Stille helm vs minder stille helm icm oordoppen

Detrexion

MF'er
24 mrt 2017
46
0
Goedendag,

Ik ben van plan een nieuwe helm aan te schaffen. Nu heb ik mezelf er al redelijk in verdiept en ik hecht veel waarde aan een enigszins stille helm. Ik heb helaas al gehoorschade en irriteer me nu al aan dat eeuwige gepiep wanneer ik me in een rustige omgeving bevind.

Nu had ik mijn oog op de Scorpion Exo 1200. Glasvezel helm voor onder de €300,-. Zonnevizier, DD sluiting etc. Het enige nadeel van deze helm is dat ie, als ik de reviews moet geloven, niet heel stil is.

Toen heb ik verder gezocht en als stille helm kwam de Shoei GT-air / NXR ook goed uit de bus. Het enige minpunt: kost bijna 2 keer zoveel en voor een student is 570 euro best een hoop geld.

Dus nu mijn vraag naar jullie persoonlijke mening:
Zouden jullie voor de Scorpion gaan die 2 keer zo goedkoop is maar niet zo stil is, dus heavy duty oordoppen erbij nemen. Of het dubbele uitgeven voor de Shoei en wat minder zware oordoppen nemen.

Ik sta overigens ook open voor andere suggesties maar de Schubert valt wel echt buiten het budget :+

Alvast bedankt :)
 
IK heb nu een scorpion exo 500 ofzo was 200 euro...spijt als haren op mn hoofd...heel veel windruis..heb nu de shoei gt air besteld...ff afwachten nog..verkoper zei dat ie zn gelddubbel en dwars waard is...hopelijk echt zo!
 
Als je als student al gehoorschade hebt zou ik maar voorzichtig zijn.
Features als zonneschermen zijn gewoon bullshit en maken de helm onnodig zwaar en duur.
Opklaphelmen zijn ook bullshit en maken de helm zwaar, duur en lawaaiig.
 
Laatst bewerkt:
Ook met een dure helm wil je doppies dragen, boven de 120 wordt de windruis toch wel storend en schadelijk
 
Ik rij met oordoppen, ongeacht de helm die ik draag. Heb 4 verschillende merken helmen op zowel straat als circuit maar iedere helm levert irritatie
 
geluid wat je in een helm hebt is niet alleen afhankelijk van de helm maar ook van de motor en de bestuurder. een helm die heel stil is in een schone luchtstroom kan heel veel geluid doorgeven van de turbulentie achter een scherm.
koop een helm nooit aan de hand van recensies maar ga zelf passen. een "hele stille" helm uit de recensie kan heel slecht zitten bij jouw waardoor geluid makkelijk naar binnen komt gecombineerd met drukpunten en ruimte op plekken waar je het niet wilt hebben. niet elke helm is gelijk voor de pasvorm en elk hoofd is ook anders. ga passen en mocht blijken dat je een shubert hoofd hebt kijk dan eens naar een uitloopmodel dan is de prijs plotseling veel prettiger. en dan is het misschien niet de gewenste kleur maar dat zie je niet als je hem aan hebt.
en ook in een "stille helm" is het nog steeds een kabaal en heb je gewoon oordoppen nodig.
 
Laatst bewerkt:
Het geluid in je helm is ook zeer afhankelijk van hoe goed de helm op je hoofd past.
Sowieso altijd oordoppen in, hoe meer demping hoe beter.
Sirenes en alle andere geluiden die je moet horen hoor je ook met de best dempende oordoppen.
 
Als je als student al gehoorschade hebt zou ik maar voorzichtig zijn.
Features als zonneschermen zijn gewoon bullshit en maken de helm onnodig zwaar en duur.
Opklaphelmen zijn ook bullshit en maken de helm zwaar, duur en lawaaiig.

+1!
 
Ik heb een helm die als 'stil' wordt aangeschreven (HJC IS-17). De windruis is flink, maar naar mijn idee blijft het onder de 90dB. Ik ben erg gevoelig voor lawaai maar echt heel hinderlijk vind ik de windruis niet.

Zodra ik klaar ben met lessen, ga ik wel een setje niet al te sterk dempende oordoppen dragen om er 10-15dB van af te snoepen. Ook al is het niet direct storend, het is wél al schadelijk.
 
Ik heb de GT-air. Hij is zeker stiller dan mijn vorige helm (LS2), maar mijn gewone ordoppen zijn nog niet genoeg. Dus: koop een stille helm én neem goede oordoppen!
 
Thanks iedereen voor de input.
Als ik zo een beetje lees raden jullie dus aan om de Shoei te nemen, zonder zonnevizier maar met flinke oordoppen :). Van het weekend de Shoei maar eens passen dan.
 
En laat ik nou mijn Arai RX-7V nou veeeeeeel sliller vinden dan de (alom geroemde) Schuberth die ik had??

Er is maar een manier en dat is op je eigen motor eea uit te vinden.
En ALTIJD oordoppen!

En als je geen geld hebt voor oordoppen is het OV (studenten reizen toch gratis?) ook een alternatief... :-)
 
En laat ik nou mijn Arai RX-7V nou veeeeeeel sliller vinden dan de (alom geroemde) Schuberth die ik had??

Er is maar een manier en dat is op je eigen motor eea uit te vinden.
En ALTIJD oordoppen!

En als je geen geld hebt voor oordoppen is het OV (studenten reizen toch gratis?) ook een alternatief... :-)

Dat lijkt zo door je gehoorbeschadiging.
 
Ik heb sinds 2 weken de shoei gt air, maar ik rij er echt niet zonder oordoppen mee

Verder overigens een prima helm hoor.
 
Als je als student al gehoorschade hebt zou ik maar voorzichtig zijn.
Features als zonneschermen zijn gewoon bullshit en maken de helm onnodig zwaar en duur.
Opklaphelmen zijn ook bullshit en maken de helm zwaar, duur en lawaaiig.
Waarom is een zonnescherm bullshit?
 
daarom altijd ff proefrijden met de je beoogde helm






en.... had er al iemand gezegd ... altijd oordoppen in ? :)
 
Laatst bewerkt:
Niet janken over kosten, gehoorbeschadiging is onherstelbaar en permanent.

Je kan het beste even proefrijden met je helm en goeie oorschuimpjes gebruiken, je vind op MF wel wat topics daarover. Bij een motor met een windscherm heb je gewoon kans op turbulentie, daar kan de stilste helm niks aan verbeteren.
 
Lawaai is HET grote minpunt van motorrijden. Ik heb ook de gt-air. Best stille helm en zeker veeeel stiller dan de C3 die ik daarvoor droeg. Maar zonder oordoppen is motorrijden beslist heel slecht voor je oren. Zonnevizier is echt wel nuttig. Anders zet je een bril op. Dat geeft irritatie en voor mijn gevoel ook iets meer lawaai.
 
Terug
Bovenaan Onderaan