Accuzuurpeil daalt zonder oorzaak

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.668
113.283
Rèswèk
Effe wat mafs. Het gaat om een nieuwe Yuasa accu, klotezooi, ik weet het en daarbij nog zo'n heel klein ding voor mijn RD350LC2, die zijn al helemaal niks waard. De 250 gaat ieder jaar een nieuwe in, dat zal deze ook wel worden.

Ik heb die accu besteld en gevuld met zuur, uit de fles, zoals het hoort: best veel erin, beetje over mijn kleren, beetje over mijn vingers... Alles naar tevredenheid. Aan de Dunlop-Action druppellader gezet en die gaf op enig moment "vol" aan. Dat zou betekenen dat-ie vol is, dus er vanaf gehaald en netjes bij allemaal andere dingen die ik niet nodig heb en ook niet wist dat ik ze had in de kast gezet, onertussen luisterend naar "A Forest" en "Lullaby" van The Cure.
Nou gaat er wat tijd overheen en we willen de accu effe gebruiken om de YPVS te testen. Lullaby is allang afgelopen...
Wat valt me op: er zijn een paar cellen waarvan het niveau minstens 2 centimeter gedaald is. Ik heb die accu bij het vullen echt goed laten schrikken want mijn schoonmoeder was er, er zat dus geen of iig minimaal lucht in.
Nou weet ik best wel wat van accu's. Desalniettemin heb ik toch 2 vragen.

Ik begin met vraag 2

2) Waar blijft dat accuzuur. Accutje heeft gewoon los in de kast gestaan

En vraag 1:

1) In zo'n geval, bijvullen met gedistilleerd water of toch weer accuzuur???

Kijk het is een ding van 2 tientjes, er kan zo een nieuwe in. Gaat ook gebeuren maar dan zo'n gele. Ten eerste zie je dan niet dat de vloeistof gezakt is, ten tweede zeggen ze bij Marinol dat ze beter zijn, die kunnen het weten want ze maken ook kentekenplaten

Deze was het

1663503711810.png


Deze moet het maar worden. Zooeen heb ik ook pas in mijn FZR1000 gezet.
Die loopt nou helemaal niet meer

1663503814824.png
 
Effe wat mafs. Het gaat om een nieuwe Yuasa accu, klotezooi, ik weet het en daarbij nog zo'n heel klein ding voor mijn RD350LC2, die zijn al helemaal niks waard. De 250 gaat ieder jaar een nieuwe in, dat zal deze ook wel worden.

Ik heb die accu besteld en gevuld met zuur, uit de fles, zoals het hoort: best veel erin, beetje over mijn kleren, beetje over mijn vingers... Alles naar tevredenheid. Aan de Dunlop-Action druppellader gezet en die gaf op enig moment "vol" aan. Dat zou betekenen dat-ie vol is, dus er vanaf gehaald en netjes bij allemaal andere dingen die ik niet nodig heb en ook niet wist dat ik ze had in de kast gezet, onertussen luisterend naar "A Forest" en "Lullaby" van The Cure.
Nou gaat er wat tijd overheen en we willen de accu effe gebruiken om de YPVS te testen. Lullaby is allang afgelopen...
Wat valt me op: er zijn een paar cellen waarvan het niveau minstens 2 centimeter gedaald is. Ik heb die accu bij het vullen echt goed laten schrikken want mijn schoonmoeder was er, er zat dus geen of iig minimaal lucht in.
Nou weet ik best wel wat van accu's. Desalniettemin heb ik toch 2 vragen.

Ik begin met vraag 2

2) Waar blijft dat accuzuur. Accutje heeft gewoon los in de kast gestaan

En vraag 1:

1) In zo'n geval, bijvullen met gedistilleerd water of toch weer accuzuur???

Kijk het is een ding van 2 tientjes, er kan zo een nieuwe in. Gaat ook gebeuren maar dan zo'n gele. Ten eerste zie je dan niet dat de vloeistof gezakt is, ten tweede zeggen ze bij Marinol dat ze beter zijn, die kunnen het weten want ze maken ook kentekenplaten

Deze was het

Bekijk bijlage 1805044

Deze moet het maar worden. Zooeen heb ik ook pas in mijn FZR1000 gezet.
Die loopt nou helemaal niet meer

Bekijk bijlage 1805045
lees dit hier even heb bij een nieuwe accu ook het probleem gehad dat de motor niet wilde starten.Accu
 
