Lager vervangen of niet?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.117
8.243
Assen
Van de jawa.. lager van de koppelingskant schijnt vlgs kenner/handelaar 'altijd' kapot te gaan. Dit exemplaar voelt met 20.ooo km echter nog goed aan.

Vervangen betekend hele versn. schakel bak prut uit elkaar..en dat ligt nu uit elkaar t.b.v krukasrevisie.. wat te doen, ik heb het al eens eerder gedaan, nog goed voelende lagers vervangen.. overbodig of verstandig?
 
Laatst bewerkt:
de maten van dat naaldlager (model taatspot) zijn niet gangbaar.
daarom is deze alleen maar te krijgen bij Jawa handelaars.


Had toen dus eigenlijk hetzelfde. Denk kan mooi via de baas, das zowiso al 50% korting.
Niet in het programma. Het interesseeerde me eigenlijk "bijna" geen fuck wathet koste, wilde zo snel mogelijk weer rijden.
Toch wel even slik, bij de Hondadealer, dacht dat het iets van 60 euro was.

Ik denk toch niet dat het helemaal en vergelijkbaar lager was, een C3 naaldlager met een losse bus.

Maar hoe zit dat dan eigenlijk met het aantal vermelde aantal "gegarandeerde" draaiuren, wat vaak bij een lager vermeld staat?
Hoe zou je daarmee omgaan. Volgens Sammie's handelaar gaat dat specifieke lager vaak kapot. Als je gemiddeld 60km/uur rijd, word dat 20000km:60= 333.33333 draaiuren.

Uit mijn blote bol herinder ik mij waardes van 5000 draaiuren van bepaalde lagers uit het boekje.
Theoretisch kan dat lager nog lang niet aan vervanging toe zijn. Of het lager en de constructie moet slecht gekozen zijn door Jawa.
Dan heb je natuurlijk ook nog faktor onderhoud en rijstijl, dat snap ik. :$ (beetje natte vvingerwerk, die draaiuren).
 
Had toen dus eigenlijk hetzelfde. Denk kan mooi via de baas, das zowiso al 50% korting.
Niet in het programma. Het interesseeerde me eigenlijk "bijna" geen fuck wathet koste, wilde zo snel mogelijk weer rijden.
Toch wel even slik, bij de Hondadealer, dacht dat het iets van 60 euro was.

Ik denk toch niet dat het helemaal en vergelijkbaar lager was, een C3 naaldlager met een losse bus.

Maar hoe zit dat dan eigenlijk met het aantal vermelde aantal "gegarandeerde" draaiuren, wat vaak bij een lager vermeld staat?
Hoe zou je daarmee omgaan. Volgens Sammie's handelaar gaat dat specifieke lager vaak kapot. Als je gemiddeld 60km/uur rijd, word dat 20000km:60= 333.33333 draaiuren.

Uit mijn blote bol herinder ik mij waardes van 5000 draaiuren van bepaalde lagers uit het boekje.
Theoretisch kan dat lager nog lang niet aan vervanging toe zijn. Of het lager en de constructie moet slecht gekozen zijn door Jawa.
Dan heb je natuurlijk ook nog faktor onderhoud en rijstijl, dat snap ik. :$ (beetje natte vvingerwerk, die draaiuren).


Onee, dat heb ik niet goed. Lager in de bak zal meer toeren draaien. Dus 333 x ...= al gauw 3000 draaiuren? Ik ben de draad nu wel even kwijt, eigenlijk.
 
Ik voelde net nog even aan 't lager en het viel me op dat er geen voelbare speling op zit.
Als het een C3 lager is voel je dat meestal wel.
ik kan geen C-codering op dit lager vinden. kan het zijn dat er C2 of C1 in zit?
 
Www.neita.nl en dan de maten zoeken die je nodig hebt, heb ook wiellagers voor mn gsxr hier gehaald, en dan betere als de orginele, met 2 afdichtingen ipv 1 en de helft van de euro's als bij de dealer.
 
Had toen dus eigenlijk hetzelfde. Denk kan mooi via de baas, das zowiso al 50% korting.
Niet in het programma. Het interesseeerde me eigenlijk "bijna" geen fuck wathet koste, wilde zo snel mogelijk weer rijden.
Toch wel even slik, bij de Hondadealer, dacht dat het iets van 60 euro was.

Ik denk toch niet dat het helemaal en vergelijkbaar lager was, een C3 naaldlager met een losse bus.

Maar hoe zit dat dan eigenlijk met het aantal vermelde aantal "gegarandeerde" draaiuren, wat vaak bij een lager vermeld staat?
Hoe zou je daarmee omgaan. Volgens Sammie's handelaar gaat dat specifieke lager vaak kapot. Als je gemiddeld 60km/uur rijd, word dat 20000km:60= 333.33333 draaiuren.

Uit mijn blote bol herinder ik mij waardes van 5000 draaiuren van bepaalde lagers uit het boekje.
Theoretisch kan dat lager nog lang niet aan vervanging toe zijn. Of het lager en de constructie moet slecht gekozen zijn door Jawa.
Dan heb je natuurlijk ook nog faktor onderhoud en rijstijl, dat snap ik. :$ (beetje natte vvingerwerk, die draaiuren).

De levensduur staat naar mijn weten nooit genoemd bij een lager, maar is te berekenen met het dynamisch draaggetal (C) en de verhouding tussen de axiale en radiale belasting. Hierbij kunnen nog een aantal correctie factoren mee worden voor vervuiling of gebrekkige smeren. Hier is genoeg over te vinden google maar even op "theoretische levensduur berekening wentel lager".

Uiteraard is dit theoretisch door bv overbelasting is het sneller gedaan met een lager. Ook ontstaat in sommige gevallen schade door brinelling (stilstand schade), dit komt voor door extern opgelegde trillingen tijdens stilstand. De rol elementjes hameren dan in op de binnen en buiten ring. Er is dan een pitting waar te nemen op de plek van de elementjes.

Afijn blijft een interessante materie die lagertjes *O*

Groeten Gert-Jan
 
ja, ik zag vooral op tegen het uit elkaar leggen van de versn. bak maar het leek allemaal mee te vallen. Dit lager is wat onderbemeten dus ik heb 'm maar vervangen..
 
Terug
Bovenaan Onderaan