Spanningsregelaar 2007 gsxr 750 stuk of niet ??

12 aug 2015
6
0
Heren, HELP !

Vorige week woensdag valt motor op de snelweg dood, alles uit. Mr ANWB constateerde : accu kapot ( yuasa YT12A-BS ), hetgeen klopt. Ik heb een aparte voltmeter op mijn motor en zei de ANWB man ik vond t al vreemd dat de voltage die normaal op 14,9 blijft hangen een paar keer doorschoot naar 17,5 en een keer 19 volt.
Naar motorzaak, die zegt je gelijkrichter van je spanningsregelaar is kapot waardoor hij je accu is gaan overbelasten en ´koken´. Ok, lang verhaal kort te maken : ik heb de spanningsregelaar op hun advies met multimeter doorgemeten op diode stand ->I en kwam met volgend resultaat:

linkerpool dynamo - roodzwarte kabel 1: 401
rechterpool dynamo - roodzarte kabel 1: 405
bovenpool dynamo - roodzwarte kabel 1: 405

linkerpool dynamo - roodzwarte kabel 2 : 402
rechterpool dynamo - roodzarte kabel 2: 405
bovenpool dynamo - roodzwarte kabel 2: 406

linkerpool dynamo - roodwitte kabel 1: 0
rechterpool dynamo - roodwitte kabel 1 :0
bovenpool dynamo - roodzwarte kabel 1: 0

Ik heb toen de rood-zwarte polen van de multimeter gewisseld en resultaat was allen op : 0.

Als ik de tutorials moet geloven, zegt mn simpele logica dat mn spanningsregelaar niet kapot is. Anders zou de meting ergen moeten aangeven dat een diode kapot is waardoor de waarde zou afwijken als je het ´tabelletje´aanhoudt ?

Maar, ik ben echt elektro A-technisch.

Please help me, heb ik het verkeer gemeten ?
Wat moet ik doen/ checken, en wat kan het zijn ?


Nieuwe accu is al besteld, en ik denk eraan om alsnog een nieuwe spanningsregelaar te kopen

Oja, Mr ANWEB zei, aan mn dynamo kan t niet liggen die deed t nog keurig, want hij heeft toen een condensator op mn accu aangesloten en gestart met booster waardoor ik 40km kon afleggen naar huis totdat mn fietsie NET voor de deur dood afsloeg omdat ik te laat naar zn 2 terugschakelde...

( sorry voor t mn ´korte´uitleg... :? )
 
Ok, meten is echt weten: Als je niet weet hoe; ga naar een motorzaak of iemand die verstand heeft van Elektro.
Wat ik zo weet zijn er op dit moment 3 soorten regelaars voor een Dynamo (Generator)
In de meest mooie zit een regelaar die de gelijkstroom van de rotor regelt. (bekrachtiging), tegenwoordig in veel auto's te vinden, ook aangestuurd door de can-bus (= bij remmen wordt meer bekrachtigd zodat de dynamo de zaak remt. Komt in motoren nog niet veel voor.

Een gelijkrichter met daarachter een FET die mbv chopperpulzen de zaak laad.

En nu de meest voorkomende:
6 diodes , om 3 fases (meestal de gele draden) in een brug te doen gelijkrichten.
De maximale laadstroom is meen ik zo'n 30 ampère, gedeeld door 3 is 10 .
De spanningsval over een diode (PN-overgang-silicium) is 0,5 Volt x 10 = 5 Watt per diode x 6 is 30 Watt, wat er dus gedissipeertd wordt .Die warmte moet worden afgevoerd.
Ga je daaroverheen omdat de voeding een hogere spanning maakt of de verbruiker te veel vraagt / sluiting. Dan verbrand de PN overgang.

Zoals mensen proberen duidelijk te maken met die 2 strepen.

In dat blokje zit niet alleen een rectifier (gelijkrichter) maar ook een regulator (spanningsregelaar)
Te veel aan spanning (wat ook door de gelijkrichtdiodes gaat) wordt mbv een zener die 3 thyristoren regelt en het teveel gewoon kortsluiten naar min.
Hier wordt dus enorm veel vermogen gedissipeerd, ook dat moet gekoeld worden.

Er zijn dus 2 dingen die de zaak stuk maken;
- Of je wisselspanning generator maakt te hoge spanning (die spoelen) , maar dat lijkt me stug of
- Je belasting is te hoog; dus meet je laadstroom!

Meet ook, ik meen de zwarte draad van de regelaar, de stroom door de min. De stroom die dus vernietigd wordt.

Peter
 
Je hebt toch geen service manual nodig voor het doormeten van een dynamo....

1-2, 1-3 en 2-3 meet je op weerstand, en daarna op opbrengst (in volts wisselspanning). Met de laatste meting meet je met draaiende motor, eenmaal stationair en eenmaal op 3000tpm. Hoeveel volts ie geeft maakt niet zoveel uit, kan 30 zijn, kan ook 90 zijn. Gaat er meer om dat er geen verschillen in spanning inzitten.

Vergeet de sluiting naar massa niet. Daar gaat het bij deze types nogal eens fout.
 
Terug
Bovenaan Onderaan