Honda SH300i Deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat valt erg mee, wat voor olie gebruik je?, rijstijl?

Ik gebruik Motorex scooter olie, koop ik bij de Honda dealer, specificaties cf Honda voorschrift. Rijstijl is 'normaal vlot' zou ik zeggen, veel stadsverkeer, af en toe een stukje snelweg, de helft met passagier. Toen ik de scooter met 20 duizend km kocht, zo'n vier jaar geleden, was-ie niet zo heel goed onderhouden, o.a. versleten remblokjes.
 
Zal het dan aan de gebruikte motorolie liggen dat je zo weinig olie verbruikt?
Motorex lijkt toch aardig aan de weg te timmeren volgens internet.
 
ik wou het er nog onder zetten maar het leek me niet zo interessant, model 2011 heeft dezelfde artikel nr's voor deze onderdelen maar eindigen dan niet op -900 maar op -b00 .
het aantal tanden is hetzelfde en de lagers dezelfde maten dus het zal wel passen maar als ik het toch nieuw en origineel moet bestellen maakt dat ook niet uit.
de eerste keer heb ik er motorolie voor gebruikt die qua specs hetzelfde is (beter) dan de sae30 die voorgeschreven werd.
toen zat er al slijpsel door bij 13000 toen ik hem kocht en de 2e keer niet meer slijpsel had ik het idee.
maar zodra dat naaldlager begint dan gaat die natuurlijk, de naalden lagen nog achterin de ruimte waar het lager gezeten had.
als het al niet gemakkelijk er uit komt bij het aftappen is het logisch dat de paadjes voor de olie langs de lagers ook verstopt zitten of gezeten hebben.

vandaar ook het advies dat als men slijpsel ziet het eens los te halen.
het is uiteraard best wat werk, maar pakking hoeft er niet gebruikt/vernieuwd te worden en een luchtsleutel is het belangrijkste/enige aparte van het gereedschap wat je nodig hebt.hoewel het lager vervangen wel een lagertrekker vereist.

Volgens mij is er ook niets veranderd in de loop vd modellen qua eind overbrenging. Ik denk zelf dat de gewone motor olie de levensduur verkort. Bij iedere SH300 zelfs met 10k op de teller komt er al metaalsoep uit. Ook bij mij, schrok me rot de eerste keer dat ik aftapte. Bij mij was ook al duidelijk meer herrie te horen uit de transmissie bij 10K. Zal ook wel aan de rijstijl liggen. Ben blij dat ik er meteen Hypo 80w90 in heb gegooid, heb er vertrouwen in dat dit het slopen/slijten van je transmissie voorkomt. Mooi overgens dat je de pakking niet hoeft te vervangen, scheelt weer.
Ben benieuwd naar je verdere verloop vd transmissie. :Y
 
ik bedoelde dat er vloeibare pakking zit tussen de 2 delen waar de transmissie in zit, er zit dus geen papieren pakking tussen.
gezien de kanaaltje die om de 2 naaldlagers heen zitten kan ik me voorstellen dat het belangrijk is dat de olie niet al te dik is.

in het xmax topic staat deze tabel :

full


80w90 zit dan mooi in de buurt van de gewone motorolien van 10w40 e.d
 
Laatst bewerkt:
Maar goed,

ik heb al tijden geleden aangegeven dat ik wat hoorde, alleen ben ik rechts slechthorend , nog iets van 30% nog maar.
dus gericht horen wat en waar iets vandaan komt is lastig en ik ging er de hele tijd vanuit dat het de koppeling was.
 
Hoi, transmisie olie heeft weliswaar vergelijkbare viscositeit als motorolie equivalent, maar bevat belangerijke dope's om afschuif krachten op de tandwielen te verminderen. Ook het fenomeen waarbij vastlassen van de tandwielen door puntbelasting kan voorkomen is transmissie olie beter in. Daarom heeft echte transmissie olie de voorkeur en voorkom je dat minuscule stukjes loskomen van de tandwielen en lagers. Er is dus echt wel verschil.

Idd vroeg ik me al af waarom je niet eerder het gegrans vd tandwielen had gehoord, je had natuurlijk (achteraf...) je koppeling/achtervario eruit kunnen laten en bij het draaien aan het achterwiel extra geluid moeten horen denk ik.
Is ook de eerste keer dat ik hoor dat de transmissie in de soep loopt.
Als je alles van te voren weet...
 
Laatst bewerkt:
ach de lagers zijn al vervangen en nu nog wachten op de assen en tandwielen..
Als het allemaal weer netjes in elkaar gaat en het geluid is daarna weg dan ben ik weer blij.

als ik het eerder gehoord had en de goede diagnose had gesteld was er misschien minder stuk geweest.
 
Goedenavond iedereen,
Ook ik volg dit topic al een hele tijd en afgelopen dinsdag de knoop maar door gehakt en mijn Kymco Agility City 150cc 16inch ingeruild voor een SH300i ABS. Kreeg zo'n mooie aanbieding dat ik die niet kon laten lopen.
Van JanTje al het een en ander aan info gekregen dus ik ben al een stuk op weg om een tevreden Honda rijder te worden.
Fantastisch topic en wat een kennis is hier aanwezig, klasse.
 
Nou veel plezier nog en join in met ons gekeuvel ;)
Heb je nog geen foto van de SH ?

Vandaag de spullen binnengekregen en uiteraard heb ik wel en niet het goede besteld :/

bij de onderdelen pagina had ik er niet op gelet wat de voorste en achterste as was, dus heb nu de as binnengekregen waar het achterwiel op gaat en niet degene die de hele boel aandrijft en erg stuk was.

maar ik zag later dat een aantal tanden al wat breuklijnen/haarscheurtjes vertoonde, dus afgezien van het feit dat ik zelf het verkeerde onderdeel had besteld leek het me een voorteken dat ik deze ook moest vervangen.
Ook zo sneu als die dan laten ook alsnog stuk zou gaan.
Maar de rest is nu gemonteerd dus kan volgende week verder.

full


Dat is toch wel een afgrijselijk fijn apparaat dat je een lager(schaal) er uit trekt/draait ipv het meppen met een lagertrekker met gewicht.
 
Knap dat j dit zelf aanpakt. Ik zie dat je gebruik maakt van een motorhefbrug. Heb er zelf ook 1, scheelt veel gedoe.
Succes met sleutelen.

Mish


Nou veel plezier nog en join in met ons gekeuvel ;)
Heb je nog geen foto van de SH ?

Vandaag de spullen binnengekregen en uiteraard heb ik wel en niet het goede besteld :/

bij de onderdelen pagina had ik er niet op gelet wat de voorste en achterste as was, dus heb nu de as binnengekregen waar het achterwiel op gaat en niet degene die de hele boel aandrijft en erg stuk was.

maar ik zag later dat een aantal tanden al wat breuklijnen/haarscheurtjes vertoonde, dus afgezien van het feit dat ik zelf het verkeerde onderdeel had besteld leek het me een voorteken dat ik deze ook moest vervangen.
Ook zo sneu als die dan laten ook alsnog stuk zou gaan.
Maar de rest is nu gemonteerd dus kan volgende week verder.

[afbeelding]

Dat is toch wel een afgrijselijk fijn apparaat dat je een lager(schaal) er uit trekt/draait ipv het meppen met een lagertrekker met gewicht.
 
Als je naar mijn onderschrift kijk zie je dat ik wel vaker aan tweewielers sleutel ;)
Maar een SH300 transmissie had ik nog niet eerder gedaan nee ;)

deze staat achter de scooter , de bout wou niet uit de achterbrug... :X
full


'even' de kettingset vervangen en eracher komen dat de lagers in de prolink verroest zijn.
 
Laatst bewerkt:
Goedenavond iedereen,
Ook ik volg dit topic al een hele tijd en afgelopen dinsdag de knoop maar door gehakt en mijn Kymco Agility City 150cc 16inch ingeruild voor een SH300i ABS. Kreeg zo'n mooie aanbieding dat ik die niet kon laten lopen.
Van JanTje al het een en ander aan info gekregen dus ik ben al een stuk op weg om een tevreden Honda rijder te worden.
Fantastisch topic en wat een kennis is hier aanwezig, klasse.
Welkom Ruud,heb je een hele nieuwe aangeschaft?
En hoe bevalt tie?
Veel plezier ermee
 
Nee, ik zag een mooie en zeer betaalbare SH300 ABS bij Motoport Amsterdam staan en die gaf een ongelooflijke inruilprijs voor mijn Agility dus ik heb hem meteen gekocht en er nog geen meter op gereden. Volgende week haal ik hem op.....

Ik ga hem gebruiken bij de Camper tijdens mijn rondreizen in de rest van Europa....
 
Daar ga je schik van hebben :Y
ideaal om ter plekke als vervoer te hebben.
mits niet te zwaar kan je er met zn 2e op , ook op de snelweg en in de topkoffer past boodschappen voor 4 dagen.
hier op het forum zit ook iemand die dat doet (combinatie camper en scooter), Bommel.
heeft ook een leuk topic/reisverslag in zijn ondertitel staan.
 
Laatst bewerkt:
Over je SH meenemen op vakantie gesproken.... zitten wij ook aan te denken maar hebben geen camper.

Hoe nemen jullie de SH mee als de vakantie met de auto voor de deur staat?

Lijkt ons fantastisch om lokaal op de SH te karren en de rit er naartoe lekker luxe in de auto
 
@Piponld

Niet helemaal on-topic maar omdat de SH300 er toch bij betrokken is maak ik een zijsprongetje. Hoop dat ik er geen last mee krijg :-)

We hebben er lang over nagedacht en de oplossingen die we zagen, zoals een dichte trailer, waren niet helemaal wat we in gedachten hadden. Ten eerste te duur en ten tweede veel te groot. Zaten we ook nog met het opslagprobleem tot we in België een prachtige betaalbare oplossing zagen. Ik heb hem vorige maand gekocht en ben hem nu aan het aanpassen voor het doel waar we hem voor gekocht hebben, vervoer van de SH300 en twee fietsen.

20160219_132132.jpg


Op deze foto hebben we de zijpanelen weg gehaald en zorgen we dat we de fietsen vast kunnen zetten aan de zijkanten. De SH300 komt dus in het midden in een wielklem. Het mooie van deze trailer is dat hij opklapbaar is, achter de camper vastmaken en dan kun je de trailer nog steeds kiepen en de SH300 er zo oprijden. Zodra hij over het midden is zorgt het gewicht van de SH300 ervoor dat de trailer weer horizontaal komt te staan en kun je de scooter fixeren. Dat doen we door spanbanden aan het stuur en over het achterwiel. Voor deel daarvan is dat de scooter naar voren en van achteren omlaag gedrukt wordt en het wiel kan best wel wat hebben dus goed fixeren is geen probleem. De spanbanden aan het stuur zorgen voor extra stabiliteit maar zijn niet eens nodig. De fietsen komen in de klem en de spanbanden van de scooter komen vast door de wielen heen aan de zijkant van de trailer. Een plank tussen de beide zadelpennen van de fiets en dus over de buddy van de scooter zorgt ervoor dat de fietsen ook stabiel staan. Daarbij zijn de fietsen dus ook nog eens niet snel te verwijderen. Als ik klaar ben zal ik voor foto's zorgen...tot dan heb je met deze foto en een filmpje in ieder geval een idee.

20160219_135351.jpg


Zo staat hij opgeslagen in mijn garage, neemt bijna geen ruimte in....


Hierboven de film met alle mogelijkheden op YouTube....
 
Laatst bewerkt:
Ziet er mooi uit, ook het filmpje.
Erg duidelijk. Zit de mogelijheid om hem op zijn kant te verrijden er standaard aan vast of moet dat er apart bijgekocht worden?
Zal waarschijnlijk wel zal prijzig zijn?
 
Goed hoor,

heb je de motorail er later bij besteld of maak je er zelf een ?


Niet helemaal on-topic maar omdat de SH300 er toch bij betrokken is maak ik een zijsprongetje. Hoop dat ik er geen last mee krijg :-)
Pas als het over de poes van de buurvrouw gaat komt Bolski bij je langs *D

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Hoi Jan, de motor staat in een klem en het fixeren doe ik later zelf...hij komt dus niet in een rail te staan...

motorband-vastzetten-met-spanband.png


Dit is het idee voor achter, voor spanband aan het stuur en dat is het...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan