Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Om het zadel te verwijderen moet je twee stevige bouten achter aan de zijkant net onder het zadel verwijderen, dat gaat met een Torx bit T45.

Ik heb een 'quick release' gemaakt voor het zadel. Met één druk op de (verborgen) knop kan ik het zadel verwijderen en heb ik toegang tot een kleine bergruimte onder het zadel.
 
Klik gewoon op die site, daar staat alles veel mooier beschreven dan ik het kan.

Ja dat snap ik wel maar ging me meer om een persoonlijk verslag ;)
Ik vind het vaak leuk om te lezen hoe mensen dingen hebben aangepakt en wat ze tegen zijn gekomen.
 
Morgen bij daglicht zal ik er buiten wat foto's van maken.

Nog een indruk, de bekabeling is grotendeels afgeschermd en netjes aangelegd, maar niet overal. Achter het balhoofd, onder het frame hangt een dikke bos draden en wat stekkers los te bungelen. Dat is dan duidelijk minder goed gedaan, ook niet vreemd dat daar klachten van komen.
Ik zal eens kijken of dat beter kan.

Aan mijn exemplaar is toch eerder gesleuteld; er is een bout van de "carterpan" afgebroken, een kunststof bevestiging van het voorste batterijcover afgescheurd en heel vreemd, een metalen beugel waar aan geslepen is. Boven de elektromotor, aan de achterzijde van de batterij steekt een "L" vormige metalen beugel naar beneden. Dat ding heeft twee ribben waarvan de rechter compleet is doorgeslepen. Geen idee waarom maar eerlijk gezegd heb ik ook geen idee wat die beugel doet, er zit niets aan vast.
Het is dus niet belangrijk, wel vreemd.
Allemaal niet erg, het maakt niets uit voor het functioneren van de motor.
 
full


Plaatje van de Zero in z'n blootje.

Zoveel is er niet eens af; het zadel, de neptank, de beide zijkappen naast de batterij, het cover vóór de batterij en de beschermplaat onder de lader.

De lader is die aluminium doos onder de batterij, de regelaar zit boven het achterwiel. Duidelijk te zien is de powertank, de extra 2,8 kWh batterij boven de normale batterij, hij wordt met twee schuin geplaatste trekstangen op z'n plek gehouden.
 
Ik kan me voorstellen dat de bedrading je stoort, maar behalve het dikke deel ziet het er net zo uit als de gemiddelde Japanse of Italiaanse fiets. Geen cable management maar opbinden waar het uit komt. Die bossen onder het balhoofd ken ik ook nog wel van Honda. Gewoon waar de verlichting, contactslot en schakelaars uitkomen een bosje maken. Honda gebruikte een goede kwaliteit draden en stekkers, het heeft bij mij nooit een probleem opgelevert. Wel dat sokje dat er overheen zat, dat wordt kneppelhard. Ik zou de boel gewoon lekker vol hozen met WD40.
 
full


Nog een plaatje.

De powertank zit op de plek waar andere modellen een uitsparing hebben in de neptank, een kleine bagageruimte. Dezelfde positie wordt ook wel gebruikt om de SuperCharger onzichtbaar in te bouwen.

Bij de powertank zie je drie oranje draadhoezen, twee daarvan zijn voor een dikke plus en min stroomdraad, de derde bevat de dunnere bedrading voor het laden en ik neem aan ook voor een databus.

Verder zie je een klein zekeringenkastje onder het zadel (waarvoor gereedschap nodig is om te verwijderen), bij de blauw gekleurde stekkertjes.
 
Laatst bewerkt:
Mooi om te zien, maar zoals ik het lees was het niet echt nodig, om het zout weg te spoelen? Ik zou dit weekend de mijne eens goed afspoelen, helaas gooide een zieke baby roet in het eten, dus ik rijd nog een weekje gepekeld rond :z
 
Ik kan me voorstellen dat de bedrading je stoort, maar behalve het dikke deel ziet het er net zo uit als de gemiddelde Japanse of Italiaanse fiets. Geen cable management maar opbinden waar het uit komt. Die bossen onder het balhoofd ken ik ook nog wel van Honda. Gewoon waar de verlichting, contactslot en schakelaars uitkomen een bosje maken. Honda gebruikte een goede kwaliteit draden en stekkers, het heeft bij mij nooit een probleem opgelevert. Wel dat sokje dat er overheen zat, dat wordt kneppelhard. Ik zou de boel gewoon lekker vol hozen met WD40.



Gebruik in hemelsnaam nooit WD40 met electra :X :X :X .
WD 40 heeft de fijne eigenschap om zich met water/vocht te gaan mengen om daarna het probleem alleen maar te verergeren.
 
Of het echt nodig was wist ik dus ook niet. De mijne heeft een andere eigenaar gehad en ik weet niet of die de moeite van corrosiepreventie heeft genomen en ik wist ook niet of de pekel wel verwijderd was.
Hij was echt wel smerig maar na wassen met overvloedig veel water bleek de staat van de onderdelen mee te vallen. Met al die kappen er af heb ik hem meteen wat beter kunnen behandelen, ik heb er siliconenolie en blanke tectyl op gespoten.

Nu valt het mee maar ik denk ook aan later.

Net als jij rijd ik dagelijks, de kilometerstand loopt gestaag op en over vier jaar staat ie wellicht op 80.000 km. Er is volop ontwikkeling op elektrisch gebied, tegen die tijd kun je het van twee kanten bekijken.

• De motor heeft zoveel gelopen dat niemand hem nog wil en je hem dus niet redelijk kunt verkopen, je houdt hem erbij als tweede (of derde) motor. Dan is het handig als de staat niet te hard achteruit gaat.
• De motor heeft dan wel veel gelopen, hij is betrouwbaar en kost maar erg weinig in onderhoud en nog minder aan energie. Voor iemand die dat beseft is ie dus nog best geld waard en ook dan is het slim als ie er niet als een afgetrapte pekelfiets uitziet.
 
Laatst bewerkt:
voer voor elektrohaters.


Vandaag viel mijn oog op onderstaand bericht:


De elektrische auto van Epko Horstman rijdt niet het door de dealer beloofde aantal kilometers. Hij stapt naar de rechter, en wint.

Precies 130 kilometer van zijn huis naar zijn werk zonder tussentijds laden. Dat is toch niet te veel gevraagd van een gloednieuwe elektrische auto, denkt Epko Horstman in 2013 nog als hij tot de aankoop van een Nissan Leaf overgaat. ,,Meneer, geen enkel probleem, verzekerden ze mij bij de dealer. Ook na 100.000 kilometer moest hij dat nog halen. Dat was een harde eis voor mij.''



Dus stapt Horstman vol trots in zijn 'groene' auto. Maar als hij de showroom in Drachten uitrijdt gaat het meteen mis. ,,Na vijf minuten geeft de auto al aan dat ik de eindbestemming 80 kilometer verderop niet ga halen'', zegt HorstmanHij probeert een snellader in Lelystad te vinden, maar die blijkt buiten werking. ,,Ik kon nog 10 kilometer rijden. Gelukkig mocht ik met een verlengsnoer bij een fietsenmaker mijn auto opladen, maar met het gewone stroomnet kun je na één uur laden nog maar 15 kilometer rijden.''


Eigen schuld?
Zo moet Horstman op de eerste dag meteen al de sleepdienst bellen. Nee, dit is zeker niet de bedoeling, verontschuldigt de verkoper zich direct de volgende dag. De dealer zou het oplossen.

Maar in de maanden die volgen moet Horstman nog 34 keer worden opgehaald omdat hij niet op tijd stroom kan vinden. Of dat ook niet een beetje zijn eigen schuld is, krijgt hij te horen als hij voor de zoveelste keer is gestrand. ,,Wacht even'', zegt Horstman. ,,Ik heb een auto gekocht die 130 kilometer kan rijden. Ik plan de route al zo dat ik minimaal één laadstation voor de allerlaatste kan opladen. Maar dat kan misgaan.''

Volgens Nissan moet de Leaf 199 kilometer kunnen rijden op een volle accu. Horstman heeft dat nooit gehaald
Horstman stuit op snelladers die stuk blijken. Parkeerplekken voor elektrische auto's die vol zijn. En met koud weer of tegenwind, een accu die het sneller begeeft dan aangegeven. ,,Dan denk je dat je de laadpaal net gaat halen, maar val je 3 kilometer voor finish stil.''


Precies 199 kilometer zou de Nissan Leaf moeten halen, zag Horstman op de website van het merk. Hij hield er al rekening mee dat die berekening wel heel optimistisch was. Maar ook de 150 die in de showroom werd beloofd, haalt Horstman niet. ,,Op de snelweg kom je tot maximaal 100 kilometer. Met vrieskou blijft daar nog minder van over. Ik heb weleens met knipperlichten in een slakkengang op de vluchtstrook gereden om maar bij die laadpaal te komen.'' Eén keer tikte Horstman wel de 199 kilometer aan. ,,Ik reed toen 34 kilometer gemiddeld per uur binnendoor.''



Horstman wil van zijn elektrische auto af. Zijn geld terug en zijn oude auto. Maar dat gaat zo makkelijk niet. Twee jaar procederen is er voor nodig, maar nu stelt de rechter hem dan toch in het gelijk. De dealer heeft een belofte gedaan die de auto 'bij lange na' niet kon halen, zo staat in het vonnis. Hij krijgt de nieuwwaarde terug en de inruilwaarde van zijn oude auto.

Opgelucht
Horstman haalt opgelucht adem. Al blijft hij zitten met duizenden euro's aan advocaatkosten, gederfde inkomsten omdat hij niet kon werken tijdens de 34 pechgevallen en niet te vergeten een hoop frustratie. Was dat het allemaal waard? ,,Ik geloof in elektrisch rijden. Echt. Ik wil het niet de grond in boren. Maar verwacht wel dat bedrijven gewoon eerlijk zijn over hoe ver zo'n auto komt. Als ik dit niet doe, wie dan wel? Het is de arrogantie van de macht dat ze dit kunnen maken. Dan hebben ze met mij de verkeerde voor zich.''

Ik geloof in elektrisch rijden. Echt. Ik wil het niet de grond in boren. Maar verwacht wel dat bedrijven gewoon eerlijk zijn over hoe ver zo'n auto komt. Als ik dit niet doe, wie dan wel
Woordvoerder Bart van Thienen van Nissan betreurt het dat de aanschaf van de Leaf voor deze koper is uitgelopen op een desillusie. Maar het bedrijf beschouwt het als een incident. Volgens Van Thienen worden kopers van de Leaf niet misleid over de actieradius. Dat de 199 kilometer bijna nooit wordt gehaald, vertellen verkopers er volgens Van Thienen altijd bij. ,,Die afstand wordt alleen gehaald in testomstandigheden die wij wettelijk moeten communiceren. Er zijn mensen die met de Nissan Leaf zeker 130 kilometer rijden. Alleen niet als je er bijna alleen maar op de snelweg mee rijdt, zoals deze klant. Juist bij elektrisch rijden is het van groot belang hoe klanten de auto gaan gebruiken. Achteraf kunnen we zeggen dat deze dealer onvoldoende heeft doorgevraagd over het gebruik van de auto.''

Van Thienen wijst erop dat er de laatste jaren veel is veranderd in de wereld van elektrische auto's. ,,Onze accu's zijn beter geworden en er zijn veel meer snellaadpalen bij gekomen.''

Bron: De Limburger.

Laat ik voorop stellen, ik ken de man niet, ik was er niet bij. Mijn informatie haal ik puur uit dit krantenartikel.

Het geeft mij een raar gevoel, een elektro-enthousiast die het tot 34 keer toe niet lukt om 130 km te halen terwijl de auto 199 km zou moeten kunnen afleggen op één lading.

Tja, het draait allemaal om energie.
De batterij kan een bepaalde maximum hoeveelheid kilowatturen opslaan en daar moet je het mee doen. De energie die je nodig hebt om 100 km af te leggen neemt sterk toe met de snelheid, bijna kwadratisch. Verder heeft de rijstijl van de chauffeur grote invloed.
Ik had van een elektro-enthousiast verwacht dat ie zou begrijpen dat als je met heel rustig rijden 199 kunt halen je op de snelweg zeker geen 130 km ver komt.
Daarvoor liggen de te rijden snelheden veel te ver uiteen.

Zelf gebruik ik mijn motor, zeker nu, voornamelijk voor woon/ werk verkeer. Ik weet inmiddels redelijk wat ie doet qua verbruik.
's Morgens is het op de provinciale weg dermate rustig dat ik zelf ook rustig rijd, net niet te hard. Het verbruik enkele reis is dan iets meer dan 10% batterijlading.

Ga ik terug dan is het vaak veel drukker, ik rijd mee met het verkeer dat behoorlijk doorrijdt, haal het nodige in, trek een paar maal lekker op en het verbruik is op (vrijwel) dezelfde route verdubbeld naar 21% batterijlading.

De motor gebruikt dus zomaar het dubbele puur doordat ik mee wil doen met de snelle jongens.
Het is niet erg, zelfs zo kan ik op één lading nog drie dagafstanden afleggen en het kost ook weinig.
Als je al krap zit met de afstand die je kunt halen, pas dan ook de rijstijl aan.
 
Gebruik in hemelsnaam nooit WD40 met electra :X :X :X .
WD 40 heeft de fijne eigenschap om zich met water/vocht te gaan mengen om daarna het probleem alleen maar te verergeren.
Hoe kom je daar nu bij :?
Water Displacement, het verdrijft water. Het hoofdbestanddeel is Nafta en er zit wat olie in. Als je je stekkers lekker vol hoost zal de nafta verdampen en een olielaagje achterblijven.
Ik zou niet weten hoe WD40 in hemelsnaam hygroscopisch kan zijn.
 
voer voor elektrohaters.


Vandaag viel mijn oog op onderstaand bericht:Bron: De Limburger.

Laat ik voorop stellen, ik ken de man niet, ik was er niet bij. Mijn informatie haal ik puur uit dit krantenartikel...
...op één lading nog drie dagafstanden afleggen en het kost ook weinig.
Als je al krap zit met de afstand die je kunt halen, pas dan ook de rijstijl aan.

Het is volgens mij algeheel bekend dat verbruikscijfers totaal niet kloppen. Je hebt theoretisch verbruik (wat gecommuniceerd wordt) en praktijkverbruik (wat het uiteindelijk ook echt is). Praktijkverbruik heb je ook daadwerkelijk wat aan, maar daar kom je vaak pas achteraf achter. Ik denk ook dat de beste heer gewoon lekker rustig naar het werk is gereden over de snelweg, en ja, dan verbruikt de auto ineens veel meer dan wat ze hebben gemeten met de NEDC cycle. Zelf ben ik voorstander van hoe opel het heeft aangepakt met de ampera e: die hebben meteen het praktijkverbruik naar buiten gebracht. Ongeveer een maand of 2 geleden kwamen ze pas met het officiele verbruik, wat er op neerkwam dat je nog 2 á 3 keer zo ver zou kunnen rijden. Dan weet je meteen als klant waar je aan toe bent.
 
Toch ik dan ook even hoe ik erover denk.
Ik rij zelf nog met een brandstofmotorfiets.
Zit te overwegen om over te stappen naar een elektrische motorfiets.
Lees en volg dit Topic nauwgezet.

Dat een elektrische motorfiets goed rijdt en genoeg vermogen heeft om mee te komen geloof ik voor 100%.
Daar wringt de schoen dan ook niet.
Waar wringt het dan wel zou de elektro rijder zich afvragen........

Nou.....in het feit dan een doorsnee en betaalbare elektro motorfiets gewoonweg nog te weinig actieradius heeft ten opzichte van een brandstof machine.
Kom aub niet aan met tussentijds opladen onderweg of soortgelijke verhalen.
Ik vertaal alles graag naar de realiteit dus geen verhalen of meningen die uiteraard wel zullen werken in de praktijk, maar feitelijk lastiger doenbaar zullen zijn dan rijden met een brandstofmachine.
Brandstofmachine is: tank bijna leeg.....benzine pomp opzoeken, tank volgooien en weer gaan.
Dat proces kan binnen 5 minuten geklaard zijn.

Met een elektro motorfiets is DAT dus onmogelijk.
En DAAR wringt mij de schoen.
Ben een heuse mooiweerrijder.
Met korte ritjes geen enkel probleem of vuiltje aan de lucht met een elektro machine.
Maar.......zomers rijd ik graag lange stukken.
Ja, zelfs met mijn veredelde brommer van slechts 300cc.
Wanneer mijn tank dan bijna leeg is, en ik dan besluit om de rit toch nog wat wil verlengen zonder stil te komen staan, dan is het slechts een kwestie van de tank afvullen met benzine en weer gaan voor honderden kilometers.
Dat ritueel kan eindeloos worden herhaald binnen een zeer kort tijdsbestek.

Met een elektro motor zit ik dus met dat probleem van actieradius.
En geloof me, dat vind ik best wel verdomde jammer.
Ik denk dat we net nog iets te vroeg zijn met deze manier van transport.
Tenzij iemand met een elektro motor lekker woon-werk kan rijden wat doorgaans binnen de 150km op een dag valt.
Mijn gemiddelde ritjes van meer dan 400km per dag gaan dat met 1 lading niet dekken helaas, en om nou uren te moeten wachten om die machine telkens te moeten laden dmv een laadpaal zie ik toch echt niet gebeuren.

Bottle nek: actieradius.

Vr Gr Erwin
 
Toch ik dan ook even hoe ik erover denk.
Ik rij zelf nog met een brandstofmotorfiets.Bottle nek: actieradius.

Vr Gr Erwin
Sja, ik ben het met je eens, kan er ook niet veel meer van maken. Wat mij betreft is de elektrische motorfiets een woon-werker bij uitstek. Voor mij is dat perfect want ik rijd nooit anders dan dat. Wil je 400+ km rijden dan is de elektrische motorfiets momenteel niet voor jou.
 
Toch ik dan ook even hoe ik erover denk.

Bottle nek: actieradius.

Vr Gr Erwin

Klopt, nog een paar jaar wachten, dan is dat ook opgelost.

Op dit moment vind ik het nog het belangrijkste dat we dan van die Arabische landen onafhankelijk worden. We zitten daar met onze nek in de strop en we realiseren ons nog geen 10% wat voor gevaar dat kan opleveren.
 
Hoe kom je daar nu bij :?
Water Displacement, het verdrijft water. Het hoofdbestanddeel is Nafta en er zit wat olie in. Als je je stekkers lekker vol hoost zal de nafta verdampen en een olielaagje achterblijven.
Ik zou niet weten hoe WD40 in hemelsnaam hygroscopisch kan zijn.
:^

Het is er in de eerste plaats zelfs voor ontwikkeld.
De marketing kwam later. (alles in één product..)
 
Kan zo'n Zero ook rijden als de stekker erin zit? :-)
In dat geval is het misschien niet eens zo heel idioot om een klein aggregaatje te voorzien van topkoffer-bevestiging en die zo als range-extender te gebruiken?

Iets als deze moet toch gemakkelijk achterop passen? :)
 
Een BMW GS voorspatbord lijkt er goed te passen op een DS:

QJf9ixz.jpg


En hier een soort van eerste indruk voor het kuipwerk:

WqotbHp.jpg


De hoek en positie kloppen niet op die foto maar dan krijg je een beetje een idee.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan