Yamaha T-max 530 model 2017

Beste T-Maxers

Ik zou graag terug motorscooter rijden en beoog een Tmax nieuw aan te schaffen. Vermits ik niet meer werk is het alleen voor vrijetijdsbeleving wat maakt dat de jaarlijkse rijafstand vermoedelijk rond de 10000 km zal eindigen...

Ik heb een lang motorverleden (sinds 1971) maar had ook sinds 2001 een motorscooter in het bezit. Eerst bij de BMW een HONDA Dylan, vanaf 2004 een Tmax en vanaf 2013 tot 2017 een HONDA SWT 600.
Na enkele dringende chirurgische ingrepen waarvan het herstel niet liep zoals verwacht staat er vandaag niets meer in de garage. Vandaag ben ik 90 % terug de oude en aanvankelijk beoogde ik een lichtere motor zoals een Vstrom 650 aan te schaffen. :?
Echter na een proefrit bij de opendeurdagen van VDH motors blijkt dat de nieuwe Tmax 530 DX wel erg aan mijn verwachtingen voldoet. De vering is beslist beter dan het oudere 500 model en er is licht meer bagageruimte, net het stukje dat ik steeds te kort kwam… Ook hoef ik geen middenbok, andere ruit of topcase te voorzien terwijl deze machine me als een zomerhandschoen past qua afmetingen. :Y
Ik ben een rustige toerrijder maar zoals velen onder ons kriebelt het duiveltje toch soms bij het aanrijden van een erg bochtig parcours en hier heeft de Max geen schrik van...

Omdat ik voorheen met de Silverwing- en daarna de DBS-familie uitstapjes maakte moest ik vanuit Belgie regelmatig langere afstanden (+ 100 km) maken om aan de startplaats te geraken. Ik zou deze toffe groep graag terug willen vergezellen en heb daarom deze vragen;
* Heeft er reeds iemand een idee of je bij lange ritten aan 120 km/u 300 km kan halen op de tank van 15 liter brandstof? Voor tanken uitkijken kort na 200 km afstand lijkt me niet handig en zeker niet bij Frankrijk-ritjes richting zuiden. Vanaf 250 lijkt me ideaal gezien de afstanden tot tankstations in Frankrijk gewoonlijk toch minder dan 50 km zijn op de grotere wegen en het dan tijd is om na 2 uur een pauze in te lassen... :)
Op 80 km banen en rustig toeren in T-modus zal dit geen probleem zijn denk ik maar op de autobaan heb ik geen idee… Uiteraard bij S-modus en erg vlot rijgedrag (bochtenparcours) zal 1 op 18/19 vermoedelijk normaal zijn... ;)
* Is de zithouding beter dan de oude Max zodat je na 6 uur rijden niet met een gebroken rug zit? De testritten waren beperkt tot 45’ zodat ik niet veel kon ondervinden betreffende de lage zithouding en verbruik…

Met vriendelijke groet, :t
 
Eerst en vooral proficiat met het idee... De DX is een goede keuze vanwege het extra elektrisch scherm en cruise control... comfort vind ik ook goed... maar om 300 km te halen met 120km/u dat gaat nipt worden, zelf rij ik niet zover op de snelweg maar hier zullen wel forumleden zijn die dat beter kunnen inschatten, ik heb vorige zomer heel Zeeland doorkruist ( met 2 personen erop) en had een kleine 300 op te teller maar wel getankt op 230km omdat ik wat bang was om niet terug in Antwerpen te geraken. ;)
 
Dat tank je toch een keertje extra ergens. Zet je route gewoon in je Tomtom en je weet precies waar de tankstations op je route zich bevinden. Straks sta je zonder benzine, niet handig toch ?
Overigens, de zithouding is perfect, vorige week zaterdag 7 uur gereden, vrijwel zonder pauze, probleemloos afgestapt. Ben 1.84 lengte.
 
Bedankt voor deze reacties reeds maar mijn vraag kwam vooral door de tekst achteraan in het volgende artikel van "De Motorsite";

Test: Yamaha TMAX

"In tegenstelling tot wat ik eerder had verwacht, hoort de TMAX naast de stad ook thuis in de touringwereld. De windbescherming is prima, zeker als je de DX onder je hebt en ook zit- en veercomfort zijn van de partij. Met 15 liter tankinhoud kom je gegarandeerd 350 kilometer verder, ongeacht je rijstijl. Gelijk in welke omgeving, gelijke met welk enthousiasme er aan de kraan gedraaid werd, het verbuik bleef om en bij de 4.1 l./100km schommelen. De TMAX is anno 2017 meer dan ooit een stabiel geheel met een vinnig en sporty randje, maar wel erg breed inzetbaar. Voer dus voor de moderne, veeleisende scooteradept."

Ik ging er van uit dat het gemiddelde verbruik een stuk onder de 5 liter ging bij normaal rijden... Het testexemplaar, waar ik denk dat niet iedereen zachtaardig mee omging, meldde een gemiddeld verbruik van 4,5 l per 100 km (1 op 22,22), vandaar mijn vraag aan de échte gebruikers hier op het forum *D !

@Dandev, weet je nog hoeveel je tankte aan 230 km?
@Tijkie, dat extra tanken is in de Benelux geen probleem, maar meer Zuiderse streken in Italië, Frankrijk en Spanje, die ik toch nog beoog aan te rijden, hebben niet altijd deze voorzieningen buiten de druk bewoonde gebieden. |( Ik neem niet graag reservebenzine mee omdat in het verleden me dit al eens is tegengevallen (lekkage). Ik ben 1,80 m dus hoop ook na een weekje rijden nog fatsoenlijke zit te hebben ;) .

Met vriendelijke groet :t
 
hai

rij met het 2015 model ,zelfde blok dus
veel woonwerk in de file alles rustig aan dus
met een verbruik van 1:19 ben ik al blij
meestal ligt het nog wat hoger

grtz Peter
 
@ Scootboy...Hoeveel liter dat ik heb bijgetankt weet ik niet meer, ik weet wel dat er minder in ging dan ik gedacht had, als het lichtje begint te knipperen ben je altijd bang dat je zonder benzine valt,...vandaar tanken...ik wil hem niet duwen :]
 
Hier 1 keer per week tanken, 4 keer Almere Amsterdam, verder kijken wij niet echt, hoeveel we dan hebben gereden of hoeveel er weer in gaat. Links of rechtsom tanken zal je altijd dienen te doen met de huidige techniek, apps enz word bijna elk tankstation aangegeven, kan je uitrekenen hoe ver je nog kunt rijden, ach en als je het niet vertrouwd neem je 2 liter of zo mee in een fles.
Ik zou zeggen 220 km rijden en dan tanken
 
Hallo beste T-max rijders.
Mag ik iets vragen aan de kenners?
Ik zie dat er op jullie T-max 535 en dan met name het nieuwere model er een snaar-aandrijving opzit die buitenom langs loopt net zoals bij een motorfiets met ketting aandrijving.
Mijn vraag is deze: moeten jullie tussen de onderhoudsbeurten door die snaar ook (zelf) opstellen net als bij een motorfiets met ketting gebeurt?
Of is het een soort van zelfopspan-systeem? ( dus onderhoudsvrij )
Ik vraag me toch af hoe dat in zijn werking gaat.
Bedankt alvast voor de reacties.
Vr gr
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties maar ik ga toch eerst een langere proefrit aanvragen om duidelijke antwoorden te vinden op het verbruik, lees mogelijke afstand met een volle tank.
Tanken elke 220 km zie ik niet zitten bij mijn verplaatsingen richting zuiden :N . Ik rij reeds jaren in enkele dagen via alternatieve wegen richting Var (Provence) en heb lange stukken zonder tankstation te overbruggen. Soms zijn ze er wel maar dan kaartgebonden aan de winkel of maar open tussen 8 en 18 uur en dit vooral de oostkant van Italië en de maritieme alpen. Ook de zuidelijke Spaanse Pyreneeën zijn dikwijls minder bedeeld. Met de Silverwing en 2 liters reserve lukte het maar bij de Tmax heb ik twijfels '( .
Dus 2e proefrit aan eigen rijstijl en na 100 km tanken... Hopelijk kan ik een DX model in België huren want bij goochelen op verhuur krijg ik alleen maar Nederlandse dealeradressen (kan ook natuurlijk).
@dylanpilot: Ik stelde deze vraag aan de dealer en deze antwoordde dat dit op 1000 en daarna elke nazicht (om de 5000 km) door de onderhoudstechnieker werd gecontroleerd en indien nodig bijgespannen. Je moet uiteraard zelf controle houden maar hij vertelde dat deze snaar bijna niets verlengt tijdens zijn levensduur.
 
@Dylanpilot, nu 1200 km gereden en nog nooit wat aan me snaar gedaan, of dat is gebeurd tijdens het onderhoud? Wij hebben de hele winter doorgereden en ik zie niets bijzonders aan het snaar
 
Zal voor mij geen Tmax worden denk ik... :N
Proefrit bij dealer max 45 minuten, tweede dealer max 30 minuten en via dealer naar invoerder te Tubeke, met uitleg max 60 minuten... B|
Vooraleer meer dan 13 mille uit te geven wil ik mijn vragen beantwoord zien zoniet zal het een ander type en merk worden! :(
 
Donderdag haal ik de mijn op.
Rizoma spullen en ermax achterspatbord zijn nog niet binnen. Is voor bij het eerste onderhoud.
 
Hoi Scootboy.
Is huren geen optie?
Kan je zekers een dag of paar dagen flink sturen.
Dan weet je na die dag of dagen geheid waar je aan toe bent.
Vr Gr
 
Terug
Bovenaan Onderaan