Carburateurs cb750kz blijven lekken

emiel1982

MF veteraan
23 dec 2014
1.283
891
Sambeek
Motor: honda cb750kz uit 1980
Probleem: carburateurs -met name nr3- blijven lekken door de overstort. Waarschijnlijk stroomt het dus over.
Wat heb ik gedaan: eerst zelf aan het reviseren geweest, sproeiertjes en pakkinkje vervangen. Incl vlotternaald.
Daarna proffesioneel laten reviseren incl. ultrasoon.

Nou heb ik gister de carbs weer terug gekregen en ingebouwd. Benzinekraantje opengezet, en na 20 sec. zeikt het onder de 3e carburateur uit.
Aankomende woensdag komt de persoon die hem gereviseerd heeft -met ook de juiste vlotterhoogte- om te kijken wat er aan gedaan kan worden.

Nu hoop ik eigenlijk dat er op dit forum iemand met een briljante ingeving komt, die ik dan ook weer kan doorgeven woensdag.
 
Weet je zeker dat het benzineniveau te hoog is en zijn het niet gewoon die rubbertjes die om de buisjes heen gaan tussen de carburateurs in die naar de ju zijn? Die worden voor het gemak vaak vergeten te vervangen.
 
Heb je ook de zitting van de vlotternaald vervangen? Vaak sluit zo’n revisie vlotternaald niet goed aan op de originele zitting ook al is die nog in goede staat.
Dat is ook mijn gedachte, en ook logisch. Alleen zijn deze zittingen nergens te vinden voor de carburateurs. Vraag me af of ze te vervangen zijn...
 
Weet je zeker dat het benzineniveau te hoog is en zijn het niet gewoon die rubbertjes die om de buisjes heen gaan tussen de carburateurs in die naar de ju zijn? Die worden voor het gemak vaak vergeten te vervangen.
Ja heel duidelijk zichtbaar dat de benzine uit de overstort komt. Ik heb er namelijk een slangetje aan zitten zodat ik de benzine op kan vangen, en daar komt de benzine uit. En ook deze rubbertjes zijn vervangen.
Of mis ik iets, dat de lekkage dan alsnog via de overstort komt oid?
 
Motor: honda cb750kz uit 1980
Probleem: carburateurs -met name nr3- blijven lekken door de overstort. Waarschijnlijk stroomt het dus over.
Wat heb ik gedaan: eerst zelf aan het reviseren geweest, sproeiertjes en pakkinkje vervangen. Incl vlotternaald.
Daarna proffesioneel laten reviseren incl. ultrasoon.

Nou heb ik gister de carbs weer terug gekregen en ingebouwd. Benzinekraantje opengezet, en na 20 sec. zeikt het onder de 3e carburateur uit.
Aankomende woensdag komt de persoon die hem gereviseerd heeft -met ook de juiste vlotterhoogte- om te kijken wat er aan gedaan kan worden.

Nu hoop ik eigenlijk dat er op dit forum iemand met een briljante ingeving komt, die ik dan ook weer kan doorgeven woensdag.
Een manier om te testen of ze gaan lekken;

Met de vlotterbakken er af, hou de carburateurs op de kop mat de benzineslang er aan, blaas door de slang, als dit kan sluit een vlotternaald niet goed af.
blaas door de slang, en klier wat met de vlotters, omhoog, en laat ze dan door het eigen gewicht de naalden afsluiten.
 
Een manier om te testen of ze gaan lekken;

Met de vlotterbakken er af, hou de carburateurs op de kop mat de benzineslang er aan, blaas door de slang, als dit kan sluit een vlotternaald niet goed af.
blaas door de slang, en klier wat met de vlotters, omhoog, en laat ze dan door het eigen gewicht de naalden afsluiten.
Ga ik proberen
 
Mijn vermoeden is dat de vlotterhoogte niet juist is afgesteld?
IMG-20230920-WA0006.jpg


Precies volgens het handboek.
 
Ik heb een paar jaar geleden met een yammie-4 pitter ook erg moeite gehad om de carbs- ook allemaal met nieuw spul- lekvrij te krijgen.. De naalden/zittingen bleven lekken.

Kalm blijven en het de tijd geven is de kunst..
 
Sluit nu eens een paar slangetjes aan de overlopen aan de onderkant van de vlotterbakken (als die er zijn), laat de vlotterbakken vol lopen, hoe de carburateurs EXACT rechtop, testen met een waterpas, en kijk dan eens hoeveel verschil er in zit..
Heel veel, de 3e zeikt het er onderuit, een continu straal. En de rest niet. Gisteravond was dit mijn eerste test...
 
Ik heb een paar jaar geleden met een yammie-4 pitter ook erg moeite gehad om de carbs- ook allemaal met nieuw spul- lekvrij te krijgen.. De naalden/zittingen bleven lekken.

Kalm blijven en het de tijd geven is de kunst..
Tijd; zodat het puntje van de naald de juiste vorm kan krijgen om af te sluiten op de zitting? Bedoel je dat?
Oh niet vermeld zie ik; de motor heeft 20 jaar stilgestaan, en toen was er dit probleem ook al. En voordat ik aan de revisie begon lekte het ook door...
 
hoe moeilijk kan iets zijn ? je hebt een vlotter, een naald en een zitting.
naald en zitting kan je controleren zonder vlotterbak (carbu's in gewone positie, benzinetoevoer voorzien en duw de vlotter zelf omhoog)
vlotter door hem in water te leggen of te verwisselen met die van een andere carbu.
als deze 3 in orde zijn kan er geen benzine door de overloop komen, tenzij de vlotter ergens blijft haken achter de vlotterkamer bij het monteren van de kamer. wederom kan je dit testen door vlotter te verwisselen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan