Verkleuring stator, nog te gebruiken?

Sovic

MF'er
3 jun 2009
158
0
Delft
Dag lieve mensen,

Lang lang geleden dat ik op MF wat gepost heb of actief ben geweest, maar goed, hier zijn natuurlijk wel de meeste mensen met expertise te vinden om antwoord op mijn vraag te geven. Hopelijk een paar goeie zielen die hun licht over mijn vraagstuk willen schijnen.

Situatie:
Motor wilde niet starten, kapotte spanningsregelaar sowieso, ben aan het wachten totdat ik de juiste te pakken heb voor een mooi prijsje (CBR600f2). In de tussentijd een verkeerde spanningsregelaar al verbrand en een verkeerde aangeschaft. Lekker busy zoals men dan zegt en van je fouten leer je.

Vraag:
In de tussentijd besloten om mijn dynamo ook open te schroeven om te kijken hoe het daar binnen zat. Ben niet zo van het meten, meer van het kijken. Bijgevoegd de foto van de stator met daarbij de vraag: Is deze nog goed? Hij is enigszins verkleurd , voornamelijk aan de rechterkant van het apparaat. (olie was ook goed donkerbruin die eruit kwam)

OpbaFk1.jpg


Toch meten:
Voorzover ik weet, moeten de weerstanden tussen de drie pootjes van de stekker 0,2 ohm zijn?

In ieder geval alvast bedankt voor het lezen, en ook voor het antwoorden voor degenen die dat doen :)

~Sander
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk doet deze het nog wel, maar dat weet je pas als je hem weer inbouwt en fatsoenlijk gaat meten. Uitbouwen heb je voor jan lul gedaan.
Een paar spoelen zijn al best donker, hij zou het zomaar binnenkort op kunnen geven.
 
meten is weten, zeker als het om elektra gaat!
Als je nou had gecontroleerd op massasluiting of de hoeveelheid spanning die de dynamo geeft wist je het al.
Nu ligt ie uit elkaar en ben je nog niet verder.
 
Yes, bedankt voor alle reacties alvast! Algemene consensus is dat hij er prima uitziet, maar dat je dat pas weet als je hem meet.

Meten is in dit geval dan als volgt?

Weerstanden tussen pootjes stekker
Hoeveelheid spanning die dynamo afgeeft (hoe meet je zoiets?)
Massasluiting (hoe meet je zoiets?)

Had de stekker die van de stator af kwam al een keer doorgemeten, maar ik vertrouw niet zo op mijn eigen meetskills, geen idee hoeveel je wat en waar tegen elkaar moet houden ;) Ondertussen een fijne youtube-er gevonden die het (voor mij althans) begrijpbaar uitlegt.

Zal hem vanavond nog eens doormeten en laten weten wat de uitslag is. De vorige keer dat ik hem meette waren de weerstanden tussen de pootjes in ieder geval niet gelijk aan elkaar.

En ja, heb het wphb, maar om nou te zeggen dat dat duidelijk is :S

Alsnog alvast bedankt voor alle hulp!
 
Weerstand meten is zeer onbetrouwbaar.
Als er een paar wikkelingen sluiting maken meet je nog steeds tussen 0.2 en 0.3 terwijl hij toch kapot is.
Beter is het om de wisselspaningen te meten als hij weer gemonteerd is
 
Ok, will do, hij hangt er ook al wel weer in.

Olie is er ondertussen dus uit, nog niet bijgevuld want ik heb nog geen nieuw oliefilter, kan hij draaien en ik meten zonder olie? En dan de wisselspanning meten aan de stekker die eruit komt?
 
De mijne was in iedergeval veel zwarter toen deze kapot was.

Massa meten doe je door de weerstand te meten tussen het metalen middengedeelte en elke poortje van de stekker. Stek je multimeter in op het hoogste breik. De weerstand moet oneindig hoog zijn. (zelfde als je de meetpennen in de lucht houdt)

Let wel op dat je de pennen niet aanraakt met je vingers want dan meet je de weerstand van je lichaam.
 
Ok, will do, hij hangt er ook al wel weer in.

Olie is er ondertussen dus uit, nog niet bijgevuld want ik heb nog geen nieuw oliefilter, kan hij draaien en ik meten zonder olie? En dan de wisselspanning meten aan de stekker die eruit komt?
Niet laten draaien zonder olie.
Eerst olie er in en dan de motor starten en meten op de 3 gele draden met niet aangesloten spanningsregelaar.
Bij 5000 toeren moet je ongeveer 50-80 volt ac meten.
Als je dat op alle 3 de fases meet is de dynamo goed.
Meet je verschil tussen de fases onderling dan is de dynamo defect.
 
Niet laten draaien zonder olie.
Eerst olie er in en dan de motor starten en meten op de 3 gele draden met niet aangesloten spanningsregelaar.
Bij 5000 toeren moet je ongeveer 50-80 volt ac meten.
Als je dat op alle 3 de fases meet is de dynamo goed.
Meet je verschil tussen de fases onderling dan is de dynamo defect.

Oja, of course niet draaien zonder olie, alles is er overal uit, natuurlijk |( :')

Bedankt voor de how-to ook voor Hanzzz, ga het asap vanavond meten.
 
De mijne was in iedergeval veel zwarter toen deze kapot was.

Massa meten doe je door de weerstand te meten tussen het metalen middengedeelte en elke poortje van de stekker. Stek je multimeter in op het hoogste breik. De weerstand moet oneindig hoog zijn. (zelfde als je de meetpennen in de lucht houdt)

Let wel op dat je de pennen niet aanraakt met je vingers want dan meet je de weerstand van je lichaam.

Is niet de makkelijkste manier, je maakt het jezelf wel erg moeilijk.
Dus zeker niet makkelijk voor TS met zijn elektra ervaring.

Sovic schreef op 17 juni 2015 @ 09:06:~[/b]
~Hoeveelheid spanning die dynamo afgeeft (hoe meet je zoiets?)
Massasluiting (hoe meet je zoiets?)


Dynamo fase-spanning meten:

Vergeet wat ik daarover zei, is alleen interessant om te meten als je niet voldoende laadspanning hebt.
Hiermee stel je diagnose over de staat van de fases.

Massasluiting meten:

Motor hoeft hiervoor niet te lopen.
Zorg ervoor dat je multimeter op de piepstand/diodestand staat.
Koppel de aansluiting tussen dynamo en spanningsregelaar los.
Zorg aller eerst voor een goed massapunt, bijv boutje van je blok.
(hoe controleer je of je een goed massa punt hebt? Zet + op een boutje en de - op bijv een ander boutje, piept hij? dan heb je een goed massapunt.)
Zet de + op 1 v/d 3 uiteindes van de fases (die vanuit je dynamo komen), zet de - op je massapunt, piept hij? dan heb je massasluiting: Dynamo kapot.
 
Is niet de makkelijkste manier, je maakt het jezelf wel erg moeilijk.
Dus zeker niet makkelijk voor TS met zijn elektra ervaring.Dynamo fase-spanning meten:

Vergeet wat ik daarover zei, is alleen interessant om te meten als je niet voldoende laadspanning hebt.
Hiermee stel je diagnose over de staat van de fases.

Massasluiting meten:

Motor hoeft hiervoor niet te lopen.
Zorg ervoor dat je multimeter op de piepstand/diodestand staat.
Koppel de aansluiting tussen dynamo en spanningsregelaar los.
Zorg aller eerst voor een goed massapunt, bijv boutje van je blok.
(hoe controleer je of je een goed massa punt hebt? Zet + op een boutje en de - op bijv een ander boutje, piept hij? dan heb je een goed massapunt.)
Zet de + op 1 v/d 3 uiteindes van de fases (die vanuit je dynamo komen), zet de - op je massapunt, piept hij? dan heb je massasluiting: Dynamo kapot.
De meeste multimeters piepen als de weerstand lager is dan 200 ohm.
Dit is een meting die echt helemaal niks zegt.
Beter meet je gewoon de weerstand zoals al eerder gezegd en die moet oneindig hoog zijn.
De manier waarvan jij zegt dat het te moeilijk is is de enige juiste manier.
 
De meeste multimeters piepen als de weerstand lager is dan 200 ohm.
Dit is een meting die echt helemaal niks zegt.
Beter meet je gewoon de weerstand zoals al eerder gezegd en die moet oneindig hoog zijn.
De manier waarvan jij zegt dat het te moeilijk is is de enige juiste manier.

Deze meting zegt dat er een gesloten circuit is, onafhankelijk aan het aantal ohms.
Maar doe wat jij denkt wat het beste is.
 
Als de dynamo er toch uit licht ff naar een winkelbedrijf rijden en vragen of zij hem door kunnen meten. Zij hebben veel betere meet/ test gereedschappen ( megger ) om dit te doen. Meestal doen ze het gratis als service.

Succes
 
Deze meting zegt dat er een gesloten circuit is, onafhankelijk aan het aantal ohms.
Maar doe wat jij denkt wat het beste is.
Je weet inderdaad of de verbinding niet oneindig hoog is maar als hij b.v. 205 ohm is dan weet je helemaal niks en daarom is je methode waardeloos.
Ik doe niet wat ik denk wat het beste is, ik doe wat ik weet dat het beste is.
Als je het niet weet moet je geen tips geven want dat geeft alleen verwarring en daar word niemand beter van.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je weet inderdaad of de verbinding niet oneindig hoog is maar als hij b.v. 205 ohm is dan weet je helemaal niks en daarom is je methode waardeloos.
Ik doe niet wat ik denk wat het beste is, ik doe wat ik weet dat het beste is.
Als je het niet weet moet je geen tips geven want dat geeft alleen verwarring en daar word niemand beter van.

:^

En ik heb een MTS Electronica diploma.
 
Hij was kaduuk iig, weerstanden én de spanningen lagen buiten de ranges die jullie hadden aangegeven!

Bedankt voor alle hulp, nieuwe onderdelen gaan er volgende week in :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan