Tweetakt 1000 v4

m-eijkholt

KTM 990SMR, Honda CR750, Suzuki T500
24 okt 2009
599
4
Delden (Overijssel)
Ik ben een enorme fan van tweetakt motoren(wie niet).
Nu is de V4 motor natuurlijk weer een beetje in opkomst en ik zat een beetje te fantaseren of het mogelijk was van bijvoorbeeld een honda vf1000 of vfr750 of 800 een 1000cc tweetakt motor te maken.. :9~

misschien is het mogelijk om alleen de kop en cilinder aan te pakken en misschien de krukas met drijfstang etc. of kun je dan net zo goed een heel nieuw blok bouwen?
iemand die hier verstand van heeft?
 
Henk deed tv. Hans is de coureur/tuner. Hij maakte overigens geen motorblokken zelf, kan wel heel goed bestaande blokken nog sneller maken. Een van de mannen die echt zelf motoren bouwden is bijvoorbeeld Jan Thiel.

ik kan me nog een artikel in een motorblad herinneren dat het tegenovergestelde schreef.

maar het me meer om het feit dat ze vroeger meer probeerden ipv er allerhande comp.proggies op los te laten.
mislukte het een keer dan begonnen ze gewoon weer opnieuw te vijlen.
 
Als de tegenover elkaar liggend cilinders op dezelfde carter zitten dan maken de beide cilinders van beide carburateurs gebruik of zie ik dat verkeerd?
Op zich heb je daar wel gelijk in, maar kijk eerst eens naar het plaatje.
full

Hier zie je dat elke carburateur correspondeert met een cilinder. Als je de twee carburateurs van elk cilinderpaar wil vervangen door 1 carburateur moet die ten eerste een erg grote doorlaat krijgen wat ongunstig is bij lage toerentallen en bovendien zit de inlaat dan net voor het massieve middenstuk van de krukas, wat stromingstechnisch ook niet erg gunstig is.
 
Ik had al wat meer pics opgezocht, prachtig om te zien wat die allemaal bouwt.
De roterend inlaat zit op de plek van een carter membraan inlaat.
Op zich heb je daar wel gelijk in, maar kijk eerst eens naar het plaatje.[afbeelding]
Hier zie je dat elke carburateur correspondeert met een cilinder. Als je de twee carburateurs van elk cilinderpaar wil vervangen door 1 carburateur moet die ten eerste een erg grote doorlaat krijgen wat ongunstig is bij lage toerentallen en bovendien zit de inlaat dan net voor het massieve middenstuk van de krukas, wat stromingstechnisch ook niet erg gunstig is.
 
vroeger probeerde men nog wel eens iets,tegenwoordig laten ze de computer eerst alles uitrekenen.
Hans Spaan zat vroeger in zijn schuur ook de motorblokken zelf te maken ,in het nieuwe seizoen moest uitkomen of hij het goed gedaan had.

doet hans Spaan nog steeds, blijft toch proberen, aanpassen en weer proberen

de computerkan nu eenmaal dingen uitrekenen waar je anders weken of maanden mee aan het proberen was. Luuk Foekema heeft samen met iemand ( ben even de naam kwijt) een programma ontwikkeld waarmee ze de perfecteuitlaat kunnen berekenen.. dacht gelzen te hebben dat hij sneller was dan de fabrieksjongens( tijd dat hij TT reed)... de fabriek kocht toen zijn motorblok, terwijl het later pas bleek hoeveel de uitlaat bijdroeg aan het resultaat.
 
Laatst bewerkt:
doet hans Spaan nog steeds, blijft toch proberen, aanpassen en weer proberen

de computerkan nu eenmaal dingen uitrekenen waar je anders weken of maanden mee aan het proberen was. Luuk Foekema heeft samen met iemand ( ben even de naam kwijt) een programma ontwikkeld waarmee ze de perfecteuitlaat kunnen berekenen.. dacht gelzen te hebben dat hij sneller was dan de fabrieksjongens( tijd dat hij TT reed)... de fabriek kocht toen zijn motorblok, terwijl het later pas bleek hoeveel de uitlaat bijdroeg aan het resultaat.

Bedoel je t motorblok van Hans Spaan? :)
 
Laatst bewerkt:
doet hans Spaan nog steeds, blijft toch proberen, aanpassen en weer proberen

de computerkan nu eenmaal dingen uitrekenen waar je anders weken of maanden mee aan het proberen was. Luuk Foekema heeft samen met iemand ( ben even de naam kwijt) een programma ontwikkeld waarmee ze de perfecteuitlaat kunnen berekenen.. dacht gelzen te hebben dat hij sneller was dan de fabrieksjongens( tijd dat hij TT reed)... de fabriek kocht toen zijn motorblok, terwijl het later pas bleek hoeveel de uitlaat bijdroeg aan het resultaat.
Dat is dan knap stom. MZ heeft in de jaren '60 al laten zien dat het vermogen van een tweetakt in de uitlaat zit. Suzuki was zo slim om de complete motor met coureur en kennis te stelen.
Een uitlaat berekenen is geen computer truukje. als het circuit, of het weer veranderd moet je de hele setup van de motor aanpassen, de uitlaat is daar het sluitstuk op. Ik kan me wel voorstellen dat Luuk een hele snelle motor maakte, maar niet dat iemand hem koopt zonder de tabellen.
 
Dat is dan knap stom. MZ heeft in de jaren '60 al laten zien dat het vermogen van een tweetakt in de uitlaat zit. Suzuki was zo slim om de complete motor met coureur en kennis te stelen.
Een uitlaat berekenen is geen computer truukje. als het circuit, of het weer veranderd moet je de hele setup van de motor aanpassen, de uitlaat is daar het sluitstuk op. Ik kan me wel voorstellen dat Luuk een hele snelle motor maakte, maar niet dat iemand hem koopt zonder de tabellen.

we praten dan wel over de tijd dat Luuk Foekema nog een jong ventje was rond de tijd dat ik geproduceerd werd .....

Luc Foekema


Lees het antwoord maar bij vraag 7 ( dus voor de tijd dat de DDR geheimen op straat kwamen ( heb het boekje van de kerstman gekregen btw)


vroeger had hij een eigen pagina ... in de tijd dat de eigen website nog niet zo algemeen was.
 
Laatst bewerkt:
we praten dan wel over de tijd dat Luuk Foekema nog een jong ventje was rond de tijd dat ik geproduceerd werd .....

Luc Foekema


Lees het antwoord maar bij vraag 7 ( dus voor de tijd dat de DDR geheimen op straat kwamen ( heb het boekje van de kerstman gekregen btw)


vroeger had hij een eigen pagina ... in de tijd dat de eigen website nog niet zo algemeen was.

Hoe goed en hoe vaak ik vraag 7 ook doorlees...ik lees nergens dat men iets van Luc gekocht of overgenomen heeft...?
 
Zo staat het ook in het boekje 'De Chrono liegt niet', vertel concurrenten niet iets waar ze wat aan hebben. _O-
Ik klopte bij vanVeen aan voor een andere zuiger, want zelf had ik die niet meer. Toen ik met mijn cilinder kwam, ging deze eerst door de hele tent heen voordat Jan Smit er een zuiger in ging passen. Het werd een 12v racezuiger met 2 L-veren, waarvan de onderste weggelaten werd. Ik heb de zuiger nog steeds op een ereplek staan. Men was overigens niet onder de indruk van mijn cilinder en dat was niet zonder reden. Het was niet de cilinder waarmee ik reed, maar had wel dezelfde maat voor de zuiger.
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan