CB1 lekt benzine uit verschillende plekken van de carbs

Ragp

Die hard MF'er
19 sep 2009
399
0
Crosspost met het CB1 topic:

Ik heb al langere tijd gedoe met het goed lopend krijgen van een CB1.

Alle bougies vonken en het probleem lijkt vooral bij de carbs te zitten, ondanks dat ik die al meerdere keren heb schoongemaakt. Het huidige probleem is als volgt:

Een week geleden had ik de carbs schoongemaakt en zag ik wat roestaanslag in de vlotterbakken. Dit kwam door de vorige tank waar roest in zat en blijkbaar zat er ook nog wat roest in de leidingen dat ik nog niet verwijderd had.

Ik heb toen schoongemaakt:
- De vlotterbakken en aftapplugs
- Vlotter, vlotternaald en zitting vlotternaald
- Hoofd en stationairsproeier
- Stationair mengselschroef
- Alle kanalen waar ik bij kon met perslucht en cleaner

Alles weer in elkaar gezet en gestart. Ze liep best mooi, maar het was regenachtig en laat dus ik heb verder niet gereden.

Een week later kwam ik weer bij de motor en wilde ze niet starten...

Luchtbox verwijderd en ik zag direct benzine op de gaskleppen. Bougies verwijderd en alles laten drogen en toen weer in elkaar gezet. Duurde even voordat ze startte maar toen dat lukte zag ik op een paar plekken benzine waar het niet hoort te komen.

1. Uit een messing (inlaat?)luchtkanaaltje van Carb 3 kwam benzine gelopen (zie foto). Bij het eerder schoonmaken met lucht viel mij op dat dit kanaal verbonden is met de hoofdsproeier. Het kleinere messing kanaaltje eronder is verbonden met de stationairsproeier.

cb1carb.jpg


2. Carb 4 leek benzine te lekken tussen de gasnaald en de zitting van de gasnaald.

3. Er kwam ook nog benzine uit een plastic T-splitter. Onder de carbs zitten twee vacuumkleppen die aangesloten zijn op deze T-splitter. Heeft iets te maken met emissie-eisen of wellicht benzine overflow dump kanaal?



Dus, mijn vraag, wat veroorzaakt deze benzine overstroom. Is het 1 onderliggend probleem zoals vastzittende vlotters of niet goed sluitende vlotternaalden? Of is dat het geval bij Carb 3 en heeft Carb 4 een versleten gasnaald/zitting?
 
Het gebeurt geregeld dat na het schoonmaken van de carbs de vlotternaalden 'kantelen' in de vlotternaaldzittingen. Wat hier goed tegen werkt is zo'n flesje met additieven door de benzine mengen.

Het kan natuurlijk ook dat het tijd wordt om de vlotternaalden en zittingen te vervangen als ze niet goed meer afsluiten.

De benzine toevoerbuisjes tussen de carburateurs gaan wel vaker lekken als ze na jaren bewogen worden (tijdens de carbs schoonmaken bijvoorbeeld. Je kunt dan alleen nog alle O ringen vervangen die om deze buisjes zitten. Dan moeten de carbs onderling natuurlijk wel van elkaar verwijderd worden en de hele boel daarna weer afgesteld.
 
Met kantelen bedoel je dat hij scheef erin blijft haken?
Additieven had ik toevallig al in de benzine gedaan.

Er lekt niets tussen de carbs, maar onderaan de carbs (zie rode cirkel). Volgens mij moet daar helemaal geen benzine horen komen...

cb1carb2.jpg
 
Met kantelen bedoel je dat hij scheef erin blijft haken?
Additieven had ik toevallig al in de benzine gedaan.

Klopt. Dat gebeurt geregeld bij vlotternaalden en zittingen die uit elkaar zijn geweest. Vroeger gaf ik een flinke tik tegen de desbetreffende carburateur als ik merkte dat de naald bleef hangen en meestal werd dit na een paar dagen beter. Op advies van een ervaren motormonteur heb ik toen zo'n flesje Forte Moto Power 1 gebruikt. Dat werkte gelijk goed en ook definitief.

http://www.forte-nwe.com/NL/Over-Forte/Nieuws/Bescherm-uw-motor-tijdens-de-winterstalling.html

Je hebt helaas geen foto van de lekkende plek bijgevoegd, maar op de tekening heb je een onderdeel omcirkelt die alleen voorkomt op de in Californie geleverde modellen. Als die van jou daarvandaan is geimporteerd zal dat onderdeel inderdaad vast te maken hebben met de geldende milieu regels aldaar. Kan de benzine niet vanaf een ander plekje naar dat T stuk toestromen zodat het lijkt of dat T stuk lekt? Waarschijnlijk zitten er geen O ringen om dit T stuk en hoort daar alleen benzine damp en geen benzine door te stromen (maar dat kan ik dus niet goed zien op de tekening).

Als je vlotternaalden en zittingen goed zijn en de naalden blijven niet meer hangen, dan heb je grote kans dat al je problemen in 1 klap opgelost zijn.

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Klopt. Dat gebeurt geregeld bij vlotternaalden en zittingen die uit elkaar zijn geweest. Vroeger gaf ik een flinke tik tegen de desbetreffende carburateur als ik merkte dat de naald bleef hangen en meestal werd dit na een paar dagen beter. Op advies van een ervaren motormonteur heb ik toen zo'n flesje Forte Moto Power 1 gebruikt. Dat werkte gelijk goed en ook definitief.

http://www.forte-nwe.com/NL/Over-Forte/Nieuws/Bescherm-uw-motor-tijdens-de-winterstalling.html

Je hebt helaas geen foto van de lekkende plek bijgevoegd, maar op de tekening heb je een onderdeel omcirkelt die alleen voorkomt op de in Californie geleverde modellen. Als die van jou daarvandaan is geimporteerd zal dat onderdeel inderdaad vast te maken hebben met de geldende milieu regels aldaar. Kan de benzine niet vanaf een ander plekje naar dat T stuk toestromen zodat het lijkt of dat T stuk lekt? Waarschijnlijk zitten er geen O ringen om dit T stuk en hoort daar alleen benzine damp en geen benzine door te stromen (maar dat kan ik dus niet goed zien op de tekening).

Als je vlotternaalden en zittingen goed zijn en de naalden blijven niet meer hangen, dan heb je grote kans dat al je problemen in 1 klap opgelost zijn.

Succes!

Forte Moto Power 1 had ik toevallig al in de benzine gedaan, maar omdat de carbs leeg zijn geweest na het schoonmaken moet dat misschien eerst weer een tijdje inwerken.

Een klap geven op de vlotterbakken is ook een optie, maar moet niet zo zijn dat na elke langere periode stilstand de vlotternaald weer blijft hangen.

Ik ga ze uit elkaar halen om de vlotterhoogte te dubbelchecken en de naalden nog een keer te inspecteren.
 
Het lekken van benzine heeft niets te maken met de nauwkeurige afstelling van de hoogte van de vlotters (of dit moet extreem afwijken).

Inderdaad gewoon de komende tijd even blijven rijden met de Moto Power erin.
 
Crosspost met het CB1 topic:

Ik heb al langere tijd gedoe met het goed lopend krijgen van een CB1.

Alle bougies vonken en het probleem lijkt vooral bij de carbs te zitten, ondanks dat ik die al meerdere keren heb schoongemaakt. Het huidige probleem is als volgt:

Een week geleden had ik de carbs schoongemaakt en zag ik wat roestaanslag in de vlotterbakken. Dit kwam door de vorige tank waar roest in zat en blijkbaar zat er ook nog wat roest in de leidingen dat ik nog niet verwijderd had.

Ik heb toen schoongemaakt:
- De vlotterbakken en aftapplugs
- Vlotter, vlotternaald en zitting vlotternaald
- Hoofd en stationairsproeier
- Stationair mengselschroef
- Alle kanalen waar ik bij kon met perslucht en cleaner

Alles weer in elkaar gezet en gestart. Ze liep best mooi, maar het was regenachtig en laat dus ik heb verder niet gereden.

Een week later kwam ik weer bij de motor en wilde ze niet starten...

Luchtbox verwijderd en ik zag direct benzine op de gaskleppen. Bougies verwijderd en alles laten drogen en toen weer in elkaar gezet. Duurde even voordat ze startte maar toen dat lukte zag ik op een paar plekken benzine waar het niet hoort te komen.

1. Uit een messing (inlaat?)luchtkanaaltje van Carb 3 kwam benzine gelopen (zie foto). Bij het eerder schoonmaken met lucht viel mij op dat dit kanaal verbonden is met de hoofdsproeier. Het kleinere messing kanaaltje eronder is verbonden met de stationairsproeier.

[afbeelding]

2. Carb 4 leek benzine te lekken tussen de gasnaald en de zitting van de gasnaald.

3. Er kwam ook nog benzine uit een plastic T-splitter. Onder de carbs zitten twee vacuumkleppen die aangesloten zijn op deze T-splitter. Heeft iets te maken met emissie-eisen of wellicht benzine overflow dump kanaal?



Dus, mijn vraag, wat veroorzaakt deze benzine overstroom. Is het 1 onderliggend probleem zoals vastzittende vlotters of niet goed sluitende vlotternaalden? Of is dat het geval bij Carb 3 en heeft Carb 4 een versleten gasnaald/zitting?


En bij het dikgedrukte gaat het fout........

Carburateurs schoonmaken is meer dan met cleaner en perslucht bewerken.....

Ultrasoon reinigen en een volledige revisie is de oplossing.......
 
Laatst bewerkt:
Er schijnen wel reinigers te zijn die de dicht geslibte kanalen in de carb weer open kunnen krijgen. Ik ken alleen geen namen.

Ultrasoon reinigen is inderdaad de beste oplossing als je oude carbs goed wilt reviseren.
 
Nieuwe naalden, nieuwe rubbers, vlotters op de juiste hoogte, ultrasoon gereinigd, membranen gechecked, kleppen gesteld?

Dan heeft synchroniseren pas echt zin....

Wie heeft het over synchroniseren gehad dan? :?

En de carbs zijn ook niet zo ranzig en moeilijk schoon te maken dat je per se ultrasoon moet reinigen, zeker niet als het gaat om een vlotter die blijft hangen.

Ik ga vandaag weer bezig en kijk nog een keer goed op de vlotterhoogte juist is en of ik iets gek zie bij de vlotter/zitting van Carb 3.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan