Ketting reinigen

Raymenn

Rookie
21 jun 2016
9
1
Zuid-Hollamd
Hallo,

Heeft er nog iemand een (paar) goede tips om hoe de ketting mooi schoon te krijgen?
Ik ben zelf eigenlijk opzoek naar de meest goedkope en kettingvriendelijke oplossing. Waarom goedkoop?; nou, ik hou van poetsen (hobby en tijdverdijf). Minimaal één keer per week gaan mijn Thundercat onder de douche, en dan pak ik ook alles mee, ook de ketting dus.

Om nou elke 2 weken een bus kettingreiniger te halen á +/- € 16,- per bus, én dan nog is naar de motorzaak ervoor moeten rijden, 18 KM heen en 18 Km terug, dat moet makkelijker en goedkoper kunnen, dacht ik dus!

Ik heb het zelf al op twee manieren geprobeerd, en deze bleken dus niet zo geslaagd te zijn:

- Met remreiniger: (Action, ongeveer € 2,- per bus) Geen goed idee! Blijkt dus dat de rubberen ringen in de ketting uitdrogen en de levensduur ervan aanzienlijk kan verkorten

- Gasolie (diesel): (Litertje bij de pomp € 1,50 ongeveer) Op zich geen slecht spul. Diesel (GEEN BENZINE!!) Bevatt een hoge olie waarde waardoor het geen schade aanricht aan de rubberen onderdelen én reinigt super goed! Perfecte idee! Dacht ik dus... Tot dat ik na het reinigen met Diesel me ketting afspoot en zag wat voor mooie kleurtjes er over de hele straat dreven... Blij dat de Politie het niet zag anders was het een gevalletje milieu delict, daar heb je heeeel veeeel bussen kettingreiniger voor.

Daarom wend ik me naar jullie. Heeft er iemand nog ideeën, tips & trucs?

Thanks, ik zie ze heel graag tegemoet.

Groeten Raymond
 
Waarom wil je de ketting helemaal schoonmaken ? Beter is de ketting goed ingevet te houden.
Beter voor de o-ringen en minder slijtage van kettingwielen en ketting.

Ik begrijp wel dat een vuile ketting zand stof en andere troep kan bevatten die op den duur voor slijtage kan zorgen, en dat het spul op elkaar gaat inwerken op en negatieve manier, mits de ketting schoon is. Maar dat zal bij een motorketting vast niet zo snel gaan als op een gewone fietsketting.

Te schoon is zeker niet goed, de o-ringen mogen niet droog zijn en de schakels en rolletjes mogen eigenlijk niet blinken want dan ben je te laat met invetten.

Zelf gebruik ik "white grease" kettingvet. en smeer ongeveer elke 500 km de ketting opnieuw in (ook afhankelijk van wel of niet in de regen gereden), met een kwast. Achterwiel loopt nog steeds soepel rond als ik in de vrij met de hand aan het achterwiel draai en zonder gekraak en gepiep in de ketting. Ketting is mooi ingevet en donkergrijs van kleur.
 
Laatst bewerkt:
Ketting schoonmaken...tsja, zolang je em daarna weer goed vet maakt.

Maar verder heeft het nul praktisch nut, eigenlijk​ meer negatief nut als je het verkeerd doet en de boel droog staat/o-ringen om zeep helpt.
 
Ik heb de roest er mooi afgekregen met wd40 en een doek. ook maar meteen het kapje van het tandwiel voor er af gehaald... en tot de conclusie gekomen dat die er wel vaker af mag :p
Daarna weer een lekere laag vet overheen gespoten
 
Terug
Bovenaan Onderaan