Rem ontluchten

4strokerules

MF veteraan
30 nov 2001
22.305
4.218
Waar ter wereld ik ook kwam.
Om alle lucht uit de remleidingen en klauwen te krijgen wil ik het remsysteem een nachtje laten staan. Moet dit nu met in getrokken rempedaal of juist met het pedaal in de ruststand ? Rempotje zit nu op het hoogste punt.
 
Ik heb onlangs mn eigen ontluchtings systeem gemaakt. Twee slangetjes die om de banjo passen met aan het uiteinde twee fietsventielen die uitkomen in een potje. Zo kan de lucht eruit door het fietsventiel maar er niet weer in.

Geprobeerd en nooit gezeik met het open en dichtdraaien van je banjobouten. En keiharde rem. Werkt echt geweldig.
 
Ik heb onlangs mn eigen ontluchtings systeem gemaakt. Twee slangetjes die om de banjo passen met aan het uiteinde twee fietsventielen die uitkomen in een potje. Zo kan de lucht eruit door het fietsventiel maar er niet weer in.

Geprobeerd en nooit gezeik met het open en dichtdraaien van je banjobouten. En keiharde rem. Werkt echt geweldig.
ik zou aan de ontluchtingsnippel draaien ipv aan de banjobouten :+
 
als je het pedaal bedoelt zou ik hem indrukken en als je het hendel bedoelt intrekken.

en het alternatief de ruststand komt inderdaad vaker voor in het 'leven van de motorfiets'

misschien de vraagstelling iets aanpassen ?
 
Dat klopt anders kun je nooit druk opbouwen in je systeem.
Een poosje op druk laten staan gaat erom dat eventueele luchtbelletjes onder druk het hoogste punt opzoeken. Dus als je hem een nachtje laat staan op druk, kan het zijn dat de lucht in het reservoir terecht komt zodra je dan weer de druk eraf laat.
Soms werkt het soms ook niet.........
 
Dat klopt anders kun je nooit druk opbouwen in je systeem.
Een poosje op druk laten staan gaat erom dat eventueele luchtbelletjes onder druk het hoogste punt opzoeken. Dus als je hem een nachtje laat staan op druk, kan het zijn dat de lucht in het reservoir terecht komt zodra je dan weer de druk eraf laat.
Soms werkt het soms ook niet.........

Moet het rempedaal dan volledig ingetrapt zijn of tot halverwege ?
 
Moet het rempedaal dan volledig ingetrapt zijn of tot halverwege ?

Dat maakt niet uit,als je hem tot halverwege kan indrukken zit er sowieso veel lucht in.
Wat het belangrijkste is,is dat de lucht die verzameld op het hoogste punt(vaak de banjobout)weg kan naar het reservoir.
Meestal lukt het om de rempomp (achter of vóór)even los te nemen en met de hand iets indrukken.Pomp zo draaien dat de lucht kan ontsnappen naar het reservoir.
 
Dat maakt niet uit,als je hem tot halverwege kan indrukken zit er sowieso veel lucht in.
Wat het belangrijkste is,is dat de lucht die verzameld op het hoogste punt(vaak de banjobout)weg kan naar het reservoir.
Meestal lukt het om de rempomp (achter of vóór)even los te nemen en met de hand iets indrukken.Pomp zo draaien dat de lucht kan ontsnappen naar het reservoir.

Wat moet er ingedrukt worden ? Het rempedaal neem ik aan ?
 
U bent nog uit het tijdperk van de trommelremmen? :+
Indrukken van de plunjer van de rempomp bedoel ik,en dat gaat idd via het pedaal of het remhandle.
Zodoende komt het compensatiegaatje vrij en kan de lucht weg naar het reservoir.
 
U bent nog uit het tijdperk van de trommelremmen? :+
Indrukken van de plunjer van de rempomp bedoel ik,en dat gaat idd via het pedaal of het remhandle.
Zodoende komt het compensatiegaatje vrij en kan de lucht weg naar het reservoir.
Je compensatiegaatje komt vrij als je de hendel met rust laat. zodra je de hendel iets in trekt is het gaatje gesloten en kan er geen lucht of vloeistof meer terug naar het reservoir.
 
Je compensatiegaatje komt vrij als je de hendel met rust laat. zodra je de hendel iets in trekt is het gaatje gesloten en kan er geen lucht of vloeistof meer terug naar het reservoir.

Je hebt helemaal gelijk :$ Ik probeerde duidelijk te maken dat je door de plunjer iets te bewegen de lucht in beweging komt en naar boven gaat richting reservoir.

Werkt iig altijd bij mij :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan