Carburateurs reinigen

Mr. R.

MF veteraan
20 jan 2007
9.562
957
Zevenhoven (Zuid Holland)
Ik ondervind problemen met de carburateurs en heb sinds kort een ultrasoonreiniger, dus wil ik de carbs reinigen. Ik begreep dat ze helemaal uit elkaar gehaald moeten worden, nu heb ik geen ervaring met het uit elkaar halen van de carbs, en ben ik de volgende links tegen gekomen.

Mijn vraag is nu zijn er op of aanmerkingen op deze Howto's? Of hebben jullie tips? Ik las ergens dat het belangrijk is om niet aan een bepaalde schroef te draaien (luchtmengselschroef)?

How to: Clean & Overhaul Seca II Carburetors (BDS26 carbs) - XJRider.com

 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook niet onder de indruk van het schoonmaakwerk. Te zien op de 3e "schone" foto. De grote veer van de gasklep bijv. Das ongeveer het onderdeel wat het eerste schoon wordt in de ultrasoonreiniger. Maar deze veer is niet mooi schoon. En je set was niet buitengewoon smerig aan de buitenkant, zo smerig zijn ze aan de buitenkant allemaal na 20 jaar.

Na het reinigen smeer ik de schanierpunten en dus ook de veren weer met teflon. Zet het nooit droog terug. Zie ook niet echt vuil, wel smeermiddel op de foto. Verder zie je op de veren een beetje roest zitten, dat verdwijnt niet na het ultrasonen.
 
Laatst bewerkt:
Na het reinigen smeer ik de schanierpunten en dus ook de veren weer met teflon. Zet het nooit droog terug. Zie ook niet echt vuil, wel smeermiddel op de foto. Verder zie je op de veren een beetje roest zitten, dat verdwijnt niet na het ultrasonen.

op de 3e foto na "schoon", en dan de linker grote veer. Die veren zijn verchroomd oid, en zijn nooit (nou ja) bijna nooit verroest. Deze veer is niet 100% schoon, hier zie je het oude vette vuil nog gewoon opzitten. Laten we zeggen dat 75% van het vuil weg is, de laatste 25 % zit er nog.
Als je carbs schoonmaakt moet m.i. alles 100% schoon zijn, aan de buitenkant mag zeker geen oude vette aanslag achterblijven. Als de buitenkant in de ultrasoon al niet 100% is geworden, waarom zou de binnenkant (waar de trillingen veel minder effect hebben) dan wel schoon zijn?

Maar zoals ik al eerder zei, voor 50 euro kun je niet alles verwachten.
 
Ik ben gister ook begonnen met het schoonmaken van de carbs van een cb450s, ding liep belabberd en is begrenst(roest in de tank dus dan weet je wel hoe ver het is) maar nou kwam ik dit tegen:
35jh3fc.jpg


Deze 2 verschillende veren zijn voor de 2 vacuüm gestuurde gasschuiven, zal het zomaar zijn dat dit de begrenzing van de motor is?

Verder gebruik ik remmenreiniger om alle troep weg te spuiten, hebben jullie nog andere tips erbij voor het simpele reinigen en sealen voor valse lucht trekken?
 
Carbs net gemonteerd en lekken op minimaal 2 plaatsen, bovenaan bij chokekant en uit een slang welke los hangt onder de motor, de benzine stroomt er uit, gauw de tank eraf gehaald en gekeken maar kon zo gauw de lekkage niet vinden.

Morgen maar eens kijken zonder luchtfilter huis en met klein tankje, motor hoeft niet te draaien want met alleen de pomp aan lekt hij al.

Gelijk even de mengsel schroeven ingedraaid van de carbs welke er op zaten, niet de gereinigde, een stond al helemaal ingedraaid en een stond 4 slagen uit, de andere 2 zaten idd rond de 2,5 slagen.

Ik ga eerst kijken waar de gereinigde carbs lekken en dan de donor carbs, welke ik allemaal op 2,5 gezet heb terugplaatsen, kan ik iig rijden.
 
Carbs net gemonteerd en lekken op minimaal 2 plaatsen, bovenaan bij chokekant en uit een slang welke los hangt onder de motor, de benzine stroomt er uit, gauw de tank eraf gehaald en gekeken maar kon zo gauw de lekkage niet vinden.

Morgen maar eens kijken zonder luchtfilter huis en met klein tankje, motor hoeft niet te draaien want met alleen de pomp aan lekt hij al.

Gelijk even de mengsel schroeven ingedraaid van de carbs welke er op zaten, niet de gereinigde, een stond al helemaal ingedraaid en een stond 4 slagen uit, de andere 2 zaten idd rond de 2,5 slagen.

Ik ga eerst kijken waar de gereinigde carbs lekken en dan de donor carbs, welke ik allemaal op 2,5 gezet heb terugplaatsen, kan ik iig rijden.

De lekkage uit de slang lijkt op een te hoog vlotternivo.
Verkeerd afgesteld of lekkage van de vlotternaald . Even de tip bekijken.


Bij de Fazer van mijn zoon leek dat ook , maar bleek de verbinding tussen de carburateurs te lekken.
Eerst ff goed kijken waar het vandaan komt.
 
De lekkage uit de slang lijkt op een te hoog vlotternivo.
Verkeerd afgesteld of lekkage van de vlotternaald . Even de tip bekijken.


Bij de Fazer van mijn zoon leek dat ook , maar bleek de verbinding tussen de carburateurs te lekken.
Eerst ff goed kijken waar het vandaan komt.


Ik verdenk inderdaad beide, morgen even kijken of ik het kan vinden...

Vlotterhoogte afstellen is dat moeilijk?

Ik denk dat ik sowieso de vlotternaalden ook ga vervangen, dus 4x een revisiesetje ga kopen, vlotternaald, pakking en het liefste vervang ik ook gelijk alle rubberen verbindingen tussen de carbs weet iemand of deze een standaard maat oid hebben, want € 6,- per stuk is wel erg duur.
 
Nou wat een verrassing vandaag tank eraf luchtfilterhuis eraf en tank er op en contact aan, maar geen lekkage!!!!

Alles weer er op gedaan en een stuk gaan rijden, trekt lekker en rijdt goed, wel stationair onregelmatig, dus binnenkort maar even synchroniseren.

Ook zag ik bij het luchtfilterhuis bij 1 van de 4 mofjes een onregelmatigheid bij de kraag, wss een keer niet goed er op gezeten.

Maar even kijken of ik die ga vervangen.

Bedankt voor iedereen zijn reacties...
 
Zaterdag het volgende gedaan.

vlotterniveaus gecontroleerd, daarna gesynchroniseerd, wat een drama om de stelschroeven te vinden, rechts is wel gelukt links zo gelaten, heb het toen maar zo goed mogelijk met de middelste schroef afgesteld.

Daarna afgesteld met Colortune, bij het uitdraaien van de bougies, zagen de bougies er al goed uit en hoefde ik maar 1 cylinder een beetje aan te passen. Al viel mij wel op dat cylinder 1 en 2 erg onduidelijk waren en dat je af en toe een blauwe flits zag, cylinder 3 en 4 waren veel duidelijker te zien. Iemand een verklaring hiervoor, slechte bobines??

Alles met warme motor gedaan.d
Motor reed zaterdag hierna erg soepel en liep stationair ook goed en spiegels trillen minder.


MAAR vanochtend, na het uitzetten van de choke begon het stotteren als ik gas gaf, dit werd wel minder onderweg maar bleef wel aanwezig, was btw maar 10 km ritje. Met choke ietsepietsje uit getrokken was dit weg...

Vanmiddag weer even uitproberen op de terugweg, het regende wel vanochtend maar niet zo erg dat de bougiedoppen nat waren, want het leek alsof de ontsteking over sloeg oid.


Resultaat van voor en na synchroniseren, er zit iets verschil onderling, maar ik denk dat dit niet heel erg is.


Zo was het voor ik begon.
IMG_20170415_134832910_HDR.jpg



IMG_20170415_141532206.jpg



Zou er zoveel verschil zitten in een koude (vanochtend) en een warme motor met afstellen???
 
Laatst bewerkt:
De terugweg geen probleem.

Wel loopt hij niet lekker stationair, beetje bonkend lijkt of hij op een cylinder minder loopt, zaterdag maar weer terugstellen op 2,5 slagen de carburateurs. En even de bobine vervangen, wel vreemd cylinder 1 vonkt het minst en 4 het meeste. Ik dacht dan vervang ik bobine 1, maar deze zit op 1 en 4. Kan er 1 kant vd bobine defect zijn?
 
De terugweg geen probleem.

Wel loopt hij niet lekker stationair, beetje bonkend lijkt of hij op een cylinder minder loopt, zaterdag maar weer terugstellen op 2,5 slagen de carburateurs. En even de bobine vervangen, wel vreemd cylinder 1 vonkt het minst en 4 het meeste. Ik dacht dan vervang ik bobine 1, maar deze zit op 1 en 4. Kan er 1 kant vd bobine defect zijn?

Dat kan, maar is niet zo waarschijnlijk als ie voor de carb schoonmaak actie wel op alle 4 goed vonkte. Dus check eerst of alles goed vonkt, en als ie dan nog beroerd loopt zijn je bobines niet de oorzaak. Als je je carbs af wilt stellen zijn goede vonken gewoon noodzaak.

Ik lees een paar posts terug dat 1 carb op 4 slagen uitgedraaid stond, 1 helemaal ingedraaid en 2 rond de 2,5 slag uit. Die ene helemaal ingedraaid is sowieso niet goed, die andere 3 kunnen best de goede stand geweest zijn. Ik heb dat laatst met een colortuneafgesteld en toen had ik ook vrij veel afwijking per carburateur. Bleek dat er dus een wat lager vlotterniveau had dan de andere en dus krijgt ie bij evenveel slagen uitgedraaid gewoon minder benzine. Dit stel je dan met de mengselregelschroef bij, door m verder uit te draaien. Hoeveel verder kan een goede monteur op het gehoor bepalen. Ik ben daar niet ervaren genoeg voor en dus doe ik dat met een colortune.

Als je geen afwijking in je onderlinge vlotterniveau's hebt moeten je mengselregelschroeven ook ongeveer evenveel uitgedraaid staan. Dat is het mooiste. Maar je vlotterniveaus mogen meestal 2mm afwijking hebben tov het ideale niveau, dus onderlinge afwijking in je mengselregelschroeven is m.i. niet heel gek.

Als mij mening niet correct is moet 1 van de "oranje techneuten" me maar corrigeren.

Die colortune bevalt me overigens zo goed dat ik overweeg er nog 3 aan te schaffen. Dan kan synchroniseren en stationair mengsel afstellen allemaal tegelijk en dus veel sneller.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je uitleg, erg duidelijk uitgelegd. Zaterdag ga ik de bobine vervangen en dan de colortune er weer opzetten.

Ik snap je gedachte van 4 colortunes lijkt mij ook makkelijker om gelijk te vergelijken.

Kan het ook zo zijn dat de vonk goed is maar het mengsel niet goed, en dat daarom er af en toe een ontbranding te zien is.

Want als je gas geeft is er wel een vonk te zien.
 
Laatst bewerkt:
Net opnieuw de colortune er op gezet en zo afgesteld dat er continu blauw te zien ie, moest de schroeven best wel wat naar uitdraaien, maar je kan precies horen en zien wanneer het goed staat.

Ook voor de zekerheid de Carbutune er op aan gesloten en alle 4 de buizen staan nu gelijk, 1 cylinder stond hoger dan de andere 3 en deze gelijk gezet met de rest.

Wat betreft de bobine deze is gewoon goed want ik kreeg hem goed afgesteld.

Wel wat ik een reserve bobine en hiervan de draad iets ingekort voor de zekerheid, maar nu is de draad te kort, hoe krijg je de draad van de bobine, zodat ik er nieuwe draad op kan zetten?
 
Terug
Bovenaan Onderaan