Nooit-meer-poetsen, oplossing gezocht voor uitlaatbochten

Charliefox

Die hard MF'er
21 okt 2014
737
6
Amsterdam
Sinds 2 jaar motorrijden kom ik er allengs achter dat poetsen niet mijn ding is. Ik kijk altijd met vol respect naar bijvoorbeeld het "Motor in de woonkamer" topic en zie dan de meest waanzinnig opgepoetste machines staan. Prachtig om te zien! *O*

Echter ben ik meer van "het moet functioneel technisch in top conditie zijn", maar hoeft niet persé te glimmen. Geen roest, dat dan ook weer niet. Heb ik bijvoorbeeld ook met kleding, vroeger al. Nieuwe schoenen zet ik gelijk in het vet om ze er wat gebruikt uit te laten zien. Okay, na de bla bla bla:

Ik zoek dus een permanente oplossing voor (o.a.) mijn uitlaatbochten. Naked bike, dus met name dat is nogal kwetsbaar. Tenzij je ze heel vaak poetst. Met Belgom en zo, gruwel. Heb hier op MF al wat zitten neuzen en ook op Engelstalig sites. Wat opties:

  1. Omzwachtelen met dat speciale bandage spul. Vind ik niet mooi.
  2. Zwart spuiten met hittebestendige lak. Mwah, is een optie.
  3. Idem, maar dan met hittebstendige Hammerite. Kan een oplossing zijn.
  4. Laten roesten, smerig worden en inbranden. Is ook lelijk.
  5. Ik las iets over kachelpoets (Zebraline). Ontstaat een blauw-zwarte kleur. Spreekt me wel aan.
  6. Idem met olie inbranden.
  7. Ook iets gelezen over een speciale warmtebehandeling? Blauwtrekken?
  8. Poedercoaten is volgens mij niet hittebestendig genoeg.
  9. Emailleren, maar schijnt kostbaar te zijn. Maar liever dat dan poetsen.
Vorkpoten vind ik ook een gedoe (aluminium), maar die laat ik zeker weten ooit eens zwart poedercoaten. Evenals de onderste balhoofdplaat en ook de middenbok. Achterbrug blijft redelijk schoon. Velgen ook. Blok ook wel, maar kan ik altijd weer eens opnieuw hittebestendig zwart spuiten.

Iemand ervaring met één van bovengenoemde oplossingen? Zo ja, foto's?

QiQ2H8R.jpg

Bochten licht opgepoetst, maar was er na 10 minuten wel klaar mee.

T2hGj2Q.jpg

Redelijk schone motor, niet glimmend.
 
Je kan uitlaatbochten keramisch laten coaten, kost wat, blijft van alle oplossingen het langste zitten mits die uitlaatbochten niet van PBS gemaakt zijn. Maar ook hier geldt; als je er maar lang genoeg niets aan doet rot het er vanzelf weer af.

Je hoeft geen poetskoning te zijn en toch de discipline hebben om een keer in de 4-8 weken effe de tuinslang en een spons met wasmiddel eroverheen te halen. Scheelt al een hoop. Als je niets wil doen kan je beter een auto kopen.
 
ook al monteer je een rvs bochtenset of laat je 'm coaten of wat dan ook, als je gaat rijden worden die dingen vies. poetsen moet je dan toch. Alle rotzooi van je voorwiel wordt nou eenmaal linea recta tegen je uitlaatbochten gegooid. het enige dat je met bovengenoemde methoden (enigszins) voorkomt is dat ze gaan roesten.
 
Sprak vanavond toevallig een motorrijder tijdens het tanken en die had het ook al over RVS. Ik dacht dat mijn bochten van RVS waren, maar blijkt verchroomd te zijn. RVS zou voor mij DE oplossing zijn. Want toch natural en stoere look en niet veel werk aan.

Zolang er geen roest verschijnt, vind ik het best. Dus reagerend op een reactie hierboven; vies worden is voor mij het probleem niet. Wel het uiteindelijk wegteren als je er te weinig aan doet. Dank voor de link overigens.

En heel scherp opgemerkt van die missing borg inbusbout! :Y Maar was op dat moment nog sleutelend en diverse delen zaten nog los.
 
Met mijn eerste GSX F'en gemerkt dat uitlaabochten, en vooral, de verbinding van die collector op de eindbuis, zeer roestgevoelig waren, heb ik bij mijn derde deze overspoten met hittebestendige alulak.
Busje koste mij denk ik pakweg 30€.
full

Beter is natuurlijk dat je alles ervoor afhaalt. Maar dat was op zich al geen mooie motor meer, dus :P
Uitgevoerd (volgens instructies*), op ongeveer 35.000km. Tot op het moment ik die motor afschreef op 100.000km heeft ie dat mooi uitgehouden in tegenstelling tot die daarvoor.

Bij mijn vorige ben ik er niet aan toe gekomen, maar die werd wegens omstandigheden vervroegd afgeschreven.

Bij mijn huidige zou ik het opnieuw willen doen. Maar zou dit keer zwart nemen. Dat alu is mooi in het begin, maar krijgt later een "vies" uiterlijk. Beschermen deed het uiteraard heel goed, wat toen ook mijn bedoeling was.

* instructies kunnen verschillen van product tot product.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een keer per jaar motor naar de dealer brengen en laten wassen en poetsen, rest van het jaar rijden. Doe ik ook, maar ik rijd dan ook niet als er (nog) pekel ligt. Dan heb jij wel de lol van het rijden, maar niet de last van het poetsen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan