Reizen met SH300i via snelweg

fradem

Rookie
16 mrt 2022
19
15
Beste leden, heb me onlangs een SH300i ( 2008 / 8000km) aangekocht van eerste eigenaar, iemand ervaring over het gebruik voor op
op reis te gaan (Vogezen) via snelwegen, mijn vorige moto was een r1150rt een voorziene toermotor en de reis al geboekt voor de verkoop
van de moto, ben zeer tevreden van de prestatie de blok van 300cc bezorgt, maar geen ondervinding op snelwegen en reizen. Zeker geen spijt van de
aankoop, waarom deze richting gegaan voor mijn leeftijd 62j en 43j met motoren rijd het me te moeilijk word het manipuleren van het gewicht 285kg,
daarom graag geweten via deze weg op mijn vraag.
 
Mijn aankoop vorige week :]
 

Bijlagen

  • DSC_9539.JPG
    DSC_9539.JPG
    467,6 KB · Weergaven: 34
  • DSC_9538.JPG
    DSC_9538.JPG
    224,3 KB · Weergaven: 34
  • DSC_9537.JPG
    DSC_9537.JPG
    402,7 KB · Weergaven: 34
Volgens mij haalt dit type ruim 150km/h. Zou betekenen dat kruissnelheden tot 120-130km/h volgens mij goed te doen zijn dus ik zou niet weten waarom je hier niet mee over de snelweg kan reizen.
 
Dat windscherm en die topkoffer kunnen een fatale combinatie vormen op een winderige dag.
 
dank u voor de reactie, gewoon mijn vraag als oudere motorijder (62j) en altijd met grotere cilinderinhoud gereden het mogelijk
maakt het te doen, dit mijn trip al een eind geboekt bij het nog rijden met bmw r1150rt voor naar de Vogezen te gaan, mijn
overstap was door het moeilijker word het manipuleren met een gewicht van 285kg , en het graag verder genieten van het toeren
zolang het nog kan, het grote gemak is je de versnellingen mag vergeten
 
kan het geloven dit iets kan tegen werken van het hoge scherm en topkoffer, vorige motor was het gewend en kon het
regelen van windscherm, tenzij ik kijk voor een lager scherm
 
Heuvel-op gaat wel met mindere snelheid op de rechter baan hoor! Maar bovenkomen ga je.
Maar als je leuke reizen gaat plannen doe je dat toch door voornamelijk NIET de snelweg te nemen, is mijn ervaring dan...
Wil je je trouwens niet zo aanstellen met je 62! Dat is nog bijna 10 jaar van je pensioen vandaan (tegenwoordig). ;)
 
Dat scherm lijkt veel groter dan het scherm van de zware BMW. Bovendien zit het op het stuur gemonteerd en niet op het frame. Zo wordt iedere windvlaag (bijvoorbeeld bij het inhalen van een vrachtwagen) omgezet in een stuurbeweging.
Ik ben 59 en rijd op een motor zonder kuip of scherm. Onder de 120 km/u heb je dat ook niet nodig.
 
ja op het stuur gemonteerd, rij liever niet op snelweg maar beter en prettiger het genieten langs binnendoor, was voorzien
het op 1 dag te doen +- 560km, en om iets vooruit te gaan via snelweg, Kortrijk (Belgie)- Luxemburg- Frankrijk (Bussang)
 
Ik zou maximaal 100 km/u aanhouden. Dan schiet je toch redelijk op en doe je de motorscooter en jezelf geen onnodig geweld aan. Scheelt ook enorm in verbruik.
 
Heuvel-op gaat wel met mindere snelheid op de rechter baan hoor! Maar bovenkomen ga je.
Maar als je leuke reizen gaat plannen doe je dat toch door voornamelijk NIET de snelweg te nemen, is mijn ervaring dan...
Wil je je trouwens niet zo aanstellen met je 62! Dat is nog bijna 10 jaar van je pensioen vandaan (tegenwoordig). ;)
In Belgie kon je na 42j dienst op vervroegd pensioen gaan en dit meegenomen dus nu bijna 2 jaar op pensioen, met de bmw geweest zat ik iets liever in de wind dan door het windscherm te kijken en kan niet rijden met open vizier indien geen aanslag van regen op mijn bril
 
Ik zou maximaal 100 km/u aanhouden. Dan schiet je toch redelijk op en doe je de motorscooter en jezelf geen onnodig geweld aan. Scheelt ook enorm in verbruik.
was ook mijn doel het tussen 100-110 km/u te rijden, dit ik ook geregeld +- 4 keer moet afrijden voor het tanken en een rust pauze
te nemen zal ik er ook geraken, wil zeker de Scooter niet forceren en ook zoals je zegt zuiniger rijden constante snelheid
 
Luxe hoor op die leeftijd pensioen! (helemaal de max! op zn vlaams dan)
Oh en check bij lange afstand wel je oliepeil, zit maar bar weinig in net iets meer dan 1 liter, en 300cc minder is dan opeens heel iets anders tov je ouwe RT! Niet dat ze olie verbruiken maar toch...
 
Luxe hoor op die leeftijd pensioen! (helemaal de max! op zn vlaams dan)
Oh en check bij lange afstand wel je oliepeil, zit maar bar weinig in net iets meer dan 1 liter, en 300cc minder is dan opeens heel iets anders tov je ouwe RT! Niet dat ze olie verbruiken maar toch...
over het olie verbruik kan ik nog niet oordelen dit maar onlangs in bezit, maar zal zeker dit in het oog houden, nu eerst hier wat rondtoeren
en het volgen dit voor vertrek en erna , tegen de periode de trip naar de Vogezen kan ik al beetje rekening bijhouden(einde Juni), heb zeker geen spijt van het overstappen naar deze klasse, was het begin het wennen dit bij het vertragen naar koppeling grijpen voor het afremmen op
de motor maar stond volledig stil
 
Luxe hoor op die leeftijd pensioen! (helemaal de max! op zn vlaams dan)
Oh en check bij lange afstand wel je oliepeil, zit maar bar weinig in net iets meer dan 1 liter, en 300cc minder is dan opeens heel iets anders tov je ouwe RT! Niet dat ze olie verbruiken maar toch...
ben je ook in bezit van SH300i? gebruik je ook 10w40 voor beiden dit motor en aandrijf
 
ben je ook in bezit van SH300i? gebruik je ook 10w40 voor beiden dit motor en aandrijf
was mijn beroep in de mechaniek maar in de industrie van machinepark, onder van rt deed ik ook zelf gewoon het synchroniseren bij
garage
 
ben je ook in bezit van SH300i? gebruik je ook 10w40 voor beiden dit motor en aandrijf
Nee ik heb zelf geen SH maar heb ze wel regelmatig onder handen gehad.
En 10W40 is goed om te gebruiken, ik denk dat zo goed als alle dealers dit schenken en zelfs iets breder inzetbaar dan de door Honda in de manual genoemde 10W30.
 
Ik rijd al jaren met 125cc scooters op snelwegen en nog nooit problemen gehad. Heuvel op ben je zeker niet de langzaamste. Ik reis ermee naar de Alpen of verder. Niet twijfelen, gewoon doen.
 
Ik rijd al jaren met 125cc scooters op snelwegen en nog nooit problemen gehad. Heuvel op ben je zeker niet de langzaamste. Ik reis ermee naar de Alpen of verder. Niet twijfelen, gewoon doen.
Proficiat met deze onderneming te hebben gedaan, het verlangen is groot met de SH de trip te doen
 
wat ik me soms afvraag bij het lezen op forum, waarom het zo opnemen van ombouwen voor meer prestaties uit te halen
van het blokje van 300cc ? andere uitlaat, andere gewicht van rolletjes enz.... , denk het ontwerp genoeg is getest geweest voor
het op de markt te brengen, en dit meerder jaren gebruiken. Waarvan er dan gepraat wordt over problemen die men zelf aanbrengt
van geen voorgeschreven onderdelen te gebruiken. Dan proberen de keuze te maken van het aankopen en naar uitkijken voor
een grotere cilinderinhoud dan op te drijven van het blokje
 
Ik heb zo'n 40.000 kms op een SH300 gereden, vooral snelweg. Gaat prima. Maar veel harder dan 130 echte kilometers loopt ie niet. Ik vond hem niet super comfortabel, maar wel soort van okee. Licht is ie wel. En als je er alleen op zit, is het best een rappe scooter. Al moest ik het gisteren tegen zo'n elektrisch BMW blik toch afleggen in de sprint.
In de eindaandrijving gooien de puristen echte cardanolie, dus 80W90 GL5 of zoiets. Daar zijn in het SH300 topic hele epistels over geschreven. Die olie zou veel beter zijn. Eerlijk gezegd doe ik dat ook, al merk je er helemaal niks van. Omdat mijn woon-werk afstand tegenwoordig makkelijk op de fiets kan, rij ik er niet zo veel meer op. Desondanks, de SH300 is een briljant en bovendien betrouwbaar ding. De Honda is echt het laatste voertuig dat ik zou verkopen. Meer heeft niemand nodig. En als je een ouwelullentempo aanhoudt, rij je 30 km op een liter euro.
 
Ik heb zo'n 40.000 kms op een SH300 gereden, vooral snelweg. Gaat prima. Maar veel harder dan 130 echte kilometers loopt ie niet. Ik vond hem niet super comfortabel, maar wel soort van okee. Licht is ie wel. En als je er alleen op zit, is het best een rappe scooter. Al moest ik het gisteren tegen zo'n elektrisch BMW blik toch afleggen in de sprint.
In de eindaandrijving gooien de puristen echte cardanolie, dus 80W90 GL5 of zoiets. Daar zijn in het SH300 topic hele epistels over geschreven. Die olie zou veel beter zijn. Eerlijk gezegd doe ik dat ook, al merk je er helemaal niks van. Omdat mijn woon-werk afstand tegenwoordig makkelijk op de fiets kan, rij ik er niet zo veel meer op. Desondanks, de SH300 is een briljant en bovendien betrouwbaar ding. De Honda is echt het laatste voertuig dat ik zou verkopen. Meer heeft niemand nodig. En als je een ouwelullentempo aanhoudt, rij je 30 km op een liter euro.
dat zegt al iets je 40000km gereden hebt en zonder problemen en veel snelweg. Wist op voorhand het zelfde niet kon verwachten van vorige moto,
het snel rijden is voorbij, het gewone tempo die toegelaten is ben ik tevreden en het kunnen genieten. Op snelweg was mijn snelheid (r1150rt) rond 110-120km/u, waarom het meer met de SH300? idd over het gebruik van olie is er veel over gepraat en meningen, de beste richtlijn is het
volgen wat de fabriek voorschrijft, voor de aandrijving kan 80W90 goed zijn? gewoon opletten de olie na opwarming de dichting niet uitduwt, velen beseffen niet hoeveel druk heerst in het kamertje, en koop een goede olie voor het prijsverschil die er is tegenover discount olie is er niet, die je terug wint van prestaties, beter geld besteden in het belang van je voertuig dan het spenderen in delen van het opdrijven enz....
 
Heb de boeking gemaakt voor 27 Juni tot 1 Augustus = 4 nachten van Maandag- Vrijdag
4 nachten tussen 27 juni en 1 augustus? Moet dat niet 27 juli zijn?

In feite niet van belang of het juni of juli is, je hebt ruim voldoende de tijd om te oefenen op de snelweg en om eventuele ongemakken te proberen op te lossen of tenminste te verzachten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan