Nokkenasketting kapot, of toch alleen de spanner?

m-g-s

MF'er
29 aug 2010
169
0
Beste Motor forummers,

Ik weet dat er al genoeg topics over zowel de nak en naks van verschillende motoren te vinden zijn op motor-forum.nl. En dan al helemaal die van de honda cbr.

Ik heb echter toch een vraagje hierover:

In mijn Honda cbr 600f (''92) zat ook de bekende ratel. Ik heb toen de originele naks vervangen voor weer een originele, hydraulische honda naks. Nadat de ratel (vrijwel) weg was kwam die na een maand toch weer terug. Op zich is het dan logisch dat het de spanner was (en niet de ketting) omdat de ratel weg was na het vervangen ervan.

Ik heb niet erg last van de ratel als ik rustig rij. Maar als ik even in de toeren hang (vanaf 8, 9k) en daarna weer rustig rij ratelt die als een idioot (ook als die warm is). Wat is hier het verband van? Ik kon geen logische verklaring bedenken. Gaat er met meer toeren meer olie weg uit de spanner ofzo dat die na stevig door rijden meer ratelt? Zou er toch meer aan de hand kunnen zijn dan de spanner, of maak ik me te druk? De motor loopt verder erg goed!

En ik heb nog een vraagje:

Nu die weer kapot is en ik geen zin heb om elke paar maanden een nieuwe spanner te kopen wil ik een handmatige erin plaatsen. Ik ben door de verschillende verhalen alleen een beetje bang om de ketting te strak te spannen. Zijn er misschien mensen die de handmatige spanner weleens te strak gezet hebben en daadwerkelijk iets gesloopt hebben? Of zijn het alleen maar ''verhalen'' die iemand eens van een kennis gehoord heeft?

Als iemand de tijd heeft om een antwoord te geven dan ben ik daarmee geholpen! *D

In ieder geval al hartelijk dank!

Groet,

Rick
 
Moet de timing gecontroleerd worden als de ketting vast staat en niet verdraait wordt? (ik weet het niet, niet sarcastisch bedoelt hoor)

Als alleen de spanner vervangen wordt, hydraulisch of handmatig, dan gaat het toch eigenlijk alleen om hoe strak die staat?

En als het toch nodig is om de timing te controleren, kan dat echt niet zonder de klepdeksel eraf te halen?

En nog een vraagje:

Als de ketting nu rammelt en ietsje los staat. Is het dan mogelijk dat de timing verspringt? En zo ja, zou je dat merken? Ietsje verspringen bedoel ik. Niet meerdere schakels ofzo, want dan is het natuurlijk einde verhaal.
 
Laatst bewerkt:
Het liefst meet ik het natuurlijk gewoon. Dat geeft toch de meeste zekerheid. Dus als ik het goed begrijp kap eraf, tankie eraf klepeksel eraf en dan kan ik gelijk de kleppen controleren. Nadeel is wel dat er dan een nieuwe klepdekselpakking op moet?

Maar hebben de (vele) mensen die ik hoor die het op gevoel hebben afgestemd dan geluk gehad, of zijn de mensen die het meten mierenneukers? (niet verkeerd bedoeld!) wellicht is het een beetje van beiden...
 
Klepdekselpakking is van rubber en kan je gewoon weer gebruiken. Persoonlijk zou ik meten, omdat je schrijft dat je de spanner eerder hebt vervangen en het probleem kort daarna weer is terug gekeerd.
 
Misschien beter inderdaad. En weet iemand dat van die ik vraag die ik vroeg van het eventueel versprongen zijn of dat de timing niet meer klopt?

Lijkt me trouwens sterk dat de pakking goed afsluit als ik hem eenmaal los heb gehaald :P
 
Laatst bewerkt:
Als je ketting een tandje verspringt verneem je dat wel, maar dan staat de ketting wel erg slap.

Kleppendekselpakking is van rubber en gemaakt om meerdere malen te gebruiken. (niet verwarren met je koppakking...)
 
Ik heb hier nog wel een honda varadero naks, waarvan het veertje de 50.000km net heeft gehaald.
full


Uitkomst was dit. B|

full


Helaas heeft de eigenaar geen tactisch gevoel, dus toch maar weer een mechanische naks geplaatst.
 
oe ik word wel bang van dat plaatje haha. Dan maar een dagje beunen zaterdag en hem goed erin zetten

Die pakking zal wel knetterhard geworden zijn na zoveel jaar ben ik bang
 
Terug
Bovenaan Onderaan