Wie zegt dat die gelijk aan de lader is gegaan? Ook ik weet dat die platen in het begin effe in moeten soppen. Daarna ook nog netjes bijgevuld, tikken en kloppen om belletjes los te maken en dat proces enkele malen herhaald. Dan is ook dat halve uur gauw voorbij... eerst toen heb ik die lader gezocht en er op gezet, kan wel 2 uur tussen hebben gezeten. Das dan zeker weer te lang. Yuasa kan dan wel een topmerk zijn, bij mij houden ze het nooit lang uit. En hoe kleiner ze zijn des te eerder stoppen ze ermee. Nou geloof ik best dat ik daar bij help maar dat doet niet af aan het feit dat ik voor de FZRren al accus (nieuwe) heb staan omdat ze niet oud worden. Dat zijn overigens zwarte en ik meen dat die een stage duurder zijn dan die transparante.
Oke,dat maakte ik uit je verhaal op,blijkbaar niet goed begrepen,verder heb ik al zo,n 43jaar ervaring met Yuasa en ook diverse andere merken,en dat ook op professioneel niveau,heb er dus al heeeeeeeeel veel in m,n vingers gehad,er is gewoon geen betere accu,dat ze stuk kunnen gaan tja dat kan iedere accu die niet goed onderhouden word,de grootste oorzaak dat accu,s voortijdig stuk gaan zijn
de eigenaren,prive heb ik pas m,n Yuasa moeten vervangen,na 12jaar,het record was 14jaar,met een gewone lood/zuur accu.
Dat de kleintjes eerder stuk gaan komt omdat juist die maar weinig zuur hebben en het niveau dus extra goed in de gaten gehouden moet worden.
 
Laatst bewerkt:
Het is voor mij zeker dat die accu's door mijn toedoen het leven laten. Dat was ook hrt probleem niet. Eneen stukke accu vrrvang ik. Uit de geluiden filter ik wel dat ik misschie (nog) meer geduld op had moeten brengen. De kwaliteit boor mijn toepassingsgebied blijf ik ruk vinden. En sommigen met mij. Vandaar fe overstap naar die gele dingen. Als Yuasa echt zo slecht zou zijn hadden ze geen bestaansrecht. Op onderhoud wil ik zo mog wat dichten, maar dat doe ik als ik niet meer aan het rijden ben
 
Het is voor mij zeker dat die accu's door mijn toedoen het leven laten. Dat was ook hrt probleem niet. Eneen stukke accu vrrvang ik. Uit de geluiden filter ik wel dat ik misschie (nog) meer geduld op had moeten brengen. De kwaliteit boor mijn toepassingsgebied blijf ik ruk vinden. En sommigen met mij. Vandaar fe overstap naar die gele dingen. Als Yuasa echt zo slecht zou zijn hadden ze geen bestaansrecht. Op onderhoud wil ik zo mog wat dichten, maar dat doe ik als ik niet meer aan het rijden ben
Ook die gele dingen moet je in de gaten houden,heb er zelf 1 gehad bij een vorige motor,heeft het ongeveer 2 jaar volgehouden,
motor het hele jaar gereden.
 
Er ging even doorheen in de kast.
Maar wat is even?
Een gloednieuwe accu is na circa honderd dagen rust meestal wel stuk.
Tenzij het een Li-Ion accu is.

De loodplaten brokkelen op de duur af, en als de bodem vol ligt heb je een interne kortsluiting.
 
Grote Lithium =dure Lithium :Y,ook moet je motor laadsysteem daarvoor geschikt zijn
Onder de honderd euro vorige maand voor mijn HP2 Sport.
En dat is geen kleintje.
Wel een jaar op te slaan zonder gezeur.
Bij de andere motor gaat het elk jaar al zeven maanden goed sinds 2016.

Er zit eigen electronica in de accu die met de meeste spanningsregelaars kan werken
Maar piekspanningen en druppel laden vind het ding nog steeds niet fijn.
Wel een ideaal ding voor zo nu en dan kracht in demand. 8-)
 
1-252F0-252F2-252F6-252F102689f6bbb2d68680695348fafb1554eef840e9_KD16360_1_600x600.jpg


Ik heb in mijn Norton en NSU twee van deze kleine accu's parallel en dan heb ik 8 Ampere en die in de Norton zitten er al acht jaar in en werken nog prima. Kosten? € 6.95 per stuk. En ze zijn ook nog goedkoper te vinden.
 
Effe wat mafs. Het gaat om een nieuwe Yuasa accu, klotezooi, ik weet het en daarbij nog zo'n heel klein ding voor mijn RD350LC2, die zijn al helemaal niks waard. De 250 gaat ieder jaar een nieuwe in, dat zal deze ook wel worden.

Ik heb die accu besteld en gevuld met zuur, uit de fles, zoals het hoort: best veel erin, beetje over mijn kleren, beetje over mijn vingers... Alles naar tevredenheid. Aan de Dunlop-Action druppellader gezet en die gaf op enig moment "vol" aan. Dat zou betekenen dat-ie vol is, dus er vanaf gehaald en netjes bij allemaal andere dingen die ik niet nodig heb en ook niet wist dat ik ze had in de kast gezet, onertussen luisterend naar "A Forest" en "Lullaby" van The Cure.
Nou gaat er wat tijd overheen en we willen de accu effe gebruiken om de YPVS te testen. Lullaby is allang afgelopen...
Wat valt me op: er zijn een paar cellen waarvan het niveau minstens 2 centimeter gedaald is. Ik heb die accu bij het vullen echt goed laten schrikken want mijn schoonmoeder was er, er zat dus geen of iig minimaal lucht in.
Nou weet ik best wel wat van accu's. Desalniettemin heb ik toch 2 vragen.

Ik begin met vraag 2

2) Waar blijft dat accuzuur. Accutje heeft gewoon los in de kast gestaan

En vraag 1:

1) In zo'n geval, bijvullen met gedistilleerd water of toch weer accuzuur???

Kijk het is een ding van 2 tientjes, er kan zo een nieuwe in. Gaat ook gebeuren maar dan zo'n gele. Ten eerste zie je dan niet dat de vloeistof gezakt is, ten tweede zeggen ze bij Marinol dat ze beter zijn, die kunnen het weten want ze maken ook kentekenplaten

Deze was het

Bekijk bijlage 1805044

Deze moet het maar worden. Zooeen heb ik ook pas in mijn FZR1000 gezet.
Die loopt nou helemaal niet meer

Bekijk bijlage 1805045
Heb je de cellen één voor één gevuld uit een grote fles, of zat er een zuurpakket bij met 6 afzonderlijke flacons op een rij aan elkaar waarmee je in één keer alle 6 cellen parallel gevuld hebt? Die bevatten al de juiste hoeveelheid accuzuur en kun je weinig fout mee doen.
Als je ze allemaal afzonderlijk uit 1 fles hebt gevuld, dan denk ik dat 1 van de cellen je voor de gek gehouden heeft en onderin toch een luchtbel verstop zat.
Ik zou hem bijvullen met accuzuur want dat heb je er te weinig in gedaan.

Hoe lang duurde: “Nou gaat er wat tijd overheen”?
Heeft hij 3 jaar ongebruikt in de kast gestaan? Dan is hij misschien door zelfontlading al overleden.
Het maakt dan niet uit waarmee je hem bijvult. Overleden is hij toch al.
LiFePO4 kan wel even stilstaan, maar een loodaccu durf ik geen jaar alleen te laten. ( Ja ik weet het, ik ben een schijterd)

Als het vloeistof niveau daalt door normaal gebruik, dan zou dat bij alle cellen evenveel moeten zijn en dat zou ik dan aanvullen met gedemineraliseerd water.

TL,DR: ik zou bijvullen met accuzuur.
 
Nee, het was geen BS (Bottle Supplied) accu, die zijn trouwens na het vullen met een 6 in 1 dop afgesloten die er ook niet meer vanaf gaat om onderhoud te plegen en daar is ook het niveau door de zwarte behuizing niet van zichtbaar.

Bijvullen met accuzuur ben ik van overtuigd inmiddels, ocharm, er zit al Demi Water in 🤷‍♂️ Maakt niet uit...
Als ik zo'n gele kan kopen ben ik gered, anders lekker blijven tobben met die stukgaanders... Een voordeel: Een RD start altijd, ook zonder accu 😍
 
Nee, het was geen BS (Bottle Supplied) accu, die zijn trouwens na het vullen met een 6 in 1 dop afgesloten die er ook niet meer vanaf gaat om onderhoud te plegen en daar is ook het niveau door de zwarte behuizing niet van zichtbaar.

Bijvullen met accuzuur ben ik van overtuigd inmiddels, ocharm, er zit al Demi Water in 🤷‍♂️ Maakt niet uit...
Als ik zo'n gele kan kopen ben ik gered, anders lekker blijven tobben met die stukgaanders... Een voordeel: Een RD start altijd, ook zonder accu 😍
Die gele is een Absorbent Glass Mat accu, volgens mij heb ik er een van Yuasa in mijn oude Fireblade. Bevalt goed.
Een RD 350 F2 wil ik ook wel 😍
8BBF5DF3-D3C5-4D37-A3D8-687B781E2A66.jpeg
 
Ik heb wel adaptertjes voor gewone batterijen. _O-
Voor weinig een Duracell LED zaklamp gekocht, maar daar moesten grote batterijen in.
Iets met laag verbruik, dikke batterijen. :?
-17916824271637321287.jpg

Deze ene set AA batterijen gaan dan ook al jaren mee.

Voor Rob zijn afstandsbediening bestaan ze ook. :+
-708518781430523903.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan