeite om te stelen voor de gelegenheidsdief. Mijn motor is zoveel moeite en risico toch niet waard. Dan is het makkelijker om ergens in een schuurtje in te breken en een ECHT mooie motor op twee hondjes weg te slepen.

100% veilig is het allemaal nooit, je kunt er alleen maar voor zorgen dat het te veel moeite is.

En als je een ouwe bak hebt, dan steelt toch niemand die. Dan hoef je alleen de joyriders tegen te houden, en een tandwielslot en schijfslot samen zijn dan al voldoende.
 
Terug
Bovenaan Onderaan