Losgelopen moer aan vario Sportcity 200cc

vos88

MF'er
18 sep 2014
34
8
Amsterdam
Goedenavond lezers,

Langs deze weg probeer ik de techneuten te bereiken die ervaring hebben met motorscooters.
Sinds een dag trok mijn aprilia sportcity 200cc uit 2007 niet meer zo enthousiast weg, vanochtend bij het gas los laten hoorde ik ook een schrapend metaal geluid ter hoogte van de vario.

Wat bleek de moer aan de vario kant was losgelopen, ik heb de motor nu bijna twee maanden en heb er een aantal duizend kilometer op gereden zonder problemen en geluiden.

Ik heb de boel weer gemonteerd, de draad aan de kruktap was nog in orde, klein beetje loctite erbij, goed vast gezet.
Na het starten lijkt er best wat lawaai uit het blok te komen, een soort lager geluid ook aan de kant van de vario.
Na een kilometer trad het metaal geluid weer op, ik heb de motor uitgezet en ben ermee naar huis gelopen.

Iemand ervaringen hiermee?
 
6jfqx1.jpg
 
Voordat je de moer er weer hebt opgedraaid, heb je gekeken of de vario goed zit, rolletjes en
gradenplaat. Kan zijn dat het zaakje nadat de moer los is geraakt, verschoven is.
Lager gaat niet kapot doordat je variomoer los raakt, voortaan wel beter vastzetten en de ring eronder monteren. Welkom trouwens op MF ;)
 
Laatst bewerkt:
Voordat je de moer er weer hebt opgedraaid, heb je gekeken of de vario goed zit, rolletjes en
gradenplaat. Kan zijn dat het zaakje nadat de moer los is geraakt, verschoven is.
Lager gaat niet kapot doordat je variomoer los raakt, voortaan wel beter vastzetten en de ring eronder monteren. Welkom trouwens op MF ;)

:^ dat dus..
Vario alleen even met de hand tegenhouden en dan vastdraaien is dus niet vast genoeg.. O-)
 
Om goed te kunnen afmonteren heb je een zogenaamde vario-sleutel nodig. Hiervan bestaan diverse modellen. Zie plaatjes. variosleutel - Google zoeken


Op de afbeeldingen vind je ook enkele "kunstgrepen" ter vervanging van de vario-sleutel. (handig bedacht) :) Je kunt het overigens ook doen met behulp van een zuigerstop.

Ik werk het liefst met de luchtsleutel. Voor zowel het lossen van de moer als het vastzetten ervan.

Ik sluit mij aan bij het vermoeden van Wolves. (euvel klinkt als losgeraakte moer / vario)

Deze moer met Loctite vastzetten is helemaal niet gebruikelijk. Je doet er beter aan het juiste aanhaalmoment op te zoeken en de moer daar mee aan te trekken.

Voor een idee: het aanhaalmoment vario moer 50 cc Yamaha Aerox is 33 Nm.
 
Laatst bewerkt:
Heb je bij het monteren de achterste poelie een beetje in geknepen en de snaar dicht op de as gedrukt?
Hiermee krijg de snaar wat ruimte op de voorste poelie. (de vario)
Pas dan kun je de vario goed monteren en de moer goed vastzetten.

Je voorkomt hiermee dat je de vario vast zet met een "klemmende" snaar.
Deze "klemmende snaar" trekt zich bij de eerste start wel weer los.
Maar is daarmee ook de veroorzaker van speling op het aanzetmoment van de vario moer.

Laat even weten of je probleem is opgelost.
(en hoe je het hebt opgelost) :)
 
Om goed te kunnen afmonteren heb je een zogenaamde vario-sleutel nodig. Hiervan bestaan diverse modellen. Zie plaatjes. variosleutel - Google zoeken


Op de afbeeldingen vind je ook enkele "kunstgrepen" ter vervanging van de vario-sleutel. (handig bedacht) :) Ik werk het liefst met de luchtsleutel. Voor zowel het lossen van de moer als het vastzetten ervan.

Ik sluit mij aan bij het vermoeden van Wolves. (euvel klinkt als losgeraakte moer / vario)Je kunt het overigens ook doen met behulp van een zuigerstop.



Deze moer met Loctite vastzetten is helemaal niet gebruikelijk. Je doet er beter aan het juiste aanhaalmoment op te zoeken en de moer daar mee aan te trekken.

Voor een idee: het aanhaalmoment vario moer 50 cc Yamaha Aerox is 33 Nm.



NOOIT als het een 4 takt is. En idd goed gereedschap is het halve werk. ;)
 
Laatst bewerkt:
Heren,

Dank voor de reacties.
Gister even de boel gedemonteerd, het zat allemaal nog vast.
Het wederom rammelende geluid kwam voort uit het onderdeel wat je als eerst monteert bij het monteren van de vario.
De splines of spiebanen waren uitgeslagen en het onderdeel heeft dus ruimte op de krukas.

Nu is de volgende uitdaging dit onderdeel los te vinden, gezien de rest allemaal in orde is.
Waar bestel ik dit onderdeel los?

even een afbeelding van internet gepikt die erop lijkt,..

2aijx4k.jpg
 
Heren,

Dank voor de reacties.
Gister even de boel gedemonteerd, het zat allemaal nog vast.
Het wederom rammelende geluid kwam voort uit het onderdeel wat je als eerst monteert bij het monteren van de vario.
De splines of spiebanen waren uitgeslagen en het onderdeel heeft dus ruimte op de krukas.

Nu is de volgende uitdaging dit onderdeel los te vinden, gezien de rest allemaal in orde is.
Waar bestel ik dit onderdeel los?

even een afbeelding van internet gepikt die erop lijkt,..

[afbeelding]


Vervang dan ook meteen de rolletjes, let wel dat je de juiste gradenplaat t.o.v. je
variaschaal koopt [ gradenhoek] Ik persoonlijk zou gaan voor een complete variateur.
Probeer eens bij Easyparts, Jos Dijkman, opvoeren.nl 50cc.nl heeft ze ook alleen de link plakken werkt niet.
 
Laatst bewerkt:
Heren,

Dank voor de reacties.
Gister even de boel gedemonteerd, het zat allemaal nog vast.
Het wederom rammelende geluid kwam voort uit het onderdeel wat je als eerst monteert bij het monteren van de vario.
De splines of spiebanen waren uitgeslagen en het onderdeel heeft dus ruimte op de krukas.

Nu is de volgende uitdaging dit onderdeel los te vinden, gezien de rest allemaal in orde is.
Waar bestel ik dit onderdeel los?

even een afbeelding van internet gepikt die erop lijkt,..

[afbeelding]

Dit onderdeel wat je op de foto toond hoeft geen tandjes te hebben. Sommige hebben het wel, vaak ook niet. De halfpoulie brengt de krachten over op de krukas, de vario kan vaak vrij draaien. Door de centrifigaalkrachten zal de vrario zich tegen de snaar drukken en dus meedraaien. Daar heb je dus geen tandjes voor nodig in het gradenplaatje, maar moet natuurlijk wel strak over de krukas glijden.

ohhw trouwens, als je vario moer er steeds af draaid denk ik dat je er een ringetje achter moet zetten. Het draad op de krukas voor de variomoer is vrij kort en misschien zit je op het eind tegen de rand aan, dan lijkt het of het vast zit maar dat zit de hele handel niet strak genoeg geklemt en komt het weer los.

//edit

Het ringetje/spacer 16 bedoel ik. Mis je die niet? Anders een extra ring of een dikkere op de plek van 16 dus. Dat moet het wel oplossen denk ik ;)

15108302009_e4b91f4b73_o.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan