bougie kleur

Bert650

MF'er
30 okt 2010
125
0
Bree
Joho, ik heb een tijdje terug halfopen uitlaten geplaatst op mijn dragstar 650. Hij heeft daarna een groot onderhoud gehad en nieuwe bougies gekregen nu na ongeveer 1000 km heb ik ze er eens uit gedraaid om naar de kleur te kijken (je moet wat op zo'n duffe maandagavond...).

Dit is het resultaat
b3e9a29c725649b57ca44e0aa1502c3d


Ik heb me ook laten vertellen dat wit niet zo goed is bij een bougie maar dat je een koffiekleur moet hebben, dus mijn vraag is of dit door de beugel kan of dat ik toch maar eens aan een stage 1 jet kit moet gaan denken.

Alvast bedankt!
 
Je hebt natuurlijk zoals het hoort even volgas gereden, daarna de killschwitch ingeschakeld, en de bougie er er plekke uitgedraaid, anders is elke conclusie hier totaal zinloos, en kun je niets aflezen aan deze bougie
 
Je hebt natuurlijk zoals het hoort even volgas gereden, daarna de killschwitch ingeschakeld, en de bougie er er plekke uitgedraaid, anders is elke conclusie hier totaal zinloos, en kun je niets aflezen aan deze bougie

Nee, ik ben nog niet gek!
De enige conclusie die je dan nog kan trekken, is dat je bruine verbrande vingers hebt.
Ja, lichtbruin............dus een prima verbranding. Helaas is het wel pijnlijk!!!
 
Wat voor handcrème gebruik je?

Ik gebruik al sinds jaar en dag als basiscreme de H&B handCreme, deze multi-vitamine handcrème voor heren biedt een professionele behandeling voor kloven en een droge, ruwe huid. De crème zorgt voor het behoud van een goede vochtbalans in de huid en beschermt deze tegen de schadelijke effecten van schoonmaakmiddelen en blootstelling aan de zon.

Deze luxe handcrème trekt zeer snel in, bevat de vitamines A & E, is verrijkt met olijfolie, aloe vera, kamille, tea trea olie ( zeer effectief tegen schimmelnagels ) en teunisbloemolie. Dode zeemineralen in de crème revitaliseren de huid en UV filters beschermen deze tegen de zon. Parabeenvrij.

;)

Zo en nu ga ik eens volgas rijden met een bougiesleutel op zak.
 
Met alle respect, maar wat willen jullie toch aflezen????
Een bougie heeft de kleur van zijn laatste kilometers, rustig de woonwijk ingereden? of stapvoets door het woonerf, of volgas de straat door?

Draai een bougie er eens uit als je hem net met de choke gestart hebt, dan zijn ze heel anders van kleur dan wanneer je volgas gereden hebt, dus de laatste gasstand bepaald de kleur, en ja dat veranderd vrij snel....

Enigste wat je kunt zien is of hij VEEL te arm of veel te rijk heeft gestaan, en dan bedoel ik niet een beetje, maar ECHT HEEL VEEL
 
FF serieus, het valt wel mee met je bougie. Je mengsel is duidelijk een beetje arm, waarschijnlijk door die uitlaat. Google eventjes "how to read a spark plug" oid, dan zul je een hoop informatie vinden die niet allemaal hetzelfde zegt, maar de grote lijnen zijn duidelijk. Wit=arm, zwart = rijk. Bij een veel te arm mengsel zou de bougie echt spierwit zijn, en niet die bruine vlek nog hebben.

Natuurlijk is het stationairmengsel anders dan het mengsel bij gas half open, en weer anders bij gas vol open. Daar zijn ook weer andere sproeiers en stelmogelijkheden voor (stationair sproeier, hoofdsproeier, gasnaald, etc.). Wil je optimaal vermogen en/of verbruik, dan moet je veel experimenteren met verschillende sproeiers en zoals K@W@ zegt op een juiste manier de bougies aan het werk zetten voordat je ze 'leest'.

Interessanter is hoe de motor voor de rest loopt. Knalt het uit de uitlaat bijvoorbeeld? Merk je een hoger verbruik? Heb je het gevoel dat de motor erg snel (te) warm wordt?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt,

De uitlaat knalt niet meer nadat ik de carbs gescynchroniseerd heb, het verbruik is iets omlaag gegaan (kan 10km extra rijden). Ik heb wel het gevoel dat mijn pijpen warmer worden dan vroeger (heb er ook uitlaat tape rond zitten).

Ik denk dat ik me toch zo'n stage 1 kit ga aanschaffen en kijken wat dat geeft.

Is mischien een stom idee maar ik had ook het gedacht dat als ik mijn db killers inpak in isolatie dat het dan ook beter kan worden of is dat maar een dom idee?
 
ligt er aan hoeveel verstand je hebt van uitlaten, wat je verstaat onder 'isolatie' en hoe je de boel inpakt. Ik heb het zelf ook wel eens geprobeerd om bollen staalwol (van die schuurspons ballen) achter in mijn demper te proppen maar dat haalde niets uit.

als het niet meer knalt en je verbruik beter is zou ik me er niet zo'n zorgen om maken. Hou de temperatuur een beetje in de gaten
 
Met alle respect, maar wat willen jullie toch aflezen????
Een bougie heeft de kleur van zijn laatste kilometers, rustig de woonwijk ingereden? of stapvoets door het woonerf, of volgas de straat door?

Draai een bougie er eens uit als je hem net met de choke gestart hebt, dan zijn ze heel anders van kleur dan wanneer je volgas gereden hebt, dus de laatste gasstand bepaald de kleur, en ja dat veranderd vrij snel....

Enigste wat je kunt zien is of hij VEEL te arm of veel te rijk heeft gestaan, en dan bedoel ik niet een beetje, maar ECHT HEEL VEEL

En mede daarom zei ik dat een bougie aflezen zinloos is.
Als een motor niet lekker op het gas reageert rij je net in dat gebied dat ie dat nu juist wel doet.

En motoren die goed lopen kunnen nog steeds een witte of donkere aanslag hebben, zelfs als je er een A/F meter in de uitlaat hangt en een aardige waarde aangeeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan