Howto: ZXR750 dubbel koplamp ombouw

Juist oke dan......................nooit met een brander op/dichtbij het glas komen, je verwarmd te plaatselijk waardoor je dat kan krijgen, beter gebruik je dan kitoplosser en chirurgenmesjes die je voorverwarmd waardoor ze als boter door oude kit glijden.

Ik heb er helaas geen meer liggen, deze wat de enigste is die maat :/
 
mag ik vragen waarom je perse een glas van de H1 lamp moet gebruiken ?

Je moet helemaal geen glas van een H1 lamp gebruiken maar van een H4.
Als je het verschil tussen een H1 en H4 lamp weet heb je meteen het antwoord op je vraag.


en mag ik dan vragen wat het nut van de h1 naar h4 ombouw is, en waarom er maar gelijk een howto van is ook?

Zoek eerst maar eens uit wat het verschil tussen een H1 en H4 lamp is dan.
Op het ZXR forum was er interesse naar wat foto's. Gezien er hier ook vast hobbie-isten meelezen heb ik de moeite genomen het hier ook even te posten.


h4 = dim + grootlicht
h1 = enkel 1 van de twee ;)


@Martinus : :W
H1 = enkel grootlicht
Bekende forum naam!! klopt dat? ;)


Voor ZXR rijder en geinteresseerden. Zie ook http://zulu.messageboard.nl/13448/viewtopic.php?p=14078
 
Laatst bewerkt:
Ik snap niet dat je nu met die glazen zit te klooien, vervang gewoon die H1 fitting voor een H4, dan heb je met beide lampen dimlicht en grootlicht.

full
 
@ Trottletwister en Bok, dat kun je doen, maar het H1 glas is anders en dan zul je geen correct lichtbeeld hebben. Een grootlicht schijnt rechtvooruit, dat doe je nu met jou H4 licht ook, ik heb het zelf nog niet gemonteerd gehad maar logischerwijs verblind je dan je tegenlichters met je grootlicht glas, ook al zit er een H4 pitje in ?!
Bekijk beide glazen maar, naast dat er H1 (geschikt voor grootlicht) en op het andere glas H4 (geschikt voor dim en grootlicht) staat zieje dat de glazen geheel anders zijn.

@ macreal, de reflectors zijn inderdaad gespiegeld qua stelmogelijkheid.


Wil je het echt goed doen en de best lichtopbrengst hebben dan moet je gewoon 2 H4 lampen hebben. Dat wilde ik dus proberen, opzich is het niet moeilijk maar zoals we zien kan het mis gaan met het glas.. zeer spijtig.

Mocht ik op korte termijn geen nieuw glas vinden ga ik het gewoon anders doen, of de originele unit er weer op zetten :)
 
Laatst bewerkt:
Bekijk beide glazen maar, naast dat er H1 (geschikt voor grootlicht) en op het andere glas H4 (geschikt voor dim en grootlicht) staat zieje dat de glazen geheel anders zijn.
Dat zal allemaal wel, maar ik had het toch met alleen een andere fitting gedaan. Is de lichtbundel acceptabel dan ben je klaar. Nu ga je de boel uit elkaar slopen met als resultaat dat de lamp kapot is. Kweetniet wat handiger is O-)
 
ik neem aan dat normaal de rechterlamp H4 is.
bij het lichtbeeld van de rechterlamp zit ook nog een lichtbundel naar rechtsboven/zijkant als berm/borden verlichting

als je dit nu ook op de linkerlamp zet, krijgen je tegenliggers toch net zo goed een verblindende lichbundel te zien, of heb ik het fout?
 
ik neem aan dat normaal de rechterlamp H4 is.
bij het lichtbeeld van de rechterlamp zit ook nog een lichtbundel naar rechtsboven/zijkant als berm/borden verlichting

als je dit nu ook op de linkerlamp zet, krijgen je tegenliggers toch net zo goed een verblindende lichbundel te zien, of heb ik het fout?
rechterlamp is normaal gesproken grootlicht ;)
zoals jij het zegt heb je toch alsnog 2 lampen die overwegend naar rechts schijnen :?
tis alleen anders als je een engelse lamp monteert, zoals je wel eens bij CBR RR-en ziet...

zou zelf denk ik gewoon een H4 fitting in de H1 lamp gefrot hebben en die afstellen met een afgeplakte linkerlamp, zodat je echt alleen de rechterlichtbundel ziet...
duidelijk? :P
 
Tuurlijk is het meer werk, een H4 fitting in een H1 zetten is allicht makkelijker. Maar met 2xh4 heb je gewoon twee normale lampen zoals het hoort. Dat probeerde ik te maken.

ZXR750 US import heeft van origine al 2xH4, 2x H4 lampen dus.

Maar goed, ik heb weinig geld een 93-er frame en lampen etc opgestuurd gekregen.
In tegenstelling van mijn huidige lampenframe zat hier nog wel een foam rand omheen dus vervang ik gewoon heel de unit.
Om ed boel voorlopig toch maar even compleet te maken heb ik net als bovenstaande mensen een H4 fitting van die set in een H1 lamp van die set gezet. Samen met mijn oude H4 lamp de boel gemonteerd. Dus 2x H4 heb ik nu in ieder geval, echter nog steeds met 1 H1 glas :)

Mocht ik nog eens een H4 lamp kunnen scoren maak ik bovenstaande ombouw alsnog af.
 
Laatst bewerkt:
Nou succes, hou zulke dingen dus liever origineel. Is ooit uitgevonden door engineers en in die tijd was het goed. Face it: Je rijdt een oudere bike.
Mensen die nog in een oude T-ford rijden gaan er toch ook geen xenon in bouwen? Of zo een idiote black light onder de instap _O- Ze betalen juist bakken met geld om het origineel te houden.
Moraal: Zie je fiets van de nostalgische kant, ik hou daar zelf wel van.
 
Nou succes, hou zulke dingen dus liever origineel. Is ooit uitgevonden door engineers en in die tijd was het goed. Face it: Je rijdt een oudere bike.
Mensen die nog in een oude T-ford rijden gaan er toch ook geen xenon in bouwen? Of zo een idiote black light onder de instap _O- Ze betalen juist bakken met geld om het origineel te houden.
Moraal: Zie je fiets van de nostalgische kant, ik hou daar zelf wel van.

Ik houd van origineel, zowel in motor als auto hobbie (ook een 89er project ;)), ben overigens niet met xenon bezig.
Daarbij is een ZXR 2xh4 voorbereid, H4 laten branden is makkelijk, maar een goed lichtbeeld krijgen lukt dus enkel met bovenstaande poging tot inbouw.

Heb nu een constant brandende rechter H1 lamp, zoals ik al vermoede is het lichtbeeld niet echt ideaal, maar wel verbeterd tov 1 lamp, alleen heeft de bundel een afwijking. Na wat stelwerk niet irriterend naar tegenliggers, dus dat scheelt.

ZXR750_martinus83_3094.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan