Bougies, dure of goedkope?

ID_

MF'er
31 jan 2011
191
0
Utrecht
Ik heb pas geleden mijn oliefilter vervangen + olie en luchtfilter schoongemaakt zoals voorgeschreven (bij 6400km)...

Nu heb ik nog in de queue voor deze beurt:

- Carbarateurs stellen/syncen
- bougies controleren / vervangen

Ik heb dit nog even achterwege gelaten omdat ik dacht dat dit nog prima is. Ik had 1 bougie bekeken (Denso X24ESR-U) en die leek me ook nog prima. De afstand was minder dan de voorgeschreven 0.8-0.9 mm en deze heb ik toen voor deze ene gecorrigeerd naar 0.8.

In het onderhoudsboekje staat dus o.a. dat de bougies vervangen moeten worden en de carbarateurs gesteld moeten worden bij deze 6400km beurt. Even verderop hebben ze het weer over "bougies controleren", mijns inziens lijkt me dus dat de bougies niet vervangen hoefden te worden.

Nu het volgende:

Ik heb de laatste tijd het gevoel dat de motor een stuk minder zuinig is geworden dus ik ga de bougies gewoon vervangen en de carbs stellen, dan heb ik ook gewoon nog reserve bougies. Echter zie ik enorme verschillen in de prijzen van bougies en heb ik geen idee wat het verschil is.

Ik zie bijvoorbeeld bij motozoom de volgende bougies:

NGK Bougie DPR9EA-9 € 5,50
NGK Iridium-IX DPR9EIX-9 €19,95

Ik heb dus nu zelf de Denso X24ESR-U ...

Kan iemand mij vertellen waarom ik wel niet moet kiezen voor goedkoop/duur?
 
Irridium bougies schijnen ook nadelen te hebben. Lastiger starten zodra ze nat zijn.. :)

Mijn dealer was vorig jaar wat onhandig door de motor met een zwakke accu te starten met het gas erop, en nog voordat de brandstofpomp klaar was met zijn gezoem na het omdraaien van het contact. Resultaat verzopen ZX-10R.
Moesten er allemaal uit, uren werk bij deze motor, gasklephuis moet er ook af. _O-
 
Vorige week iridium bougies aangeschaft en was toch benieuwd of ik verschil ging merken. Ik zag al dat ze wat langer waren dan de standaard bougies die ik erin had zitten.

Na het plaatsen merkte ik dat ik me bougie doppen niet volledig kon weg drukken terwijl dat normaal wel het geval was.

Hij maakt wel contact met de bougie zelf maar er blijft iets van 0.5cm uitsteken. Ik heb de bougies er goed in gedraaid dus daar zal het niet aan liggen. Ik vond het alleen wel apart.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan