Startproblemen xj600 (51J)

bibaboeba

MF'er
25 jan 2013
123
0
Utrecht
Beste mf'ers,
Mijn xj600 uit 1985 start de laatste tijd verschrikkelijk slecht.
Ik dacht dat het aan de accu lag omdat mijn knipperlichten ook raar deden. Ze gaan namelijk steeds langzamer knipperen als ik langzamer ga rijden en vallen soms zelfs uit. Het lijkt alsof ze dan gewoon te weinig spanning krijgen. Omdat ik dacht dat het aan mijn accu lag heb ik deze vervangen voor een nieuwe yuasa yumicron. Ook hangt de accu iedere nacht aan de optimate 4 dus hier ligt het niet aan. Toch zijn de problemen niet opgelost:
-Als hij even heeft stil gestaan start hij slecht, soms pas na een paar minuten proberen, soms niet.
-De startmotor Lijkt wel voldoende toeren te maken.
-Bij aanduwen slaat hij gelijk aan.
-Bij een warme motor start hij gelijk.

Is er iemand die enig idee heeft waar dit aan kan liggen?
Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Oké, een hele interessante ontwikkeling:
Ik zou net weg gaan, probeer te starten, startmotor draait amper rond en begint te tikkel alsof de accu leeg is, terwijl ik hem net van de optimate afhaal!
Hij heeft dus de hele week aan de optimate gestaan en toch is de accu leeg.
Nu ik hem weer aan de optimate hang geeft de optimate gelijk een rood lampje wat inderdaad betekend dat de accu leeg is en begint daarna gewoon te laden.
Zou mijn optimate misschien kapot zijn, al lijkt me dit vrij stug?
 
Oké, een hele interessante ontwikkeling:
Ik zou net weg gaan, probeer te starten, startmotor draait amper rond en begint te tikkel alsof de accu leeg is, terwijl ik hem net van de optimate afhaal!
Hij heeft dus de hele week aan de optimate gestaan en toch is de accu leeg.
Nu ik hem weer aan de optimate hang geeft de optimate gelijk een rood lampje wat inderdaad betekend dat de accu leeg is en begint daarna gewoon te laden.
Zou mijn optimate misschien kapot zijn, al lijkt me dit vrij stug?
Dat moet je natuurlijk wel weten, of het de accu of de lader is :)

Heb je de accu gemeten, ook tijdens het starten?
 
nope, mijn multimeter ligt nog bij mijn vriendin.. Zal even kijken of ie het over een paar uurtjes weer doet en dan rij ik daar wel even heen om e.a.a. te testen...
Blijf het toch vreemd vinden dat hij leeg is ondanks dat hij aan de optimate hant..
 
nope, mijn multimeter ligt nog bij mijn vriendin.. Zal even kijken of ie het over een paar uurtjes weer doet en dan rij ik daar wel even heen om e.a.a. te testen...
Blijf het toch vreemd vinden dat hij leeg is ondanks dat hij aan de optimate hant..
Je kan wel gaan gokken, bedenken en er wat van vinden.
Je zal toch eerst moeten weten wat er loos is :)

Een gare accu lijkt vol volgens de druppelaar, en bij één tikje op de startknop issie weer leeg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb net alles doorgemeten en dit leek allemaal goed te zijn. Ook op een auto accu draait hij langzaam rond. Alleen met een draaiende motor(van de auto) startte hij fatsoenlijk.
Hoe zou het kunnen dat nu zelfs de startmotor de motor nog amper rond krijgt?
Iets in het blok waardoor hij heel zwaar draait? of toch iets elektrisch? suggesties?
 
is je zekeringblok nog wel goed. Kunnen ook heel hoge overgangsweerstanden in zitten, ondanks dat het goed lijkt te zijn. Zou die ook eens doormeten. Dit kan ook rare storingen geven.
 
Heb net alles doorgemeten en dit leek allemaal goed te zijn. Ook op een auto accu draait hij langzaam rond. Alleen met een draaiende motor(van de auto) startte hij fatsoenlijk.
Hoe zou het kunnen dat nu zelfs de startmotor de motor nog amper rond krijgt?
Iets in het blok waardoor hij heel zwaar draait? of toch iets elektrisch? suggesties?
Starter er even af halen, en die controleren.
 
Massa aansluitingen al gecontroleerd?
Zitten de klemmen goed op de accu?
Weerstand over de kabels gemeten?

Mijn ervaring is dat de oorzaak van dit soort vage problemen heel vaak slechte contacten of slechte kabels zijn.
 
Heb op marktplaats een complete kabelboom gevonden met cdi en spanningsregelaar dus zal eens proberen of het helpt die te vervangen. zodra ik meer weet laat ik het hier weten.


Dit lijkt me wel erg rigoreus, zeker als alleen je accu de oorzaak is.

Probeer even gestructureerd te werken. : startknop indrukken ; wat gebeurt er dan precies? Dus voltmeter er tegelijkertijd op, zakt ie gelijk naar 9 volt of lager, accu overleden. 4 dagen aan de optimate laten hangen zal dat niet veranderen.

Starten met auto accu aan startkabels --> , check je vrijloop lampje op je dashboard, als die auto accu er aan hangt moet dit lampje direct feller gaan branden. Het contact tussen startkabel en motoraccu wil ook nog wel eens wat moeizaam gaan, dus let hier op. Is dit contact goed, maar starten nog steeds moeizaam dan is je motor gewoon aan een grote beurt toe, te beginnen met bougies vervangen en kabels en kappen controleren. Bobines vervangen is meestal niet direct nodig. Xj bobines gaan niet vaak kapot.

En merk even op dat je cdi unit 10 volt nodig heeft, maar je startmotor bij 8 volt nog wel rond wil. Dus denk niet : zolang de startmotor rond gaat heb ik genoeg spanning want dan heb je allang geen vonk meer en verzuip je dus je motor.
 
Heb gister mijn hele kabelboom vervangen (mijn vorige is door de vorige eigenaar nogal mishandeld) en daarbij ook gelijk de spanningsregelaar, cdi, relayunit, diodeblok en startrelay vervangen. En wonder boven wonder draait de startmotor daarna weer prima rond. Ik ben nog even aan het meten geweest en het lijkt alsof mijn oude startrelay gestorven is. Deze had een hele hoge overgangsweerstand. Hij start nog steeds niet geweldig maar na even proberen slaat hij wel weer aan. Denk dat dat gewoon komt omdat het beestje bijna 30 jaar oud is. Iedereen bedankt voor het meedenken!
 
Heb gister mijn hele kabelboom vervangen (mijn vorige is door de vorige eigenaar nogal mishandeld) en daarbij ook gelijk de spanningsregelaar, cdi, relayunit, diodeblok en startrelay vervangen. En wonder boven wonder draait de startmotor daarna weer prima rond. Ik ben nog even aan het meten geweest en het lijkt alsof mijn oude startrelay gestorven is. Deze had een hele hoge overgangsweerstand. Hij start nog steeds niet geweldig maar na even proberen slaat hij wel weer aan. Denk dat dat gewoon komt omdat het beestje bijna 30 jaar oud is. Iedereen bedankt voor het meedenken!

als ie nog steeds niet geweldig start heeft ie gewoon onderhoud nodig. Een XJ600 hoort gewoon echt goed te starten.
 
zo en dan nu een weer een avontuurtje van dikkied.. ehhh biglift....


Biglift loopt door zijn garage en wat ziet hij daar .......
JA HOOOOR een heeellleee mooiiie XJ 600 51 j ....
( kids roepen oowhhhhh opde achtergrond ) :+

en weet je waarom de xj600 van hier slecht start en met aanduwen wel ?? nou nou

dikkie d... ehh biglift zal het eens uitleggen...

een 51 j heeft KOOLBORSTELS in de dynamo *O* *O* *O*

en die slijten... en als ze te kort worden en laad ie je accu slecht bij en krijg je dit soort ellende.


kortom effe dynamo deksel loshalen koolborstels er uit en even opmeten hoe lang ze nog zijn.

wed dat ze niet meer volgens spec zijn en te kort.

heb met dit zelfde euvel ooit in friesland op de elf stedentocht gestaan.

suc6 ermee en een motorgroet knipoog van een collega xj600 51 j rijder
 
zo en dan nu een weer een avontuurtje van dikkied.. ehhh biglift....


Biglift loopt door zijn garage en wat ziet hij daar .......
JA HOOOOR een heeellleee mooiiie XJ 600 51 j ....
( kids roepen oowhhhhh opde achtergrond ) :+

en weet je waarom de xj600 van hier slecht start en met aanduwen wel ?? nou nou

dikkie d... ehh biglift zal het eens uitleggen...

een 51 j heeft KOOLBORSTELS in de dynamo *O* *O* *O*

en die slijten... en als ze te kort worden en laad ie je accu slecht bij en krijg je dit soort ellende.


kortom effe dynamo deksel loshalen koolborstels er uit en even opmeten hoe lang ze nog zijn.

wed dat ze niet meer volgens spec zijn en te kort.

heb met dit zelfde euvel ooit in friesland op de elf stedentocht gestaan.

suc6 ermee en een motorgroet knipoog van een collega xj600 51 j rijder


En als je de dynamo borstels vervangen hebt controleer dan ook de borstels van je startmotor eens wat die zullen weinig beter zijn.
Een voltmeter in je dashboard voorkomt dynamo ellende. XJ dashboards zijn daar uitermate geschikt voor.
2014-03-09%2012.59.56.jpg
 
lijkt me idd ook erg handig. heb wel wat klokjes op mijn dash gehad, alleen die claimen vooral waterdicht te zijn, maar dat blijkt in de praktijk toch wat tegen te vallen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan