Tik achterin .. waarschijnlijk ketting/tandwiel?

RobEngineer

Rookie
6 mrt 2014
29
0
Weert (Limburg, NL)
Ik heb sinds kort een tikkend geluid nabij mijn versnelling.
Ik heb dit van 1 naar 2 en tot max 40 a 50km/h.

Daarna is het weg .. ik heb me laten vertellen dat dit te maken kan hebben met verslijten van de ketting. En dat ik dan dus mijn ketting en tandwielen moet vervangen.
Nadat ik alles compleet had schoongemaakt (ketting en tandwielen) was het tikken eventjes weg maar na een paar dagen kwam het weer terug.

Meerdere mensen hier ervaring mee? Of een idee over?
 
Zit een beetje speling op:

15gavmg.jpg
 
Zit dus behoorlijk wat speling op .. dus ik denk echt dat dit vervangen moet worden.
Hoop alleen (en dat weet ik niet) dat hier ook het tikken vandaan komt.

Weet alleen niet of er in de regio Limburg/Brabant iemand is die dit tegen vergoeding eventueel wil vervangen. De garage rekent namelijk alleen voor de set al 201euro ... en dan moet het nog gemonteerd worden .. en dat terwijl ik de complete set al koop voor 150euro (een A-kwaliteit setje)
 
Heb je de spanning van de ketting al juist gezet, volgens het boekje, en daarna gekeken of je hem nog steeds zo omhoog kan tillen op het tandwiel? Om de hoeveel tijd/kilometers controleer je de spanning van je ketting?

Om de speling te controleren, duw je de ketting in het middelste deel zo ver mogelijk omhoog. Je meet vervolgens met een liniaal of meetlint vanaf de bovenkant van de ketting hoeveel deze naar beneden valt als je de ketting weer los laat.

Je kan de ketting en tandwielen altijd nog vervangen, maar even bij het begin beginnen: de juiste spanning.
 
Laatst bewerkt:
Let inderdaad even op je kettingspanning, denk er hierbij ook aan je spanning op meerdere punten te meten(ketting kan ongelijkmatig rekken).

Indien je een bokje hebt om je achterwiel in de lucht te hangen kun je ook even kijken naar of de klik ook opduikt wanneer je het achterwiel met de hand ronddraait. Meestal is het dan makkelijker te controleren.

Gr,

Bjorn

Owja, kettingspanning meten wanneer je er ZELF opzit, niet een zoon/dochter die maar de helft weegt...
 
@ BjornHero: in het boekje van mijn fiets staat nadrukkelijk voorgeschreven dat de spanning op de zijstandaard zonder iemand erop gemeten moet worden en dan een bepaalde waarde moet zijn. Maar over het algemeen is het idd zoals je hier verteld. Kijk voor de juiste meting gewoon in je boekje hoe je hem moet meten en afstellen.
 
@Flit, klopt wat je zegt, meestal staat er voorgeschreven op de zijstandaard de spanning te meten. Zodra je echter een afwijkende veervoorspanning, shocklengte en of er met "linkbones" wordt gewerkt om de motor"lager" te krijgen werkt dit niet meer..

Volgens het handboek van RobEngineer moet er 30-35 mm speling opzitten wanneer op zijstandaard geparkeerd. (05 zx6r)

zie ook hier http://support.bazzaz.net/service_manuals/ZX636C1_C6.pdf

Gr
 
Heb je de spanning van de ketting al juist gezet, volgens het boekje, en daarna gekeken of je hem nog steeds zo omhoog kan tillen op het tandwiel? Om de hoeveel tijd/kilometers controleer je de spanning van je ketting?

Om de speling te controleren, duw je de ketting in het middelste deel zo ver mogelijk omhoog. Je meet vervolgens met een liniaal of meetlint vanaf de bovenkant van de ketting hoeveel deze naar beneden valt als je de ketting weer los laat.

Je kan de ketting en tandwielen altijd nog vervangen, maar even bij het begin beginnen: de juiste spanning.

Dat maakt dus natuurlijk niets uit.... Als je de ketting aan de achterzijde van het tandwiel vastpakt dan kun je hem van het tandwiel trekken als indicatie van de slijtage.
Je trekt dan niets aan de spanning waarop de ketting staat tussen voor en achterwiel, aangezien de ketting nog op de andere tanden 'vastzit'... ;)

Als je ketting en tandwielen versleten zijn...dan is de hardingslaag van de ketting al zover versleten dat op spanning zetten de slijtage alleen maar in een enorm tempo verhoogd en je iedere 100km je ketting wel zou kunnen opspannen. Met natuurlijk een steeds groter risico dat in het uiterste geval de boel knapt. Kan best vervelend zijn als je ketting knapt en ergens vast slaat. Best een slecht advies dus !!

Dus bij het begin beginnen is niet gewoon aandraaien en straktrekken, maar kijken hoe versleten de boel is.
Algemeen word aangehouden dat als je de ketting een halve tandhoogte van t tandwiel kan trekken de ketting echt zijn langste tijd wel heeft gehad.
 
Laatst bewerkt:
Iemand met WTB op HBO niveau weet wel wanneer ketting en tandwielen aan vervanging toe zijn. Waarom niet beginnen met de juiste spanning erop zetten? Je kan een ketting namelijk ook hoger van het tandwiel aftrekken als de spanning te laag is.
 
Iemand met WTB op HBO niveau weet wel wanneer ketting en tandwielen aan vervanging toe zijn. Waarom niet beginnen met de juiste spanning erop zetten? Je kan een ketting namelijk ook hoger van het tandwiel aftrekken als de spanning te laag is.
Er zijn dus duidelijk mensen met een hbo niveau die het niet weten.
Als je zo weinig speling op de ketting hebt dat het spanning word dan heb je een punt maar dan ligt hij zo strak dat er geen speling meer is.
De hoeveelheid kettingspeling heeft geen invloed op hoe ver je de ketting van het kettingwiel kan tillen.
 
Iemand met WTB op HBO niveau weet wel wanneer ketting en tandwielen aan vervanging toe zijn. Waarom niet beginnen met de juiste spanning erop zetten? Je kan een ketting namelijk ook hoger van het tandwiel aftrekken als de spanning te laag is.

en ook als hij strak gespannen staat ;) (en dan heb ik maar 'gewoon' mbo niveau 4 gehad).
 
Als de ketting ongelijkmatig opgerekt is, kan het zo zijn dat hij op een bepaald de juiste speling heeft, en een kwart omwenteling verder snaarstrak staat. Dit kan het tikkende gevoel tot gevolg hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan