Arm mengsel -> slecht?

Yihaaa

MF veteraan
4 mei 2004
10.096
143
Ik vraag me nu toch eens af hoe het nu zit. En wel het volgende: ik lees hier veel dat een arm mengsel (dus meer lucht/zuurstof in verhouding met de brandstof) slecht is voor de motor. Dat dan bv je zuigers kunnen verbranden :X


Maar het is toch zo dat als er meer lucht is. Je eigenlijk "koelt" met lucht...... en is tenslotte ook minder brandstof (in verhouding dan) en dit zorgt dan ook voor minder warmte zeg maar. Ik snap dus niet dat het slecht voor je motor is......qua verbranden van zuigers zeg maar.

(snap natuurlijk wel dat een arm mengsel minder prettig rijdt cq. minder vermogen levert)
Wat denken jullie ervan :?
 
Diesel uitlaatgastemperatuur na de uitlaatklep:
nullast: 100-200 graden
vollast 550 - 750 graden

Benzine uitlaatgastemperatuur zit tegen de 950 graden aan als ik mij niet vergis.

Hoe ik dat weet? Bosch boek en bij de lessen drukvulling. Je kan een benzineturbo wel op een dieselmonteren maar niet anders om vanwege de temperatuur
Je kan ook korte slag diesel te maken maar je hebt dan wel een probleem met de vorm van de verbrandingsruimte. Het gaat erom dat je gewoon de temperatuur haalt waarbij de diesel vanzelf opfikt.

Er was namelijk een Renault motor welke je kon ombouwen naar diesel van benzine (en visa versa) door de cilinderkop (en uiteraard ook de brandstoftoevoer) te vervangen. De slag bij dat motorblok bleef dus gelijk. Alleen ging dat motorblok altijd pingelen bij benzine.Klopt maar even terug naar die compressie. De verbrandingskamer bij de indirecte diesels waren niet goed gevormd en hadden meestal een compressie van 18:1 tot 20:1 (hoger was niet rendabeler om te doen) daar waar de direct ingespoten diesels een compressie hebben rond de 16:1. De verbrandingskamer zit in de zuiger bij die directe diesels. Een direct ingespoten diesel kan je ook starten zonder voor te gloeien. De gloeibougies zitten er nog voornamelijk om comfort redenen maar niet voor het voorverwarmen.Jawel. Als de zuiger in het BDP staat is er "maximale" druk (niet geheel waar, de max druk is rond de 20graden na het BDP) , die druk doet de zuiger naar onderen bewegen. Waar komt die druk vandaan: door de chemische energie van het vormen van CO2 en de andere gassen.

Zolang de zuiger naar beneden kan gaan wordt die chemische energie gebruikt voor de uitzetting van het gas. Wanneer de zuiger in het ODP zit kan het gas niet meer expanderen. De resterende energie moet dan kwijt in een bepaalde vorm. Dat is in de vorm van warmte. Als het gas meer kan expanderen heb je meer rendement, dat is los van de compressie.

Nu heb je ook wel gelijk. Door de compressie te verhogen heb je inderdaad een hoger rendement omdat de dode ruimte dan kleiner is. Het thermisch rendement: 1-(de compressie)^(1-k) k=1.4

Nu bedenk ik mij iets. Een rijker benzinemengsel geeft een hogere einddruk (na compressie, voor ontsteking) vanwege het verdampen van de benzine.

Pray do tell...de gebruikte materialen verschillen immers niet.

Een dieselturbo smelt niet hoor, echter is de maatvoering e.d. niet geschikt voor een benzinemotor.
 
Gaat een te arm afgestelde motor ook meer benzine verbruiken? Bijvoorbeeld doordat er iets smelt door de hitte?
dat is zeer onwaarschijnlijk want arm mengsel wordt gedaan om het verbruik te sparen en daarmee beter voor het milieu te zijn. maar bij een motor die er niet voor gemaakt is kunnen er wel dingen stuk gaan en als je met een motor blijft rijden die stuk is kan het verbruik wel omhoog gaan omdat niet alle cilinders meer mee doen en je dus 1 onverbrande benzine in de uitlaat gaat storten en 2 de andere cilinders harder moeten werken om de missende cilinder(s) op te vangen.
en het arme mengsel op zich is niet het probleem maar het ver buiten de ontwerpparameters van het blok gaan wel. het is best mogelijk om een goed lopend blok te ontwerpen dat op labda 2 of hoger draait en heel blijft maar ga het niet proberen in een blok dat ontworpen is voor labda 1 want dan gaan er dingen stuk.
 
En volgens mij speelt ook nog het volgende:
Doordat er minder brandstofdeeltjes in een te arm mengsel zitten is dus de onderlinge afstand tussen de brandstofdeeltjes groter. Hierdoor verloopt de verbranding trager doordat het langer duurt voordat een deeltje een ander deeltje aansteekt. Door die tragere verbranding kan het zijn dat de verbranding nog voortduurt of pas net is afgelopen als de uitlaatklep alweer open gaat. Nog brandende gassen passeren dus de uitlaatklep(pen) zodat de klep ook erg heet wordt. Daarnaast speelt nog mee dat gassen die uitzetten afkoelen. Als dus de verbranding snel is en de verbranding dus plaatsvind als de zuiger nog boven is dan koelt het verbrande mengsel dus af door de volume expansie en wordt veel energie overgedragen aan de zuiger. En dan heb je dus veel vermogen en een koeler gasmengsel als de uitlaatklep open gaat. Ook is de gemiddelde temperatuur van het gasmengsel relatief laag.
Maar als het mengsel dus arm staat en de verbranding traag verloopt wordt er minder energie overgedragen aan de beweging van de zuiger en is het mengsel dus nog heet als de klep alweer open gaat. Ook de zuiger wordt heter omdat de gemiddelde temperatuur van het mengsel hoog is. Resultaat is dus dat je onderdelen te heet kunnen worden en je vermogen afneemt.

Correct me if i'm wrong...

Volgens mij is dit correct. Het vlammetje loopt langzamer door de verbrandingskamer heen. Thermisch rendement van de motor zakt als de verbranding te laat of te traag is. Het is tenslotte de expansie van de verbrandingskamer die de warmte omzet in arbeid.

Rijke mengsel verbranden niet alle brandstof. Die brandstof heeft wel warmte opgenomen om te verdampen. Kan een beetje helpen.
 
Laatst bewerkt:
Wat je normaal gesproken hebt in een benzinemotor, is een explosie van het mengsel.
Nee, dat is pingelen. Het is een vlamfront dat door de verbrandingsruimte loopt.

Doordat bij een te arm mengsel de verbranding niet meer zo goed/volledig is, vindt deze in "lagen" plaats.
Zowel CO als HC emissies zijn laag bij motoren die op een lucht overmaat lopen. Hoe bedoel je onvolledige verbranding?

Detonatie is, itt een explosie, een zeer snel verlopende verbranding, die véél meer energie (wordt omgezet in hitte en dus zéér sterk uitzettende gassen) levert dan een explosie.

Het maakt niet uit hoe je de brandstof oxideert, het levert altijd dezelfde hoeveelheid energie.

Je verkoopt een beetje lariekoek volgens mij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan