Accuzuurpeil daalt zonder oorzaak

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.661
113.274
Rèswèk
Effe wat mafs. Het gaat om een nieuwe Yuasa accu, klotezooi, ik weet het en daarbij nog zo'n heel klein ding voor mijn RD350LC2, die zijn al helemaal niks waard. De 250 gaat ieder jaar een nieuwe in, dat zal deze ook wel worden.

Ik heb die accu besteld en gevuld met zuur, uit de fles, zoals het hoort: best veel erin, beetje over mijn kleren, beetje over mijn vingers... Alles naar tevredenheid. Aan de Dunlop-Action druppellader gezet en die gaf op enig moment "vol" aan. Dat zou betekenen dat-ie vol is, dus er vanaf gehaald en netjes bij allemaal andere dingen die ik niet nodig heb en ook niet wist dat ik ze had in de kast gezet, onertussen luisterend naar "A Forest" en "Lullaby" van The Cure.
Nou gaat er wat tijd overheen en we willen de accu effe gebruiken om de YPVS te testen. Lullaby is allang afgelopen...
Wat valt me op: er zijn een paar cellen waarvan het niveau minstens 2 centimeter gedaald is. Ik heb die accu bij het vullen echt goed laten schrikken want mijn schoonmoeder was er, er zat dus geen of iig minimaal lucht in.
Nou weet ik best wel wat van accu's. Desalniettemin heb ik toch 2 vragen.

Ik begin met vraag 2

2) Waar blijft dat accuzuur. Accutje heeft gewoon los in de kast gestaan

En vraag 1:

1) In zo'n geval, bijvullen met gedistilleerd water of toch weer accuzuur???

Kijk het is een ding van 2 tientjes, er kan zo een nieuwe in. Gaat ook gebeuren maar dan zo'n gele. Ten eerste zie je dan niet dat de vloeistof gezakt is, ten tweede zeggen ze bij Marinol dat ze beter zijn, die kunnen het weten want ze maken ook kentekenplaten

Deze was het

1663503711810.png


Deze moet het maar worden. Zooeen heb ik ook pas in mijn FZR1000 gezet.
Die loopt nou helemaal niet meer

1663503814824.png
 
Zakken van vloeistofpeil in een accu heb ik ook wel eens meegemaakt al was dat bij een Varta .
De leverancier verklaarde dat met de opmerking dat die twee cellen meer ogenomen hebben in de platen pakket .
Klonk me plausibel in mijn oren maar mocht hem terug brengen als die slecht op spanning bleef .
Na acht jaar was die pas overleden in de tussen tijd is er 50.000 km afgelegd met de motor waar die in zat .
Zou het bonnetje goed bewaren en even de tijd afwachten na het afvullen met gedistilleerd water wat die gaat doen
 
Als het peil na de eerste keer vullen zakt, kan dat in zo'n korte tijd geen verdamping zijn, dus ik zou het bijvullen met zuur.
Er zullen toch nog verdwaalde luchtbellen zijn geweest, die verstoppen zich wel eens.
Dat klinkt waarschijnlijk :Y
 
Luchtbellen kunnen idd tussen de platen blijven hangen. Laadspanning niet te hoog?
Ik zette 'm weg met alle cellen vol, dus tsja, laadspanning zal het niet geweest zijn. Achtergeblleven luchtbellen lijkt me dan... Maar juist ook omdat ik heb staan tikken en kloppen (niemand thuis overigens) dacht ik wel dat dat weg zou zijn. Kan je je nog vergissen in zo'n accutje
 
Effe wat mafs. Het gaat om een nieuwe Yuasa accu, klotezooi, ik weet het en daarbij nog zo'n heel klein ding voor mijn RD350LC2, die zijn al helemaal niks waard. De 250 gaat ieder jaar een nieuwe in, dat zal deze ook wel worden.

Ik heb die accu besteld en gevuld met zuur, uit de fles, zoals het hoort: best veel erin, beetje over mijn kleren, beetje over mijn vingers... Alles naar tevredenheid. Aan de Dunlop-Action druppellader gezet en die gaf op enig moment "vol" aan. Dat zou betekenen dat-ie vol is, dus er vanaf gehaald en netjes bij allemaal andere dingen die ik niet nodig heb en ook niet wist dat ik ze had in de kast gezet, onertussen luisterend naar "A Forest" en "Lullaby" van The Cure.
Nou gaat er wat tijd overheen en we willen de accu effe gebruiken om de YPVS te testen. Lullaby is allang afgelopen...
Wat valt me op: er zijn een paar cellen waarvan het niveau minstens 2 centimeter gedaald is. Ik heb die accu bij het vullen echt goed laten schrikken want mijn schoonmoeder was er, er zat dus geen of iig minimaal lucht in.
Nou weet ik best wel wat van accu's. Desalniettemin heb ik toch 2 vragen.

Ik begin met vraag 2

2) Waar blijft dat accuzuur. Accutje heeft gewoon los in de kast gestaan

En vraag 1:

1) In zo'n geval, bijvullen met gedistilleerd water of toch weer accuzuur???

Kijk het is een ding van 2 tientjes, er kan zo een nieuwe in. Gaat ook gebeuren maar dan zo'n gele. Ten eerste zie je dan niet dat de vloeistof gezakt is, ten tweede zeggen ze bij Marinol dat ze beter zijn, die kunnen het weten want ze maken ook kentekenplaten

Deze was het

Bekijk bijlage 1805044

Deze moet het maar worden. Zooeen heb ik ook pas in mijn FZR1000 gezet.
Die loopt nou helemaal niet meer

Bekijk bijlage 1805045
Je mag een nieuwe accu niet gelijk aan de lader hangen,na het vullen moet je een accu minimaal
een half uur laten rusten en daarna pas aan de lader,zo kan de lucht er eerst goed uit,en dat Yuasa klote zooi
is is onzin,het zijn de beste die je kan kopen,maar ja als amateurs fouten maken daar kan zelfs het beste merk niet tegen.
 
en dat Yuasa klote zooi
is is onzin,het zijn de beste die je kan kopen,maar ja als amateurs fouten maken daar kan zelfs het beste merk niet tegen.
Ik heb ook geen goede ervaringen met Yuasa, wel met Bosch accu's en in mijn auto's doen die het zeker tien jaar prima, dus ook in mijn Honda's zitten nu Bosch accu's.

En Rob een amateur noemen zou ik niet zomaar durven.

Maar buiten dat allemaal, een accu wordt gevuld met verdund zwavelzuur en als er nog een paar belletjes in zitten en je zet hem aan de lader, kan ik mij niet voorstellen dat daardoor schade ontstaat. Het proces is simpel, 2 waardig lood wordt 4 waardig lood en waar de luchtbel zit gebeurt niks want voor het proces is H2SO4 nodig en dat zit daar niet.
 
Wie zegt dat die gelijk aan de lader is gegaan? Ook ik weet dat die platen in het begin effe in moeten soppen. Daarna ook nog netjes bijgevuld, tikken en kloppen om belletjes los te maken en dat proces enkele malen herhaald. Dan is ook dat halve uur gauw voorbij... eerst toen heb ik die lader gezocht en er op gezet, kan wel 2 uur tussen hebben gezeten. Das dan zeker weer te lang. Yuasa kan dan wel een topmerk zijn, bij mij houden ze het nooit lang uit. En hoe kleiner ze zijn des te eerder stoppen ze ermee. Nou geloof ik best dat ik daar bij help maar dat doet niet af aan het feit dat ik voor de FZRren al accus (nieuwe) heb staan omdat ze niet oud worden. Dat zijn overigens zwarte en ik meen dat die een stage duurder zijn dan die transparante.
 
Wederom gelezen en ik blijf bij mijn antwoord. Zakken is normaal want lucht/gassen en wat je mist ligt er naast :)

De meeste mensen houden 20 minuten aan maar het is beter om de accu een goed uur te laten staan zonder doppen er op.

Of je accuzuur pack was niet in orde, dat er te weinig in zat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan