Welke slagmoersleutel voor voortandwiel, wielbouten etc. ?

Kajotan

MF veteraan
16 mrt 2009
3.146
0
Omgeving Zwolle
Hallo allemaal,

Ik ben wat aan het rondkijken voor een slagmoersleutel. Deze zal dan gebruikt worden voor wielbouten, voortandwiel losmaken, voorvorkpoten uit elkaar halen etc.
De compressor is een Airpress, 8 bar, 50 liter, zuigt 275 liter/min aan.



http://www.kijkshop.nl/product/1232...hopping&channel_code=110&product_code=5119911

Een goedkoop dingetje, maar zou dit wielbouten/voorvorkpoten kunnen doen?

Slagmoersleutel set 1/2" Mannesmann

Zelfde verhaal voor deze?



Is het aan te raden om een 1/2 te nemen, of juist een 3/8?
Hoeveel nm slagkracht moet zo'n ding minimaal hebben voor bovenstaande doelen?
Ik lees ook wel eens dat mensen met hun slagmoersleutel wielbouten etc niet eens los krijgen?

En ja, ik heb de zoekfunctie gebruikt... *D


Kajotan
 
Dat oliën heb ik gedaan.... vervolgens kreeg ik een stuk of 5 vd wielbouten van een v70 niet los, die ik vorig jaar op 140 Nm heb vastgezet....

Mijn garage gebruikt Orion koppelingen met een kleinere lucht doorlaat dan ik heb, toch krijgt hij alles los. Lijkt mij dan toch dat dat door een kwalitatief betere sleutel komt?
 
Zou kunnen. Kijk even, of de koppeling op je compressor wel de juiste doorlaat heeft. Het jammer zijn, dat je slang in orde is, terwijl de compressor zelf de bottlenek is.
 
Dat oliën heb ik gedaan.... vervolgens kreeg ik een stuk of 5 vd wielbouten van een v70 niet los, die ik vorig jaar op 140 Nm heb vastgezet....

Mijn garage gebruikt Orion koppelingen met een kleinere lucht doorlaat dan ik heb, toch krijgt hij alles los. Lijkt mij dan toch dat dat door een kwalitatief betere sleutel komt?


Kan ook zijn dat zijn compressor iets meer druk geeft maar een goede luchtsleutel is veel sterker dan een goedkope inderdaad.

Ik heb deze, en ja dat is een duur ding maar je krijgt er echt alles mee los.

Slagmoersleutel 1/2" RODAC RC2780
 
Is gewoon een standaard eurokoppeling, wat bedoel je precies? Er zit een 3/8 reduceerventiel op met een verloopdop 3/8 naar 1/2. Dat is natuurlijk onlogisch, maar de luchtopening in de luchtsleutel etc is door de standaard Euro koppeling ook niet groter dan binnendiameter 8mm. Dus dat maakt dan toch niet uit?
 
Jawel, dat maakt wel uit. Elke weerstand is er één. Het is niet zoals een ketting die zo sterk is als de zwakste schakel, maar een serie van weerstanden. Maar ik heb geen flauwe idee hoeveel het uitmaakt.
 
ah. Oma. Ik heb je niet gemist;

Nadat ik oma van haar spinnenwebben heb ondaan even dit topic laten herleven..

Heb wat centjes verdient door mijn vrije tijd op zondag op te offeren..
Nu wil ik een slagmoer sleutel aanschaffen; staat al lang op de wenslijst maar ivm ee prijs nog steeds niet gekocht. Nu heb ik hem soort van gratis dus nu gaat ie er komen auck :9

Maar; welke.
Op compressor is geen optie; de mijne is slechts 2 liter mini tank.
Dus dan op accu of op 230v.

Metabo (mijn voorkeur, heb er al een hoop spullvan) heeft een 210nm en 400nm op accu.
Deze zijn instelbaar op 3 koppel niveau's (de 400nm op 12 zelfs) dus die kan ik ook gebruiken om wielbouten aan te zetten en dan op moment na te draaien. Vraag me alleen af of ik met die 210 sleutel wel de wielbouten los ga kunnen krijgen. De bouten zitten vast op 110 dus dat zou noeten lukken maar die krengen gaan altijd vaster zitten.. De 400nm sleutel is een stuk duurder nml.

Dan is er nog een alternatief, maar ik kan weinig specs vinden en ook de handleiding is onvindbaar; metabo heeft ook een 600nm sleutel op 230v welke bijna net zo duur is als de 210 accu sleutel. Daarmee gaat het wel lukken gok ik. Maar dat ding is 1,5 kilo zwaarder en mist de functie dat je het koppel kan beperken. Zit wel een "variospeed" op maar daar kan ik ook niks over vinden wat dat inhoud.. Vorige week mailtje getypt naar ze; geen antwoord :|

Iemand hier die denkt te weten of die bouten loskomen met die 210nm tol..?
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn bestelblik komen ze niet los met 210 nm. Die zitten namelijk vastgedraaid met 200 nm. Is mijn al jaren prima te gebruiken slagmoer sleutel ineens te licht B|

Ik zou voor die 400 nm gaan.
 
Ja denk dat die 400 betere keus is.. bel maandag andere wel effe met metabo; wil weten wat die variospeed inhoud voor die 230 sleutel.. Had effe gekeken in het WPH van mijn SV en het voorste tandwiel zit met 145nm vast. Dus die gaat zeker niet loskomen met die 210 sleutel..
 
Na pijnzen en denken inclusief het middag slaapje ga ik toch voor de 600nm op 230v
Die kost met een bijpassende koffer ong 370 euro.

Die 400nm op accu kost 530 euro.. Nogal fors verschil.
En vooral omdat ik hem wil gebruiken om wielbouten los te halen lijkt mij hoe krachtiger hoe makkelijker.. Over het vast zetten van bouten ga ik nog effe over bellen.

Op de site staat Vario (V)-elektronica voor het werken met toerentallen aangepast aan het materiaal maar nergens staat van hoe of wat. Dan nog. 160 euro is een hoop bier :+


Niet instelbaar dus gaan we toch voor de 400 op accu :z
En bij een vastzittende bout wil je niet ineens zoveel koppel loslaten. Ken zomaar ineens breken
 
Laatst bewerkt:
Het is de 400nm op accu geworden..
De 600nm is echt alleen een aan-uit-600 rarel..
Je kunt naar mate je de knop verder indrukt wel het toerental veranderen en get koppel maar dat is dus niet instelbaar en geen idee wat voor koppel hij dan levert..
 
Terug
Bovenaan Onderaan