Remmen ontluchten syphon

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.619
10.722
Andere kant van de evenaar
Ik heb geloof ik, per ongeluk, een makkelijke manier ontdekt om de voorremmen te ontluchten.

Ik ben bezig met de remmen van mijn motor, ik doe dit meestal met een vacuum pompje.
Nou had ik de boel aangesloten, reservoir gevuld, en werd weggeroepen, toen ik terug kwam was de slang van de nippel los gekomen en er lag een plas remvloeistof onder, en het reservoir was leeg.

Toen de slang weer aangesloten, reservoir gevuld, en weer eventjes weggelopen, toen ik terug kwam was de slang gevuld, en geen lucht er in...

Toen beide nippels open gedraaid, slangen aan de nippels, reservoir gevuld, en verder in de schuur bezig, iedere 5 minuten het reservoir bijvullen.

Na een uur of zo de nippels weer dicht gedraaid, en de remhandel voelt goed aan..

Iemand anders dit wel eens op deze manier gedaan?
 
Wilde niet happen maar kan het niet laten. Die teflon helpt alleen tijdens het ontluchten. Zodra je de nipoel dichtdraait sluit hij af met dat conische puntje. Dan heb je een metaal op metaal afdichting.

Nogmaals is al eerder genoemd zodra je de nippel weer dichtdraait dicht de nipoel zelf af, niet het teflon.

Dus met een dichtgedraaide nippel komt er geen druk op het teflon te staan en heeft het hele teflon 0 van doen met het afsluiten van het remsysteem. Dus ook 0 risico...
 
Kijk en begrijp
De ontlichting nippel, kaal en zonder meuk,zoals die 1 op 1 in een remklauw geschroeft wordt.
Een draaibare conische afdichting ,in deze vom zonder terugslagklepje waardoor een stroom vloeistof in richtingen mogelijk is.
Nog meer aanvullingen die er toe doen?Bij ontluchten kan eventueel lucht aangezogen worden via de draadwindingen.
Maar met geduld en gevoel komt er dat ook wel weer uit.

Nog meer aanvullingen die er toe doen? :)
 
Ik heb het ook altijd op de traditionele pomp en nippel open/dicht manier gedaan. Is altijd goed gegaan, maar wat bewerkelijk. Ik heb ooit gezien dat iemand het deed met beetje overdruk op het reservoir, waarbij er continu toevoer is van remvloeistof in het reservoir. Ontlucht nippel opendraaien en wachten totdat er heldere vloeistof uitkomt.

HBM Professionele Pneumatische remontluchter met adapterset

Iemand onder ons die hiermee ervaring heeft? Lijkt mij snel en zeer betrouwbaar te werken.
 
Ik heb het ook altijd op de traditionele pomp en nippel open/dicht manier gedaan. Is altijd goed gegaan, maar wat bewerkelijk. Ik heb ooit gezien dat iemand het deed met beetje overdruk op het reservoir, waarbij er continu toevoer is van remvloeistof in het reservoir. Ontlucht nippel opendraaien en wachten totdat er heldere vloeistof uitkomt.

HBM Professionele Pneumatische remontluchter met adapterset

Iemand onder ons die hiermee ervaring heeft? Lijkt mij snel en zeer betrouwbaar te werken.
Rempomp ingetrokken houden (tiewrap) en met vacuum de remvloeistof door het systeem trekken,wel er voor zorgen dat het reservoir niet leeg komt,anders.....
 
De ontlichting nippel, kaal en zonder meuk,zoals die 1 op 1 in een remklauw geschroeft wordt.
Een draaibare conische afdichting ,in deze vom zonder terugslagklepje waardoor een stroom vloeistof in richtingen mogelijk is.
Nog meer aanvullingen die er toe doen?Bij ontluchten kan eventueel lucht aangezogen worden via de draadwindingen.
Maar met geduld en gevoel komt er dat ook wel weer uit.

Nog meer aanvullingen die er toe doen? :)
Lees vooral je eigen posts nog eens terug.
 
Rempomp ingetrokken houden (tiewrap) en met vacuum de remvloeistof door het systeem trekken,wel er voor zorgen dat het reservoir niet leeg komt,anders.....
Yep, dat werkt natuurlijk ook. Maar dit schijnt te werken met een beetje overdruk waarbij je een grotere voorraad vloeistof je reservoir in perst totdat je ziet dat het bij de nippel zuiver is. Je kan dan onmogelijk lucht erin drukken omdat lucht in het reservoir omhoog blijft gaan. Dat vat heeft 10 liter remolie tot zijn beschikking.
 
Yep, dat werkt natuurlijk ook. Maar dit schijnt te werken met een beetje overdruk waarbij je een grotere voorraad vloeistof je reservoir in perst totdat je ziet dat het bij de nippel zuiver is. Je kan dan onmogelijk lucht erin drukken omdat lucht in het reservoir omhoog blijft gaan. Dat vat heeft 10 liter remolie tot zijn beschikking.
Met 10 liter kom je een eind :+ :t
 
Ja werkt vanuit het reservoir, daar schroef je zon deksel met nippel op en dan pers je vanuit je reservoir de remleidingen vol.

Bij motoren imo overbodig. Maar bij autos wel echt handig. Daar zitten er vaak rare bochten in de remleidingen waar lucht kan blijven zitten bij traditioneel ontluchten, dan kan dit een uitkomst zijn..
 
Met 10 liter kom je een eind :+ :t
Is natuurlijk veel te veel, maar het werkt volgens mij heel goed. Je reservoir blijft vol, onmogelijk om dan lucht de leiding in te krijgen. Lucht gaat immers altijd omhoog. En lucht die toch nog ergens opgesloten mocht zitten in een splitsing of U bocht op zijn kop druk je er altijd uit naar de nippel. In de fabriek moet het remsysteem vullen heel vlug gaan in de productie. Misschien doen ze het ook op vergelijkbare manier?
 
Terug
Bovenaan Onderaan