Remsysteem vraag/ontluchten

tobitronics

Die hard MF'er
12 jan 2015
328
11
Hallo allemaal,

Recent heb ik mijn remblokken vervangen. Dit heb ik volgens de volgende procedure gedaan:

1. Oude blokken eruit
2. Borgpen opgeschuurd en gereinigd (zat wat corrosie op)
3. Remhendel licht inknijpen om te testen of alle zuigers netjes naar buiten komen en weer teruggaan
4. Zuigers/calipers met een tandenborstel en afwassopje schoongepoetst, daarna nog met remmenreiniger afgespoeld
5. Ontluchtingsnippel open en zuigers terugduwen
6. Nieuwe blokken erin
7. Systeem ontlucht m.b.v. de 1-persoons methode (pompen -> rem in -> nippel open -> nippel dicht -> rem los)

De setup is als volgt, gemonteerd door de vorige eigenaar:
- 2x brembo caliper met 4 zuigers per stuk
- stalen een leidingen
- brembo master cylinder
- shell dot4 vloeistof (geen speciale motor versie, gewoon dot4)

Bij het ontluchten kwamen nauwelijk bubbels uit de leiding.

Het probleem nu zit m in hoe de hendel aanvoelt. Hij voelt op t einde wel stevig aan maar er zit heel veel travel in. Als ik de hendel rustig inknijp kom ik makkelijk op de helft van de totale travel voordat ik niet verder kan, verder heb ik t gevoel dat als ik heel hard knijp op dit eindpunt dat ik dan alsnog een stukje verder kom (stevige spons gevoel). Als ik de hendel snel inknijp ligt het eindpunt een stuk eerder. De blokken remmen verder wel goed, ze grijpen vrijwel direct aan alleen heel licht, het voelt niet lekker.

Zelf denk ik dus dat er ergens nog lucht zit. Bij de Master cylinder/rempomp hoor ik bij het inknijpen van de remhendel een soort sissend geluid, iets als pssst (alsof je iets inspuit). De MC heeft echter nergens een ontluchtingsnippel voor zover ik het zie.

Hoe kan ik dit probleem het beste aanpakken?

Alvast bedankt!
 
Anders zou het wel een ontluchtingsgaatje heten.Daarom is het zo lastig ontluchten als je geen ontluchtingsnippel op je rempomp hebt.Radiale pompen heb je dat wel en kun je makkelijker lucht uit hetbovenste punt van het hele systeem krijgen.Compensatiegaatje is bedoeld om de de vloeistof te compenseren van zakkend niveau van remvloeistof door slijtage van remblokken en daarom zit er op dat gaatje je reservoir aangesloten.Bij ingeknepen remhendel is de zuiger voorbij dat gaatje anders zou de vloeistof om je oren spuiten bij een remactie.Staat zomaar tot 20 bar op bij flinke remactie.

Als die er niet opzit,zorg je gewoon dat het compensatiegaatje het hoogste punt wordt.Soms gaat dat door de motor op de jiffy en het stuur naar rechts.Anders even de pomp van het stuur af en in de linkerhand houden,rechts het handle kleine stukjes inknijpen,zodat de lucht kan ontsnappen naar het reservoir.
Zo werkt het bij mij iig altijd :)
 
Als die er niet opzit,zorg je gewoon dat het compensatiegaatje het hoogste punt wordt.Soms gaat dat door de motor op de jiffy en het stuur naar rechts.Anders even de pomp van het stuur af en in de linkerhand houden,rechts het handle kleine stukjes inknijpen,zodat de lucht kan ontsnappen naar het reservoir.
Zo werkt het bij mij iig altijd :)

Ook in slangetje knijpen van reservoir wilt helpen.Daarom heb ik een Tygon 2375 slangetje op reservoir.Is doorzichtig en remvloeistofbestendig.Zie je perfect of er nog belletjes omhoog komen.Maar niet met ingeknepen hendel doen anders druk je alleen maar de lucht achter de zuiger en is het compensatiegaatje afgesloten ;)
full
 
Laatst bewerkt:
Anders zou het wel een ontluchtingsgaatje heten.Daarom is het zo lastig ontluchten als je geen ontluchtingsnippel op je rempomp hebt.Radiale pompen heb je dat wel en kun je makkelijker lucht uit hetbovenste punt van het hele systeem krijgen.Compensatiegaatje is bedoeld om de de vloeistof te compenseren van zakkend niveau van remvloeistof door slijtage van remblokken en daarom zit er op dat gaatje je reservoir aangesloten.Bij ingeknepen remhendel is de zuiger voorbij dat gaatje anders zou de vloeistof om je oren spuiten bij een remactie.Staat zomaar tot 20 bar op bij flinke remactie.


Precies!
 
Terug
Bovenaan Onderaan