carb

slakbrizak

MF'er
7 mei 2013
153
0
zoetermeer
Goede middag/avond

Wie kan mij vertellen /uitleggen

wat het verschil is tussen een watergekoelde carburateur/en een luchtgekoelde

het heeft natuurlijk met het blok te maken maar ik ben benieuwd waar je dat aan kan zien

en graag de rede b.v.b.d

groet slakbrizak
 
er is geen verschil tussen beide, ze doen net hetzelfde.

reden dat ze soms carbu's verwarmen is om bevriezingsverschijnselen te voorkomen (treden op bij een buitentemperatuur tussen 0 en 10°C).
-van de moment dat de benzine in de venturi is aangezogen, begint deze te verdampen. om dit te kunnen doen, onttrekt deze warmte uit zijn omgeving waardoor de temperatuur daalt. die omgeving = de carburator zelf.
- in lucht zit altijd vocht (water), en water bevriest rond 0°C
- tel je beide op, kan het gebeuren dat door de verdamping van de benzine de temperatuur van/in de carburator daalt onder de 0°C waardoor het aanwezige vocht begint te bevriezen in de carburateur. het ijs stapelt zich op en kan zo ver gaan dat sproeiers gewoon dicht vriezen. om dit te voorkomen sturen ze meestal wat koelwater langs de carburatoren om deze te verwarmen en het fenomeen te voorkomen.
 
Laatst bewerkt:
Goede middag/avond

Wie kan mij vertellen /uitleggen

wat het verschil is tussen een watergekoelde carburateur/en een luchtgekoelde

het heeft natuurlijk met het blok te maken maar ik ben benieuwd waar je dat aan kan zien

en graag de rede b.v.b.d

groet slakbrizak



Een watergekoelde carburateur hangt een flesje water boven, bij een luchtgekoelde zit er een kleine ventilator achter de carburateur.
 
Een watergekoelde carburateur hangt een flesje water boven wat druppelsgewijs de carburateur op de juiste temperatuur houdt, zeker als er sprake is van een hittegolf is het van essentieel belang dat je dat flesje regelmatig bijvult(verdamping).
Bij een luchtgekoelde zit er een kleine ventilator achter de carburateur.
 
Laatst bewerkt:
Een watergekoelde carburateur hangt een flesje water boven, bij een luchtgekoelde zit er een kleine ventilator achter de carburateur.
Als er een ventilator achter zit, is het een carburateur met geforceerde lucht koeling (net zoals de kreidler van opa). Een luchtgekoelde carburateur heeft koelribben, snap dat dan :N
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan