Is mijn volgende motor elektrisch?

je zei dus dat als iemand lawaai geluid een belangrijk onderdeel vindt van zijn beleving van motor rijden dat diegene dus niet weet wat hij belangrijk vindt.

lees maar eens terug.

er is een verschil tussen wat objectief belangrijk is en wat iemand belangrijk vind.

zo kan je stellen dat motorrijden an sich niet belangrijk is omdat er auto's zijn, veel veiliger voor de berijders.

:9
 
20 kilometer enkele reis :)

Heb het vooral as de wind eens tegenzit.

goed voor de conditie :]

Inderdaad goed voor de conditie. Bij 20 km zou bij mij een beetje de grens liggen om de fiets te pakken, ook met trapondersteuning. In de winter werd het dan zeker de auto mezelf kennende. :+
 
:) maar vind je dat ik het goed verwoord heb :?
Je hebt het zeker goed verwoord, dank daarvoor. Want dat is juist waar ik problemen mee heb, dat mensen hun waarheid verkondigen als de waarheid. Alleen kan ik moeilijk weerwoord bieden zonder (op een gegeven moment) emotioneel te worden
 
je zei dus dat als iemand lawaai een belangrijk onderdeel vindt van zijn beleving van motor rijden dat diegene dus niet weet wat hij belangrijk vindt.

lees maar eens terug.

er is een verschil tussen wat objectief belangrijk is en wat iemand belangrijk vind.

zo kan je stellen dat motorrijden an sich niet belangrijk is omdat er auto's zijn, veel veiliger voor de berijders.
Ik heb niemand voor sukkel uitgemaakt. Ik heb geschreven dat uitlaatgeluid een kul argument is. En dat vind ik nog steeds. Geluid is er omdat de verbrandingsmotor dat nu eenmaal produceert, het is niet noodzakelijk voor de voortstuwing. Het is een bij effect dat over het algemeen niet gewaardeerd wordt. Behalve bij sommige bestuurders die het zelf alleen horen als ze stil staan.
 
Ik heb niemand voor sukkel uitgemaakt. Ik heb geschreven dat uitlaatgeluid een kul argument is. En dat vind ik nog steeds. Geluid is er omdat de verbrandingsmotor dat nu eenmaal produceert, het is niet noodzakelijk voor de voortstuwing. Het is een bij effect dat over het algemeen niet gewaardeerd wordt. Behalve bij sommige bestuurders die het zelf alleen horen als ze stil staan.

Een goed motorgeluid kan ik zeer waarderen, neem nou de Le Mans Wankel racer van Mazda man oh man, ik krijg er elke keer weer kippenvel van :} :9~


Of een fijne RG500 op volle toeren!!

 
Een goed motorgeluid kan ik zeer waarderen, neem nou de Le Mans Wankel racer van Mazda man oh man, ik krijg er elke keer weer kippenvel van :} :9~


Of een fijne RG500 op volle toeren!!

Ja, een perfect getunde motor klinkt prachtig. Of het nu een tweetakt of een SOS, BOTT racer is. Maar een Z600 met open pijp klinkt nergens naar en geeft alleen maar herrie.
 
Ja, een perfect getunde motor klinkt prachtig. Of het nu een tweetakt of een SOS, BOTT racer is. Maar een Z600 met open pijp klinkt nergens naar en geeft alleen maar herrie.

Och ik vind mijn GT750 met 3in1 jankpijp ook geweldig mooi klinken en ik ben niet de enige die dit vind....
 
Natuurlijk is motorgeluid een wezenlijk onderdeel van een auto/motor hobby voertuig. De waarde die je daaraan hecht is ook persoonlijk. Bovenstaande vergelijkingen gaan alleen nergens over.. een oude spitfire klinkt ook mooi.

Als je nu een nieuwe auto pakt met een 1.2 turbo blok erin dan denk ik niet dat je daar het geluid van gaat missen. Er valt immers weinig te missen aangezien nieuwe auto's al hartstikke stil zijn.

Wbt motoren zou ik voor het vergelijk eerder een motorscooter met automaat oid pakken, gaan we daar het geluid van missen? Ik vermoed van niet..

De beoogde markt, de leasende forensen, geven doorgaans niks om geluid.
 
't Is net als sigar(ett)enrook: sommige mensen genieten ervan, maar je zorgt er gewoon voor dat anderen geen last van je hebben. Je hebt natuurlijk een defect in je hoofd als je met een open pijp langs of door een woonwijk rijdt |(
 
Ik heb niemand voor sukkel uitgemaakt. Ik heb geschreven dat uitlaatgeluid een kul argument is. En dat vind ik nog steeds. Geluid is er omdat de verbrandingsmotor dat nu eenmaal produceert, het is niet noodzakelijk voor de voortstuwing. Het is een bij effect dat over het algemeen niet gewaardeerd wordt. Behalve bij sommige bestuurders die het zelf alleen horen als ze stil staan.

Dit is jouw interpretatie van dit gegeven. Heel rationeel gezien heb je gelijk dat het geluid (niet lawaai) geen bijdrage levert aan het voortstuwen van de motor. Maar het is wel een stuk beleving.
En jouw opmerking dat geluid over het algemeen niet gewaardeerd word, is een aanname. Of heb je een representatief bevolkingsonderzoek hierover?
Waarom geven fabrikanten tegenwoordig dan grote zakken met geld uit aan sound designers, om maar het juiste geluid te creëren.

En ik ben de eerste om te zeggen dat ik vind dat er een (heel) groot verschil is tussen geluid en lawaai. Maar dat is subjectief, want ik vind dat.
 
Ik denk dat geluid/lawaai los staat van elektrisch rijden.
Het lijkt mij nu al mogelijk om het geluid [optrekken, schakelen e.d.] elektronisch voort te brengen en via speakers in de helm te laten horen zodat het lijkt dat je op een benzineschakelmotor rijdt.

Enkele jaren geleden had Lotus al een presentatie waarbij een elektrische Elise in het interieur verschillende motorgeluiden kon laten horen of het nu een 4cilinder turbo, een zescilinder of zelfs een jankende 8 cilinder.
 
Je weet wel dat een Zero zich gewoon voedt aan een normaal stopcontact, dus geen fancy laadpaal oid? :)

Wat laat, maar ja dat weet ik ;)
Maar een verlengsnoer uit het raam van de tweede verdieping wordt vast niet gewaardeerd :+

Kortom, nee die mogelijk is er (nog) niet.
 
Dan zou het leuk zijn om een beninemotorfiets het geluid van een elektrische te geven, lekker zoemen en fluiten als een SF ruimteschip.

Ik vind het allemaal wat gezeur in de marge. Wie wil er nu echt dat geluid aan z'n kop hebben, dat zijn de mensen die niet anders willen dan een benzinemotor.
Nou, laat hen dan die heilige benzinemotor kopen, rijden en onderhouden. Zo'n motor doet alles van zichzelf al, daar hoef je geen vibrator in te bouwen om hem te laten trillen en geen geluidsboxen om hem nep te laten klinken.

Het is allemaal de omgekeerde wereld. Meer dan honderd jaar lang hebben ingenieurs alles gedaan om een benzinemotor een vlak koppel te geven, ze hebben geprobeerd hem zuinig te maken, ze hebben er alles aan gedaan de lawaaiproductie binnen de perken te krijgen, verder hebben ze de overbrenging er achter nu twee koppelingen gegeven zodat twee versnelllingen tegelijk kunnen worden ingeschakeld en de ene koppeling alleen maar hoeft te lossen terwijl de andere aangrijpt en je zit een versnelling hoger zodat de overbrenging niet onderbroken wordt.

Al die dingen hebben hetzelfde doel; men wil de elektromotor imiteren.

En nu zijn de elektronica en de batterijtechniek zo ver dat we ook echt met een elektromotor kunnen rijden en dan wil men alle nadelige eigenschappen van die benzinemotor en de schakelbak weer terug...

Alsof je van turf overgaat op een HR combiketel maar nog wel turf wilt blijven sjouwen.
 
Laatst bewerkt:
Dan zou het leuk zijn om een beninemotorfiets het geluid van een elektrische te geven, lekker zoemen en fluiten als een SF ruimteschip.

Ik vind het allemaal wat gezeur in de marge. Wie wil er nu echt dat geluid aan z'n kop hebben, dat zijn de mensen die niet anders willen dan een benzinemotor.
Nou, laat hen dan die heilige benzinemotor kopen, rijden en onderhouden. Zo'n motor doet alles van zichzelf al, daar hoef je geen vibrator in te bouwen om hem te laten trillen en geen geluidsboxen om hem nep te laten klinken.

Het is allemaal de omgekeerde wereld. Meer dan honderd jaar lang hebben ingenieurs alles gedaan om een benzinemotor een vlak koppel te geven, ze hebben geprobeerd hem zuinig te maken, ze hebben er alles aan gedaan de lawaaiproductie binnen de perken te krijgen, verder hebben ze de overbrenging er achter nu twee koppelingen gegeven zodat twee versnelllingen tegelijk kunnen worden ingeschakeld en de ene koppeling alleen maar hoeft te lossen terwijl de andere aangrijpt en je zit een versnelling hoger zodat de overbrenging niet onderbroken wordt.

Al die dingen hebben hetzelfde doel; men wil de elektromotor imiteren.

En nu zijn de elektronica en de batterijtechniek zo ver dat we ook echt met een elektromotor kunnen rijden en dan wil men alle nadelige eigenschappen van die benzinemotor en de schakelbak weer terug...

Alsof je van turf overgaat op een HR combiketel maar nog wel turf wilt blijven sjouwen.

Ooh ` als die dingen 1000km op een acculading kunnen draaien, dan zit ik morgen in of op zo`n ding.
Maar ik wil niet tussendoor 30 minuten lamballen bij een Quickpoint....voor ik naar huis kan komen oid`s
 
:^

Ja, het is gewoon te vroeg ervoor. Komen we toch weer terug op de grootste nadelen: Actieradius, aanschafkosten, oplaadtijd en geen keus voor grote mensen (behalve de energica eva van 31000 euro).
 
Grappig dat veel van die mensen die zo van het geluid genieten met oordopjes in rijden, niet?
 
Tenzij je de DB killers er uit haalt ;)

Ik heb een stille helm, en dus geen doppies nodig.
 
Grappig dat veel van die mensen die zo van het geluid genieten met oordopjes in rijden, niet?
Nog grappiger is dat ik juist het inlaat en uitlaatgeluid beter hoor wanneer ik oordoppen in heb. Anders wordt alles overstemd door het wind lawaai. Oordoppen zijn om gehoorbeschadiging door windruis en turbulentie te voorkomen niet om het uitlaat geluid te dempen.. kul argument dus.


Ikzelf kan genieten van een mooi motor geluid. Maar vind de stilte en het geluid van een elektro motor ook wel cool.

Alleen het bereik en de laadtijd (een of beide dingen moet significant verbeteren) maken het voor mij onmogelijk om er een te nemen. Wellicht in de toekomst..
Want grappig genoeg zou ik er kostentechnisch wel het meeste aan hebben momenteel (rij toch regelmatig door heel NL naar m'n klanten, betaal liever elektriciteit dan benzine).
 
Terug
Bovenaan Onderaan