Laadstroom VT1100 daalt

dvdzwet

Rookie
27 aug 2014
15
0
Hallo allemaal. na het lezen op het forum mezelf nu maar eens aangemeld voor het volgende probleem.

De dynamo van mijn shadow VT1100 is pas vervangen en nu doet zich het volgende voor:
Bij stationair levert de het systeem 14 volt aan de accu zodra het gas wordt opengedraaid zakt dit naar zo'n 13 volt. (er is door de motorzaak ook een andere spanningsregelaar getest en een nieuwe allebei hetzelfde resultaat dus mijn spanningsregelaar zal goed zijn)
Als ik de + en de - van de spanningsregelaar rechtstreeks op de accu aansluit dan levert het systeem 14-13,8 volt aan de accu (zoals het handboek aangeeft). dit doet hij alleen bij aansluiten van beide draden en niet afzonderlijk.

Kan er in het draadsysteem ergens teveel weerstand zitten waardoor de stroom zakt?

Ik wil niet graag weer geconfronteerd worden met nog een kapotte dynamo ;( .
 
Ah. Dan zijn al mijn accu's 'stuk'.





:+


de mijn start ook gewoon met 12,40 volt in de accu, en hij slaat nog aan ook.
dat wil nog niet zeggen dat de accu in prima conditie is, dat is ie niet nl.
een gezonde accu verliest per maand ongeveer 0,1 volt, als het meer is kan dat betekenen dat je accu op zijn retour is.

oja, dit zegt niet dat je de accu meteen moet vervangen maar je kan (binnenkort) wel problemen gaan krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Hallo. Na de accu goed geladen te hebben en hem gisteren weer teruggeplaatst. Vanochtend gemeten en hij staat op 12,71V. Vandaag naar mijn werk gereden. Zal vanavond nog eens een korte test doen wat de laadspanning is. Tot nu toe schommelt de laadstroom bij belasting tussen de 13,4 en de 13,6v op de accupolen.
 
Hallo. Na de accu goed geladen te hebben en hem gisteren weer teruggeplaatst. Vanochtend gemeten en hij staat op 12,71V. Vandaag naar mijn werk gereden. Zal vanavond nog eens een korte test doen wat de laadspanning is. Tot nu toe schommelt de laadstroom bij belasting tussen de 13,4 en de 13,6v op de accupolen.
Laadspanning is dat.
13,4-13.6 is erg laag.
 
Inderdaad krijg je vaak met licht aan een hogere laadspanning. Als jouw waardes met licht aan zijn dan levert je spanningsregelaar cq je dynamo een te krappe laadspanning. V.D.V. merkte dat hierboven ook al op.

grtz,

Cees
 
Laatst bewerkt:
Nee volgens mij niet. Een gelaccu heeft liever een wat hogere laadspanning dan 13,6 volt.

Andersom, gelaccus worden geladen met maximaal 13.8 volt. Lood/zuur en AGM accu's kunnen wel een halve tot een hele volt meer hebben. Daarom hebben sommige druppelladers ook een aparte gelaccufunctie, en mag je in een motor met een gewone accu ook nooit zomaar een gelaccu monteren (andersom wel).
 
Laatst bewerkt:
Andersom, gelaccus worden geladen met maximaal 13.8 volt. Lood/zuur en AGM accu's kunnen wel een halve tot een hele volt meer hebben. Daarom hebben sommige druppelladers ook een aparte gelaccufunctie, en mag je in een motor met een gewone accu ook nooit zomaar een gelaccu monteren (andersom wel).


Ik had al als aanname dat "gelaccu" een AGM accu zou zijn,..my bad! ;)
 
Ik had al als aanname dat "gelaccu" een AGM accu zou zijn,..my bad! ;)

Geen probleem. :)

AGM staat voor absorbant glass matt, de geleidende stof zit in glasvezelmatten in de accu waardoor het accuzuur er dus niet uit kan lekken. Een gelaccu werkt ongeveer hetzelfde naar mijn weten maar dan, zoals de naam zegt, met gel.

Gelaccus zijn met uitzondering van bepaalde toermodellen van BMW en Honda, voor zover ik weet een zeldzaamheid bij motorfietsen.
 
Vanochtend nog even gemeten tijden rite naar mijn werk.
meter aangesloten op stekker van druppelader (minimaal verlies)
accu in rust 12,66 Volt, contact aan en starten komt hij niet onder de 10,7 Volt
motor draaiend met choke aan 13,11 Volt (met gasgeven komt hij hier niet onder)
na 700 m rijden choke uit en stationair 13,5 Volt. gaandeweg de rit laadspanning tussen de
13,2 Volt - 13,8 Volt. bij warme motor stationair 14,25 Volt.

Heb op het forum ook gelezen dat een Honda VT 1100 uit 1989 niet veel hoger zal komen met laadspanning.
 
Vanochtend nog even gemeten tijden rite naar mijn werk.
meter aangesloten op stekker van druppelader (minimaal verlies)
accu in rust 12,66 Volt, contact aan en starten komt hij niet onder de 10,7 Volt
motor draaiend met choke aan 13,11 Volt (met gasgeven komt hij hier niet onder)
na 700 m rijden choke uit en stationair 13,5 Volt. gaandeweg de rit laadspanning tussen de
13,2 Volt - 13,8 Volt. bij warme motor stationair 14,25 Volt.

Heb op het forum ook gelezen dat een Honda VT 1100 uit 1989 niet veel hoger zal komen met laadspanning.

Ik zou me er dan verder inderdaad geen zorgen over maken.
 
Hallo. Vandaag extra draad geprobeert. Haalde niks uit.
Alle stekkers onder het zadel losgehaald en schoongemaakt.
Levert nu op de accupolen 14,2 warme motor stationair en 13,4 bij belasting. Op de kabels van de spanningsregelaar bijna dezelfde waarden. Honderdste verschil. Vvorlopig laat ik het ff zo en ga met de winterstop verder kijken.

Iig bedankt voor de reacties.
Zorg tijdens de winterstop voor goede (dikke) verbindingen en bedrading van dynamo, spanningsregelaar en accu. Er wordt nogal eens te dun draad gebruikt en de stekkers zijn vaak niet optimaal na al die jaren, terwijl er best wat ampertjes door moeten.
 
Laatst bewerkt:
Allen hartelijk dank voor de informatie.
Mocht ik het probleem (als dat er inderdaad is) met de winterstop nog vinden zal ik het hier melden.

Fijne en probleemloze ritten allemaal.
 
@allemaal

Dank voor alle reacties en hulp.

Afgelopen zondag nog eens met mijn motor bezig geweest en vond een kleine aansluiting onder mijn zadel van mijn aarding. Deze schoongemaakt opgeschuurd en met contactspray ertussen in elkaar gezet. Laadspanning zakt niet onder de 13,6 V met elk toerental.

Blijkbaar had in de extra draad naar mijn frame niet goed uitgevoerd.

Nogmaals allen dank voor jullie tijd en goede raad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan