Honda Cbr 1000F Nokas Ketting Spanner of niet??

joostkolken

MF'er
16 feb 2010
58
0
Dirkshorn
Eindelijk de motor van mijn Buggy Project kunnen starten om te kijken en horen of alles het doet.
Maar helaas dat mocht niet zo zijn.
Er zit een onregelmatige tik in mijn blok dat naar mijn weten veel lijkt op het geklak van de nokas ketting.
Ik heb gekeken of er overmatig klep speling was maar dit was niet het geval.
Naarmate de motor warmer word is het tikken/klakken iets minder, maar hij verdwijnt niet.
Misschien bij een hoger toerental maar dan hoor ik het waarschijnlijk niet meer door het overige geluid van alles.

Ik heb een filmpje op YouTube gezet:

Ik hoor graag reacties van mensen die er meer ervaring mee hebben of dit zelfde geluid hebben gehad.
 
Het kan ook de dynamoketting en/of spanner zijn. Dat heb ik eens gehad met mijn DD... dat was niet leuk, heel het blok moet dan uit elkaar. Maar gelukkig makkelijk teccontroleren, verwijder de behuizing van de dynamo (links) en kijk of je de dynamo kan draaien. Als er geen speling in zit, dan is je dynamoletting & spanner goed.

Naks hoor je meer rammelen dan tikken. Vooral in de lagere toeren. Vaak 3 seconden wel, dan 3 seconden geen rammel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Controleer ook of het oliepeil niet erg laag is. Stop er gerust tot de max van de peilstok (niet ingedraaid) in. Oude olie van 3 jaar geleden is misschien wel de oorzaak van gerammel.
 
Dat probleem over de dynamo ketting heb ik ook wel eens gehoord. En is zo idd de moeite om even te bekijken. Olie pijl staat tot de max en is nieuwe olie.
Tot de max van het olie peil er niet ingedraaid, kan zoveel geen kwaad?
 
Joost,

Ik rij zelf een 1000F. In mijn geval de NAKS plus de bijbehorende ketting laten vervangen bij net geen 100.000km. Een ratel/tik die verdwijnt als het blok warm wordt duidt in 1e instantie op versleten NAKS. In dat geval is vervanging pas nodig als de ratel ook bij warme motor hoorbaar blijft.
Verder moet je in het geval van deze blokken elke 24000 km de kleppen stellen. Slecht afgestelde kleppen geven ook een tik, alleen dan bij zowel koude als warme motor. Mijn ervaring is dat je de interval van 24 dkm rustig kan oprekken naar 40dkm.

Het is onwaarschijnlijk dat de ratel van de dynamo aandrijving afkomstig is. Het kan, maar vaak gaat die aandrijving een motorleven lang mee, aldus de Hondamonteur die mijn CBR in onderhoud heeft.

Google eens op CBR 1000 F service manual. Dan vind je de nodige downloadable PDF's.

Succes!
 
Betreft het oliepeil, nee dan zit ie nog niet te vol. Je moet juist meten met de pijlstok er niet in gedraaid. Officieel als volgt:
Rijd een tijdje met de motor zodat deze goed warm is. Daarna laat je hem 2-3 minuten op de bok staan. Dan draai je de pijlstok/dop los, er uit, schoonmaken, er weer in, maar niet ingedraait. Dan er weer uit en kijken dat ie vlak bij het bovenste limiet streepje zit.

Mocht je de NAKS moeten fixen, hier is een ideale howto:
Steven CBR 1000F in "Honda CBR 1000F Nokkenaskettingspanner N..."

Onder aan dat topic staat ook een link naar een PDF voor service manual, maar de How To was handiger.
 
Terug
Bovenaan Onderaan