Nieuwe brandstoffen en oude motoren...

duc of prunes

MF veteraan
13 mrt 2011
1.023
226
Ik heb de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt.
Hopelijk zijn hier mensen die dat wel preecies weten.

Ik heb gelezen (ergens hier op het forum volgens mij zelfs) dat de Europese regelgeving dicteert dat in de nieuwe brandstoffen in verhouding steeds meer biobrandstof (=ethanol/methanol, ik weet niet welke van de twee) zal komen te zitten.

De rubbers van de oudere motoren zouden hier niet tegenkunnen.

Kan iemand mij vertellen of dit betekent dat bijvoorbeeld een Honda CBR uit 1995 vanzelf problemen gaat krijgen als deze brandstof getankt gaat worden?

Alvast bedankt voor jullie input.
 
Ik krijg altijd de indruk dat hoe ouder de motor is, hoe minder moeite die juist heeft met toevoegingen of imperfecties aan benzine. Mijn Bandit 600 '95 heeft er absoluut geen moeite mee. Net zo snel, net zoveel herrie, net zoveel verbruik. Ter verificatie nog even de carbs open gemaakt om te kijken of er rotzooi achter bleef, dat was niet het geval. Ook niet met die BlueOne benzine. Met mijn ouwe brommer heb ik zelfs nog een keer een verhouding van 1:8 gereden met bier als toevoeging die een of andere lolbroek in de tank gemikt had. Niks aan de hand.

Groot deel is gewoon gehuil.
Qua verbranding heb je gelijk. Het probleem zit hem er in dat de ethanol de pakkingen en afdichtingen kan opvreten.
 
Qua verbranding heb je gelijk. Het probleem zit hem er in dat de ethanol de pakkingen en afdichtingen kan opvreten.


Vandaar dat ik ook even alles open getrokken heb om te kijken of ik uitgedroogd rubber tegen zou komen. Dat is niet het geval.

Nou zag ik net dat die fiets wel goedgekeurd is voor E10, dus er zal rekening mee gehouden zijn, maar E15 pikt ie vooralsnog ook zonder schade aan keerringen of leidingen.

Inderdaad, dat de verbranding er minder van zou worden lijkt me pure kul zeker voor de gemiddelde gebruiker. Wellicht dat je er op een circuit iets van merkt als je verdomd goed bent, maar dat lijkt me sterk.
 
Mijn CB77 uit 1966 heeft er anders geen probleem mee.

Heb alleen wel het idee dat de benzine iets sneller 'oud' wordt, ding heb ik laatst gestart na een half jaar stilstand, en er kwam behoorlijke 'benzine rook' uit. (zag er opzich wel gaaf uit :P )

Iets dat ik nog nooit eerder heb gezien bij het starten van mijn diverse oude troep voertuigen na een tijdje stilstand.

Ze zeggen wel dat het rubbers enzo opvreet, maar ik heb dat zelf nog niet ondervonden...
 
Een R6 van 2010 loopt voor geen meter op de E10 benzine van Tamoil. :r

Een 2012 R6 is er ook niet op vooruit te "branden".

Ik tank hier in NL altijd V-Power/Ultimate vanwege het feit dat daar (nog) géén ethanol in zit. In Dld. gaat er altijd RON100 of hoger in (ARAL Ultimate)... Voor die 50 Cent verschil op een tank brandstof ga ik écht niet lopen "miepen".
 
Terug
Bovenaan Onderaan