Pasbus As en Lager

tuonobert

Die hard MF'er
2 apr 2012
266
57
Zevenbergen
Ik ben bezig om Supermotard wielen in een XR400 te zetten, en nou loop ik tegen het volgende probleem aan.

De orginele as is 17mm en de lagers in de nieuwe wielen zijn 20mm.
Nu kan ik nieuwe lagers plaatsen in de wielen met de juiste diameter, maar de snelste oplossing is een pasbus van 20mm naar 17mm.

Mijn vraag is nu kan ik een losse pasbus van 20 naar 17mm plaatsen??, ik ben namelijk bang dat als ik dat doe dat de bus mee gaat draaien met het wiel en daardoor in gaat lopen op de as :?
 
aan elke kant van je wiel zitten nu al bussen. je maakt er gewoon nieuwe met dezelfde maten op de binnendiameter na : 17mm, , en met het verschil dat je er een extra stuk laat aanmaken met buitenkant 20mm en een lengte van pakt een halve cm langer dan het lager dik is.
 
Nou het mooie is dus dat er stalen buis is met die afmetingen die ik op maat kan maken, zo kan ik de spacers die bij de wielen zitten ook gebruiken. Ik wil dus weten of ik de bus apart moet vast zetten of er gewoon overheen kan schuiven.

En een pasbus op de as klemmen is geen optie gezien ik deze nog moet kunnen gebruiken voor mijn orginele crosswielen.
 
Beste is om gewoon een paar passende lagers te monteren.
De pasbus in jou situatie krijgt maar en wanddikte van 1,5 mm en dat is een beetje dun.
De pasbus gaat makkelijk kapot met het monteren /demonteren van je wiel.(mijn ervaring)
 
Het is ook niet echt een probleem, maar in de ene situatie moet ik 3 bussen draaien en de lagers vervangen en in de andere zoals Janbros voorstelt hoef ik maar 2 bussen te draaien. Ik denk dat ik voor de veiligste optie ga en de lagers ga vervangen voor de juiste dia meter, nu alleen nog de lagers vinden, iemand suggesties?

Voor de info; de wielen die erin gaan komen van een Husquvarna af volgens mij een 610.
 
Ik heb door R6 wielen te gebruiken ook dat probleem.

Wat ik heb gedaan is (omdat er geen goede lagers te vinden waren) gewoon een aluminium bus gedraaid met de juiste binnenmaat voor de as en de juiste buitenmaat voor de lager.

Tevens gecombineerd in afstandsbussen zodat ik vaste wielbussen heb.

Ik weet nog niet hoe lang het goed blijft maar als de passing goed is zou het wel kunnen meevallen.

Aluminium dat ik gebruikte was 6082 T6.
 
Ze zijn er wel maar het is een beetje moeilijk te vinden
Bij ducati's worden ze gebruikt
Probleem is de dikte de normale zijn 14 of 12 mm en als je een ander wiel er in wil moet je 2 mm dunnere hebben
Die zijn er wel maar niet in de gewone catalogus
 
Phoe ik lees nu al zoveel topics van mensen die opzoek zijn naar lagers en dat er dat er dan mensen aan komen zetten van Phoe zie die lager maar eens aan te komen.

Het spul is er allemaal wel, maar je moet je eigen niet suf gaan liggen zoeken op het internet maar gewoon naar een zaak gaan waar ze veel handelen in dat spul zoals.

Oskaro Techniek
Mastermate ( meer bouwmaterialen maar kunnen wel lagers bestellen )
Staadegaard
Of een van mijn favorieten Pehavo, hier meteen een linkje Pehavo – Pehavo De Technische Groothandel met vestigingen in Den Bosch, Oss, Uden, Cuijk en Maas en Waal

Je zult bij jou in de buurt vast wel andere bouwmarkten en dergelijke hebben maar deze leveranciers hebben vestigingen door heel het land heen.

Groeten en succes ermee.
 
Blijkbaar wel want hij heeft 17 binnen diameter en 42mm buiten nodig.

Die lager heeft 15mm binnen en 42 buiten.

guzzigek heeft de goede gevonden, dezelfde als die van de piaggio.
 
Laatst bewerkt:
Niet zomaar andere type lagers toepassen. Controleer op zijn minst dat de draaggetallen (statisch/dynamisch) gelijk of beter zijn.

Toevoeging C3 heeft te maken met de spelingsklassen van het lager.
Deze lagers hebben meer speling voor toepassingen met veel warmte ontwikkeling dat het materiaal kan groeien en dus operationeel een normale speling krijgt.

Als je in een boring een bus plaatst is de 'juiste' wijze om een bus te fabriceren met de binnendiameter voor de maat. De buitendiameter ~0.02 groter als de boring in je wiel en deze plaatsen door je naaf wat te verwarmen zodat deze uit zet. Daarna de bus in de naaf op maat draaien naar de juiste maatvoering voor het lager. Vervolgens naaf weer verwarmen om gemakkelijk het lager te plaatsen.

Een dunne bus zal altijd vervormen als je deze op maat maakt voordat je hem plaatst. Ook na het plaatsen zal je inwendige maat hoogstwaarschijnlijk afwijken. Dus door hem na monteren in de naaf na te bewerken krijg je het beste resultaat kwa maatvoering.
1.5mm is idd erg dun, laatst nog wel een bus laten plaatsen in een tandwielkast met 2,5mm wanddikte.

Locktide moet btw een laatste redmiddel zijn, pas ik eigenlijk alleen toe als een lager niet meer dan enkele hondersten los ligt en er geen schade zichtbaar is dat het lager voorheen meegedraaid heeft in de boring.

Bij m'n werk kunnen we lasercladden (inlassen met een laser) en daarmee een boring b.v. verkleinen.
Helaas geen prijzen waar een particulier blij van wordt...


Weet niet hoe het uit zal komen met toleranties.
Zie bijvoorbeeld dat er een Ina Ring van 17x20x16 bestaat.
(Dit is een geharde lagerring dat je als bus kan toepassen)
 
Laatst bewerkt:
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan