Foto verzoek ketting klinken DID

Stefan666

MF veteraan
23 jan 2013
15.417
18.547
Zeeuws Vlaanderen
Verzoekje.. mocht iemand de komende dagen een ( DID ) ketting moeten klinken,

maak eens een paar foto's en plant ze hier neer. ( aub )


En waarom de fuck zou ik die willen zien ?

Simpel..
Nog nooit gedaan, ketting naar de kloten.. nieuwe besteld.. wou het graag
de eerste keer goed doen.
 
Is prima tool om mee te klinken, NIET om ketting te breken. Meestal breekt de stift dan ook. Heb dit al meerdere keren lachend mogen aanschouwen.

Gewoon doorslijpen, wel zo makkelijk.
Grote onzin!
Ik doe per stift vele tientallen kettingen voordat hij eindelijk eens breekt. Je moet gewoon opletten dat je de boel recht zet voordat je kracht gaat zetten....
Nu enkele honderden kettingen gedaan met nog geen tien stiftjes.
 
Grote onzin!
Ik doe per stift vele tientallen kettingen voordat hij eindelijk eens breekt. Je moet gewoon opletten dat je de boel recht zet voordat je kracht gaat zetten....
Nu enkele honderden kettingen gedaan met nog geen tien stiftjes.

Vooral zorgen dat alles recht zit is inderdaad belangrijk, maar wat ik me afvraag:

Heb jij ook zo'n eenvoudige zoals TS nu gekocht heeft of heb jij wel een 'echte' ?
Ik kan me namelijk voorstellen dat er wel wat verschil zit in kwaliteit van die dingen....
 
Is prima tool om mee te klinken, NIET om ketting te breken. Meestal breekt de stift dan ook. Heb dit al meerdere keren lachend mogen aanschouwen.

Gewoon doorslijpen, wel zo makkelijk.

Dit is dus mij ook al twee overkomen en slijp nu ook maar de ketting door als die er af moet. Ben ik ook meteen met 10 seconden klaar. :9

Ik moet nu weer een nieuwe pons kopen want ik weet niet waar dat ding is gebleven en had die Afas kettingspons gezien voor €20 en dacht nee, goedkoop is duurkoop.

Hier zijn de meningen echter verschillend dus ga mij er toch aan wagen denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Dit is dus mij ook al twee overkomen en slijp nu ook maar de ketting door als die er af moet. Ben ik ook meteen met 10 seconden klaar. :9

Ik moet nu weer een nieuwe pons kopen want ik weet niet waar dat ding is gebleven en had die Afas kettingspons gezien voor €20 en dacht nee, goedkoop is duurkoop.

Hier zijn de meningen echter verschillend dus ga mij er toch aan wagen denk ik.


Met gereedschap is het 9 van de 10 keer; goedkoop is duurkoop.
 
Met gereedschap is het 9 van de 10 keer; goedkoop is duurkoop.

Ik heb mijn eerste Mannesman doppesetje nog en die werkt anders prima. Nu al 3 motoren lang.
Heeft mij 50 euro gekost. Net zoveel als die kettingponsen per stuk (zo'n pinnetje kost dan wel weer een 10tje meen ik).

Een originele Did pons kost 150 euro ofzo? Ik heb net een DID ketting met tandwielen besteld voor €107 ... :?

Ik zal wel geluk hebben gehad met mijn doppenset dan O-)

Fingers crossed met dit ponsje dus want bij sommige lijkt het voldoende te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Met gereedschap is het 9 van de 10 keer; goedkoop is duurkoop.


Klopt.. 19,- inclusief btw voor een fucking steek/ring sleutel 27
Bwwahhh.. hoeveel.. maarja.. je hebt hem toch nodig...

Weet je wat nog duurder is? verkeerd zuinig zijn.. en denken dat je die
lange dop 18 wel hebt ..

En dan is het zaterdag middag, en alle *fatsoenlijke merkdragende winkels* zijn nu dus dicht..
Staat daar een brommer die t niet doet... waar je niet aan verder kunt .. maandag verder.. Dat was nu, verkeerde zuinigheid.
( maar wel tijd om straks aan het gersten nat te gaan )




Moet zeggen, behalve als je bang bent voor wat vonkjes van het slijpen, zie ik
zelf het nut niet zo in van een ketting te willen breken met de pons..

*vvrrrrzzzz* en door is de ketting..
Tikje sneller..


Of als je de ketting wilt hergebruiken.. ok .. dan misschien..
 
Laatst bewerkt:
Deze avond ketting (en tandwielen) gewisseld met een DID tool (van Jos Smit). Het ding kent 3 combinaties om 1) te breken, 2) om het losse plaatje te klemmen en 3) om te klinken (randje omvouwen).

Je zet het ding er op, heel goed controleren (bij elke stap) dat je precies in het midden zit (tooltje centreerd zichzelf ook) en draaien. Bij het klinken komt er een klein wolkje rook vanaf en dan weet je dat hij goed is, dat is ook meteen de belangrijkste stap.

Kost je bij elkaar 30 minute als je het voor de eerste keer doet en de 2e keer heb je het in 10 minuten gefixed. Heb er nu 3 kettingen mee gedaan en het ding doet het nog steeds goed.

Voor de mensen die het hebben over "de flex er op is sneller"; ik heb ook kettingen door geslepen maar voor de tijd hoef je het niet te doen; duurt alles bij elkaar ongeveer even lang.
 
Laatst bewerkt:
Denk alleen dat klinken van een DID sluitschakel niet echt handig is met een hamer & center.

Dat sluit ding ( pennen ) is hol, dus een voorgevormde pas "slag" heb je ieder geval nodig.

Voor je die op maat hebt gemaakt en gehard hebt , .. ok handarbeid is geinig.. ben je ook wel even verder
 
Uiteindelijk breekt tie wel, dat geef je dus toe
Blackbird
Uiteindelijk breekt het frame van je motor ook.
Dat pennetje is gewoon een slijtdeel, dat is ontworpen om af en toe vervangen te worden.
De vraag is of hij voldoet voor zijn functie, en dat doet hij zeker. Iemand die meerdere keren per week kettingen vervangt zal andere eisen stellen, maar ook meer geld willen uitgeven dan een particulier
 
Laatst bewerkt:
Vooral zorgen dat alles recht zit is inderdaad belangrijk, maar wat ik me afvraag:

Heb jij ook zo'n eenvoudige zoals TS nu gekocht heeft of heb jij wel een 'echte' ?
Ik kan me namelijk voorstellen dat er wel wat verschil zit in kwaliteit van die dingen....
Ik heb "de echte DID" en meerdere kopieën (Rothewald). Die laatste verhuur ik meerdere keren per maand en verkoop ik ook. De dure is echt te prijzig voor een consument.
Ik gebruik alleen nog maar de goedkope pennen van de Rothewald omdat ze net zo lang meegaan als de dure versie van DID.
Het echte verschil tussen de dure en de goedkope versie is de sterkte van de beugel. De goedkope versie gaat steeds verder open staan waardoor hij op den duur uit elkaar springt bij zwaar persen. Mijn DID gebruik ik na honderden kettingen en 8 jaar nog steeds naar tevredenheid (alleen dus met de goedkopere pennen).

Het is net zo snel tot sneller dan doorslijpen (ja, dat doe ik wel eens met andere merken kettingen), veel schoner, stiller en veiliger. Daarnaast zijn de meeste klanten er niet erg blij mee als je met je slijptol bij hun schone machine komt. (de klanten staan er bij mij meestal bij als wij in de werkplaats bezig zijn)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb "de echte DID" en meerdere kopieën (Rothewald). Die laatste verhuur ik meerdere keren per maand en verkoop ik ook. De dure is echt te prijzig voor een consument.
Ik gebruik alleen nog maar de goedkope pennen van de Rothewald omdat ze net zo lang meegaan als de dure versie van DID.
Het echte verschil tussen de dure en de goedkope versie is de sterkte van de beugel. De goedkope versie gaat steeds verder open staan waardoor hij op den duur uit elkaar springt bij zwaar persen. Mijn DID gebruik ik na honderden kettingen en 8 jaar nog steeds naar tevredenheid (alleen dus met de goedkopere pennen).

Het is net zo snel tot sneller dan doorslijpen (ja, dat doe ik wel eens met andere merken kettingen), veel schoner, stiller en veiliger. Daarnaast zijn de meeste klanten er niet erg blij mee als je met je slijptol bij hun schone machine komt. (de klanten staan er bij mij meestal bij als wij in de werkplaats bezig zijn)

Duidelijk verhaal, bedankt voor de uitleg! :)
 
ik vond die AFAM Easy Riv maar KUT!
heb de AFAM ketting op de werkbank geklonken omdat ik de achterbrug er toch uit had liggen. moest echt belachelijk veel kracht zetten om em te klinken. zo makkelijk als in het filmpje was het dus voor mij echt niet.

de volgende ketting wordt een gesloten ketting. Geen geklooi. Die achterbrug heb ik er in 5 minuten uit en kan dan tevens weer worden ingevet.
Ik heb mijn ketting ook geklonken met het tooltje zoals Joep1984 hem noemt.

Dat ging vrij goed, maar...
Toen ik bezig was de ketting te monteren viel het mij op hoe roestig de achterbrug was. brug er uit, schoongemaakt en opnieuw in de verf gezet.

IMG_3078_zpsdd411f47.jpg


Dit was eigenlijk best eenvoudig te doen, dus ik klink geen kettingen meer.
 
Ik heb mijn ketting ook geklonken met het tooltje zoals Joep1984 hem noemt.Dat ging vrij goed, maar...
Toen ik bezig was de ketting te monteren viel het mij op hoe roestig de achterbrug was. brug er uit, schoongemaakt en opnieuw in de verf gezet.

[afbeelding]

Dit was eigenlijk best eenvoudig te doen, dus ik klink geen kettingen meer.

Dat trucje gaat helaas niet bij alle motoren ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan