Hulp gevraagd contact slot aansluiten

Joe91

Die hard MF'er
9 aug 2013
289
0
Den helder
Hallo mensen,

Ik ben bezig mijn kabelboom uit te dunnen. Dit is het schema hoe mijn kabelboom op dit moment is.



Ik heb een universeel contactslot gekocht maar ik heb geen idee hoe ik dit aan moet sluiten op de draden die op het contactslot moeten komen.

Kan iemand mij hier wegwijs maken?

Me verlichting moet op het contact schakelen by the way.

Het contactslot heeft een start functie. daarna veert ie weer terug

Aan de achterkant van het contact slot zitten 4 contacten.

ST helemaal in het midden, daarboven staat IGN , rechts daarvan BATT en links ACC

Als iemand me kan vertellen welke draden ik waar op aan moet sluiten zou ik erg blij zijn :)

Alvast bedankt,
Groeten
Joey
 
Laatst bewerkt:
Ik heb alleen zo'n oldskool draadje met een krokodillen bekje en een lampie dus meten word niks, maar de rode draad is zekerweten die van de accu. Alleen wat je zegt van dat de massa waarschijnlijk op de kroonplaat gemoeten heeft, de link naar dat rebel forum wat ik gepost heb daar staat het orginele schema zoals hij hoort te zijn, daar zie je in de off stand van de schakelaar de zwart witte met massa verbonden, als ik dus nu de zwart witte op de ign zet dan maakt ie wanneer ik hem op off zet geen verbinding met massa toch? of kan dat inwendig zitten in dat slot dat ie met de metalen behuizing contact maakt?
 
Die dikkere rode is van de accu en zet je op----- Batt van de schakelaar
Rood/geel gaat naar je startrelais dus zet je op----- st van de schakelaar.
Die zwarte zie ik toch als schakelvoeding ------- dus op acc.
Die van de cdi , zwart/wit ------- ign.

De donkergroene is een massa draad, maar zou zomaar kunnen dat die aan de kroonplaat hoort voor evt massa knipperlichten oid zoals verlichting van de tellers en koplamp..

Vind het wel n klote schema om te lezen hoor, die je geplaatst hebt zo wazig en slecht te lezen..

Zie de link paar posts terug, deze is duidelijker en staan ook de schakelstanden op van de contactschakelaar.
In de on stand komen rood en zwart aan elkaar, als je zwart volgt is dit het begin voor het verlichtingscircuit. Uiteindelijk ook aan blauw voor de koplamp.

Waar ik mee zit is dat in on stand de dg en b/w zijn verbroken terwijl in de killswitch dg met b/w is doorverbonden.
In offstand wordt in het contact dg gemaakt met b/w.....
 
Zie de link paar posts terug, deze is duidelijker en staan ook de schakelstanden op van de contactschakelaar.
In de on stand komen rood en zwart aan elkaar, als je zwart volgt is dit het begin voor het verlichtingscircuit. Uiteindelijk ook aan blauw voor de koplamp.

Waar ik mee zit is dat in on stand de dg en b/w zijn verbroken terwijl in de killswitch dg met b/w is doorverbonden.
In offstand wordt in het contact dg gemaakt met b/w.....

Eet smakelijk, al is het niet meer zo warm hihihi.
Dat is met contact uit een dichte lus.. En loopt de motor niet.
Zodra het contact aan staat is het een schakeling, haal je de killswitch ook om is alles open en loopt de motor ook niet meer...
Beetje vergelijkbaar met een foute hotelschakeling op maar 2draden inplaats van 3...

Dubbel beveiligd is hij dus, maar ergens niet echt nodig. Daar hij zonder spanning op zwart nooit zal lopen met dit contactslot...
 
Ten eerste, het contactslot wat jij hebt gekocht is voor een auto bedoeld.

Volgens het door jou getoonde bedradingsschema heeft het originele contactslot 3 standen en 6 aansluitingen.

Standen: Off - On - Park

Aansluitingen:
Dg = DarkGreen ---- massa
BW = BlackWhite ---- ignition unit
Br = Brown ---- achterlicht in parkstand
BrW = BrownWhite ---- geschakelde + 12 V vanaf zekeringen
B = Black ---- geschakelde + 12 V afgaand naar zekeringen
R = Red ---- + 12 V van de accu

In de stand Off zijn: DG -- BW met elkaar verbonden
in de stand On zijn: Br -- BrW en B -- R 2 aan 2 met elkaar verbonden
in de stand Park zijn: DG -- BW en Br -- R 2 aan 2 met elkaar verbonden

Toelichting:
In de stand Off wordt de Ignition Unit door DG --- BW aan massa gelegd.
in de stand On wordt door + 12 V door R --- B op de installatie gezet en + 12 V op de verlichting door Br --- BrW
in de stand Park wordt + 12 V door R --- Br op het achterlicht gezet (parkeerlicht) en de Ignition Unit aan massa gelegd.

Je nieuwe contactslot heeft 4 standen: Off - Acc(essoires) - On - Start
en 4 aansluitingen: Batt - Acc - Ign - St

Waarbij de doorverbindingen volgens jouw meting zijn:
Off = niets
Acc = Batt --- Acc (door jou niet vermeld)
On = Batt --- Acc --- Ign
St = Batt --- Ign --- St

Je zou de stand Acc (sleutel te verwijderen) kunnen gebruiken voor parkeerstand.
Je zou de stand St(art) los kunnen laten of kunnen gebruiken door de startknop op het stuur te overbruggen. Daar zijn op dit moment alleen geen draden voor beschikbaar in het originele schema.

Aansluitingen op de nieuwe schakelaar met de oude draden zou kunnen zijn:
Batt = R (rood) (+ 12 V van Accu na hoofdzekering)
Acc = Br (bruin) (achterlicht in parkeerstand)
Ign = B (zwart) en BrW (bruin/wit) + 12 V na contactslot tbv. de installatie en verlichting
St = --- niet aangesloten

Dit dus allemaal onder het voorbehoud dat het getoonde bedradingsschema klopt met jouw motorfiets.
 
Laatst bewerkt:
Zal het/dat slot dan ook nog een negative draai hebben Jaap? Dus 1 terug van 0 voor of 1e vooruit acc?
1 verder voor alle contact en 1veerstand voor starten?
Vind het erg lastig zo zonder dat ding in handen hoor. Meet het zelf altijd graag na hoe de schakelaar schakelt als er geen schema bijzit...

Als hij schakelt zoals jij hier beschrijft, ja zo moet het...
Je hebt weinig keus met zo'n schakeling..
 
Er wordt nergens in dat slot massa gemaakt. Is bij een auto ook niet nodig.

Het heeft geen negatieve stand. Dus vanaf Off alles met de klok mee draaiend.

Ik heb exact zo'n slot liggen, zelfs met een pen die in de off-stand naar buiten komt voor een stuurslot. De startstand is geblokkerd als je die gebruikt hebt. Je moet dan terug naar de Off-stand om opnieuw te kunnen starten.
 
Laatst bewerkt:
Denk niet dat het een autoslot is , ik heb ook zo'n slot. Gekocht via ebay ofzo....
Zit een off en on stand op en als je doordraait een pulscontact.

Vraag is nu ,moet de zwart/witte draad continue aan massa om de motor draaiend te houden of aan massa gelegd worden om motor af te laten slaan?
 
Dat slot is echt voor auto's bedoeld. Ook al wil een figuur op Ebay wat anders zeggen.

In het originele schema van de link zit volgens mij een fout bij de stopswitch.

Hij heeft 3 standen waarbij staat: Run - Off - Run, maar ik moet de eerste noodstop nog tegenkomen met 2 Run standen. De tekst zal dus moeten zijn: Off - Run - Off, dan kloppen de doorverbindingen ook met de doorverbinding van het originele contactslot.

Op het moment dat de zwart-witte draad aan massa (donkergroen) gelegd wordt wordt de CDI afgeschakeld en stopt de motor. Dit is een extra op het oude contactslot dat niet persé nodig is omdat de noodknop hetzelfde doet en nog aanwezig is.
In de originele toestand wordt door de startknop de verlichting afgeschakeld bij het starten. Dit gebeurt dus niet als je de startfiunctie van het nieuwe contactslot wil gebruiken.
 
Dat slot is echt voor auto's bedoeld. Ook al wil een figuur op Ebay wat anders zeggen.

In het originele schema van de link zit volgens mij een fout bij de stopswitch.

Hij heeft 3 standen waarbij staat: Run - Off - Run, maar ik moet de eerste noodstop nog tegenkomen met 2 Run standen. De tekst zal dus moeten zijn: Off - Run - Off, dan kloppen de doorverbindingen ook met de doorverbinding van het originele contactslot.

Op het moment dat de zwart-witte draad aan massa (donkergroen) gelegd wordt wordt de CDI afgeschakeld en stopt de motor. Dit is een extra op het oude contactslot dat niet persé nodig is omdat de noodknop hetzelfde doet en nog aanwezig is.
In de originele toestand wordt door de startknop de verlichting afgeschakeld bij het starten. Dit gebeurt dus niet als je de startfiunctie van het nieuwe contactslot wil gebruiken.

Slot wat IK heb liggen is zeker niet specifiek voor een auto bedoeld, is het te simpel en te goedkoop voor. Echt bedacht voor dit soort knutselwerk. Knutselauto kan natuurlijk ook. :+
Ik ging ervanuit dat het orig schema klopt, daarom begreep ik de tegenstrijdigheid ook niet.
Acc kontakt valt weg bij starten en is dus te gebruiken voor de verlichting. Zie eerdere post van TS.

Dus samengevat:
Rood op batt
Zwart op ign
Rood/geel op st
Blauw op acc.

Enige is dan dat de motor niet meer uitgezet kan worden omdat noch schakelaar noch noodstop de zwart/wit aan de groen kan leggen..... :+

Noodknop is in aangepaste schema niet meer aanwezig, zie 1e post
 
Laatst bewerkt:
Leuk dat eerste schema, zitten een paar fouten in... er wordt paar keer de plus aan massa gehangen.
Maar je hebt een probleem met je schakelaar, die is niet geschikt!
Om de motor uit te zetten wordt de stippellijn zwart/grijs
(- die naar de CDI = Capacitor Discharge Ingnition unit- )
aan massa gehangen.
Deze optie zit niet op je schakelaar. Al dus volgens het originele schema.

Wat ik er uit opmaak - maar kan het slecht zien - zit de plus van die CDI constant aangesloten.
Sorry voor dit vervelend bericht.
 
Leuk dat eerste schema, zitten een paar fouten in... er wordt paar keer de plus aan massa gehangen.
Maar je hebt een probleem met je schakelaar, die is niet geschikt!
Om de motor uit te zetten wordt de stippellijn zwart/grijs
(- die naar de CDI = Capacitor Discharge Ingnition unit- )
aan massa gehangen.
Deze optie zit niet op je schakelaar. Al dus volgens het originele schema.

Wat ik er uit opmaak - maar kan het slecht zien - zit de plus van die CDI constant aangesloten.
Sorry voor dit vervelend bericht.

Fouten valt wel mee, TS is met digitale tippex aan de gang geweest :+ . En kruisingen zijn niet altijd knooppunten in het schema.
Het linkje naar rebel250- pagina is duidelijker.
Je kan de schakelaar volgens mij wel gebruiken, moet alleen de noodstop behouden
 
Door wissen en tekenen in Paint zal dat gekomen zijn.

Maar zogauw de motor loopt is die niet meer te stoppen. Alleen door het voorwiel tegen een muur te zetten, in zijn 1 zetten en de koppeling op te laten komen.

Aansluitingen van de CDI. Die heeft 2 stekkerblokken.
Linkerstekkerblok:
Y/B = geel/zwart (2x), naar de bobines
DG = donkergroen = massa
LY = blauw/geel = vanaf pick-up spoel
(zal wasted-spark principe zijn, beide bougies vonken tegelijkertijd).

rechterstekkerblok:
R/B = rood/blauw = hoogspanningsspoel in dynamo
B/W = zwart/wit = stopfunctie (waarschijnlijk door intern iets aan massa te leggen via noodknop en contactslot). Beide mogelijkheden zijn hier niet meer aanwezig.

Hij heeft wel een remlichtschakelaar achter maar vooraan niet meer.
 
Laatst bewerkt:
Notabene : In die van Rebel zit ook een fout: In het contactslot wordt grijsstippel aan massa gelegd als de motor wordt uitgezet, Bij de noodstop andersom!
Wil je het contact toch gebruiken, is dit de oplossing;
http://www.tme.eu/de/details/r15-3p...industrie-relais/relpol/r15-2013-23-5230-wtl/
Je bekrachtigd het relais in stand IGN, en sluit de een massa aan één com contact en de sluit de grijs stippel aan NC ( Normally closed)

DUS:
Batt v je contactslot dus aan PLUS = R = Rood
IGN naar de spoel v het relais (vergeet de andere kant vd spoel niet aan massa te leggen)
ST v je contactslot naar Startmotor = RY = Red/ Yellow
ACC laat je vrij of voor je sigarettenstopcontact.

Relais COM ,
Ax: ééntje R = rood vd 15 ampere zekering
Bx: ééntje BR/W (Brown / White) vanaf de 7 ampere zekering
Cx: eéntje Dg (Dark Green) = massa

De NO van Ax gaat naar B (Black)
De NO van Bx gaat naar Br (Brown)
De NC van Cx gaar naar B/W (Black/White) het kill contact

Let op die laatste is dus het NC contact Normally closed.

Gr Peter
 
Ik kom net uit de schuur vandaan, allen bedankt voor het meedenken!

ik ben er inderdaad achter dat de schakelaar niet helemaal joviaal is. Het zou kunnen werken alleen moet ik de zwart witte draad even laten voor wat het is. Ik heb nog een tuimel schakelaar liggen en deze ga ik daarop aansluiten zodat als ik de tuimel schakelaar omhaal ik de zwart witte draad met massa door verbind. Op deze manier zal ik de motor af kunnen zetten.

Zoals hierboven gezegt dat ik de orginele killswitch moet behouden etc, dit kan al niet meer ik heb alles er al afgeknipt en om gelegd. Bij me stuur komen helemaal geen schakelaars meer, ik heb een bakje gelast welke onder mijn zadel komt waarin ik alles weg wil stoppen.

Ik vind alleen 1 ding vreemd, ik heb zojuist nog eens het contactslot gemeten en ten opzichte van gister is er niets verandert. alleen wanneer ik mijn constante + ( R ) op BATT aan sluit, ST ( R/Y ) draad vanaf me start relais, de zwarte draad die vanaf me spanningsregelaar komt heb ik zowel op ACC als op IGN gehad en de zwart witte draad heb ik even gelaten voor wat het is want die is toch alleen maar om me motor af te schakelen.

Echter wanneer ik dit zo heb aangesloten en nog maals ging meten bleek dat ook in de ON stand ik constant voeding had van BATT naar ST, dit klopt toch niet? wanneer ik het slot los heb dan meet ik wel wat ik zou horen meten, maar wanneer de draden aangesloten zijn klopt er geen zak meer van. Ook heb ik in de ON stand geen verbinding van BATT naar ACC of IGN, kan dit komen door een slechte massa?

Ik heb overigens inderdaad de digitale gum gebruikt, waardoor het schema niet helemaal spatzuiver meer eruit ziet. Ik heb nergens de massa aan de + geknoopt in het echie trouwens.

Iedereen thanks voor het meedenken
 
Even in het kort zoals het zou moeten zijn:
St = rood/geel (RY) naar startrelais
Bat = Rood (R) van + 12 V van accu via hoofdzekering
Ign = Zwart (B) (dus niet op Acc) geschakelde + 12 V
Acc = Bruin (Br) naar achterlicht, parkeerstand.

Jij zegt dat je geen verbindingen hebt in de ON-stand, maar bedoel je daarmee dat je geen spanning hebt op Ign en Batt maar wel op St. Dit moet dus als spanning gemeten worden tov. van massa. Dus van de universeelmeter de zwarte meetpen ergens op massa aansluiten en met de rode meetpen de verschillende aansluitingen van het contactslot aftasten. Je zou dan moeten meten in de stand:
Off = alleen 12 V op Bat
Acc = 12 V op Bat en op Acc
On = 12 V op Bat, op Acc en op Ign
St = 12 V op Bat, op Ign en op St

Voor deze meting hoef je alleen maar de rode draad op Batt aan te sluiten, de andere draden hoef je niet aan te sluiten. Als je geen universeelmeter hebt kan je hiervoor dat old-school meetlampje gebruiken. Dat moet dan branden op het moment dat de universeelmeter 12 V zou moeten aanwijzen.

Je kan de bruine draad (Br) van het achterlicht en de blauwe draad (L) van de koplamp (je gebruikt wel het grote licht ipv. dimlicht) op de aansluiting Acc aansluiten. Je verlichting gaat dan uit op het moment dat je start.

Massa (groen) hoeft niet op het contactslot aangesloten te worden.
De zwartwitte draad kortsluiten met massa (groen) stopt de ontsteking dus stopt de motor.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt helemaal gelijk, en dat was inderdaad mijn fout! Wat stom zeg..
Ik heb het inmiddels allemaal werkend, en om het zooitje te stoppen heb ik een tuimelschakelaar gebruikt die zwart wit met massa verbind wanneer die bekrachtigd word.

Iedereen bedankt voor het meedenken!
 
Nog even voor de zekerheid. Gebruik de witte draad in de koplamp (dimlicht) ipv. de blauwe draad (groot licht) voor de hoofdverlichting.

Deze kan je samen met de bruine draad van het achterlicht aansluiten op Acc, de verlichting gaat dan uit op het moment dat jij wil starten.

Dit soort fouten in het meten maak je maar één keer.

Waar je nu voor op moet passen is dat je alle veiligheid voor het starten en wegrijden buiten werking hebt gesteld. Het is nu dus mogelijk om in zijn 1 te starten zonder koppeling in te trekken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan