Motormodificaties en Tuning van Motorscooters

Een Leovince voor een 4T is z'n geld waard als je het geluid er van mooier vindt of je reeds alle andere (veel meer renderende) modificaties hebt uitgevoerd. Ik ben nogal een fan van het originele geluid van de Bev500 en de enige mod tot nu toe is de variator, dus ik laat de Leovince over aan mijn medescooters...

@Bolleboos:
Ik had je laatste post over het hoofd gezien. Die andere CDI voor het MASTER-blok is dus die van de Gilera Nexus. Je kunt ook een Powercommander monteren, die parallel aan je CDI staat. Ook is het mogelijk om een kastje van G.P.R. te monteren. Alle hebben hetzelfde resultaat, circa 2 pk (da's met dik 5% iets meer dan een uitlaatje), maar de CDI van de Nexus hoef je niet te programmeren en is dus makkelijker te installeren. Ik heb nog gewoon de originele CDI. Ik denk dat voor de QUASAR je bij Powercommander of G.P.R. moet kijken, want de QUASAR is in tegenstelling tot de MASTER in alle scooters even sterk: 22 pk.

De Bev500 trek je niet op het achterwiel, als je teveel gas geeft breekt gewoon de achterkant uit... Vervelend is dat je geen koppelingshendel hebt en dus niet zo snel het achterwiel stil kunt laten staan. Je kunt dus, als je achterkant flink uitbreekt en ondanks dat je het gas meteen loslaat, op je plaat gaan doordat het achterwiel nog even door blijft spinnen. Ondergetekende heeft dit door eigen ervaring geleerd toen hij zijn Bev500 voor het eerst in de regen reed. Dit is ook meteen de reden van het bestaan van het "gat" 0-30, dat bij de Bev500 nog een stukje groter is dan bij de QUASAR-blokken.
 
Inmiddels heb ik de multivar er een weekje onder zitten, eerst de beleving maar eens beleven voordat ik iets post. Het verschil vind ik nu niet zo bijster groot moet ik zeggen, het is wel merkbaar dat wel. Hij is wel wat sneller weg en accelereert ook wel wat sneller door, waarschijnlijk iets te veel van verwacht denk ik. Ook de veertjes in de koppeling heb ik vervangen (wit). De kevlar belt moet nog binnen komen, ook maar gelijk de Delta-clutch besteld. Uiteraard post ik hier weer de ervaring.

Weet iemand misschien welke sterkte voor de verschillende kleuren geldt. Bij Malossi konden ze me niet 1,2,3 helpen en op internet kan ik ook niet zo snel iets vinden. Uiteraard kan ik ook niets vinden in de boekjes die bij geleverd zijn. Misschien ben ik wel scheel, dat kan ook natuurlijk.
 
mijn riem zit er nu 30000km op, moet zon ding ook niet eens vervangen worden(burgman 400)?

en als ik er een kevlar riem op zet met malossi spul, blijft dan mijn toerental bij 120 op de snelweg gelijk, of gaat dat ook omhoog?
 
mijn riem zit er nu 30000km op, moet zon ding ook niet eens vervangen worden(burgman 400)?

en als ik er een kevlar riem op zet met malossi spul, blijft dan mijn toerental bij 120 op de snelweg gelijk, of gaat dat ook omhoog?

ff controleren zou ik zeggen , normaal gesproken gaat ie ca 25000 kmers mee.
Zou er wel een originele snaar opzetten deze houdt het langst, heb gelezen dat andere dan origineel snel slijten of zelfs breken. Je toerental zal met een nieuwe snaar iets zakken omdat ie breder is.
originele riem is nieuw volgens mij ca 22.4mm dik
 
Inmiddels heb ik de multivar er een weekje onder zitten, eerst de beleving maar eens beleven voordat ik iets post. Het verschil vind ik nu niet zo bijster groot moet ik zeggen, het is wel merkbaar dat wel. Hij is wel wat sneller weg en accelereert ook wel wat sneller door, waarschijnlijk iets te veel van verwacht denk ik. Ook de veertjes in de koppeling heb ik vervangen (wit). De kevlar belt moet nog binnen komen, ook maar gelijk de Delta-clutch besteld. Uiteraard post ik hier weer de ervaring.

Weet iemand misschien welke sterkte voor de verschillende kleuren geldt. Bij Malossi konden ze me niet 1,2,3 helpen en op internet kan ik ook niet zo snel iets vinden. Uiteraard kan ik ook niets vinden in de boekjes die bij geleverd zijn. Misschien ben ik wel scheel, dat kan ook natuurlijk.


Is ook niet gek dat je weinig merkt met een std. snaar. Je nieuwe vario werkt alleen met een snaar welke ook een steilere hoek heeft en ook langer is.

Ik dacht dat rood de sterkste was bij malossi maar moet je even bij een scootzaak vragen, weten ze daar wel.
 
Is ook niet gek dat je weinig merkt met een std. snaar. Je nieuwe vario werkt alleen met een snaar welke ook een steilere hoek heeft en ook langer is.

Ik dacht dat rood de sterkste was bij malossi maar moet je even bij een scootzaak vragen, weten ze daar wel.

Hey ik las volgens mij ergens dat je ook een runner 180 hebt heb jij dan nog misschien wat tips voor me ? bekijk mijn topic anders ff
 
Is ook niet gek dat je weinig merkt met een std. snaar. Je nieuwe vario werkt alleen met een snaar welke ook een steilere hoek heeft en ook langer is.

Ik dacht dat rood de sterkste was bij malossi maar moet je even bij een scootzaak vragen, weten ze daar wel.

@RonB01

Heb wel die kevlar belt besteld, zal die voldoen denk je?
 
Ik wil ook (in de toekomst) een andere vario gaan kopen.. ik heb deze week de kap van mijn aandrijving afgehaald.. en dat was al aardig aan het slijten. Dus als ik de v-snaar vervang, dan koop ik gelijk een andere vario en gewichtjes.. En zo verbouw je dan langzaam je scooter..

Die waardeloze sigaar-uitlaat heb ik er alleen maar onder omdat het een wat mooier geluid geeft. En ik heb het idee dat de scooter op de top wat harder loopt.. Zo rijd ik af en toe 130 (op de teller) met dat ding en dat is best pittig voor een 150cc. Maar ja.. als ik het Prins Claus-plein afkom dan kan je een lekker aanloop nemen..:)


Kijk hier eens ff ik denk dat je er wel wat aan zult hebben

http://www.specialmag.it/html/news10561.shtml

Hoe zit het trouwens met die Leovinci 4 road uitlaat ??? Die op mp te koop stond ?
Laat het ff weten ik ben wel nieuwsgierig
 
Bij ons is het bekend dat een andere variator van Malossi of Pollini met bepaalde gewichten de totale overbrengingsverhouding kan verlengen. Je topsnelheid wordt dan iets hoger maar de acceleratie blijft gelijk of wat trager.

De meeste Bev500's en Tmax 500's die zijn voorzien van een andere variator hebben als doel om meer sprintkracht te hebben. De top van respectievelijk 160 en 157 km/h gebruiken de meesten toch niet. Toch ken ik een Tmaxer uit Rome die beweert 204 km/h effectief te kunnen rijden. Maar van "opgevoerd" kun je haast niet meer spreken, ALLES is gewijzigd, tot aan het opboren van het blok gecombineerd met een "langere" krukas tot 600 cc aan toe... Dat zijn jongens die gewoon 15 k€ uitgeven aan een gepimpte Tmax... "Koop voor dat geld dan een R1" is een veelgehoorde reactie. "Ik moet ook in de stad" is dan het antwoord...

Voor de Leonardo zeg ik: pak een snelle variator en zie dat dat z'n geld meer waard is dan die uitlaat! :9 IK WIL MEETWAARDEN ZIEN VAN WAT DIE UITLAAT JE MEER BRENGT!!! *D Ja ik ben nogal sceptisch voor uitlaatjes. Met een rendement van 4% stijgt het vermogen van een 150'er met een half paard of zo, niet echt iets waar je van achterover valt! Meer lawaai heb je wel natuurlijk, dan LIJKT-ie een stuk sneller hehehe... ;)

Weet jij trouwens ook misschien wat voor een blok er onder zo een honda phanteon 250cc hangt ??? Ik dacht dat het zo een piaggio 250cc blok is wat ook onder zo een Derbi gp1 250 zit kan dat kloppen ? Laat het even weten Zo ja ga ik misschien beninnekort aan een leuke project beginnen O-) :X
 
http://www.malossi.com/Archivio_Files/MONTAGGIO/7311323.pdf

wat info over de multivar 2000

Motorcycle & Motorsport parts » Athena Aftermarket Division
en nog wat cvt plaatjes

nog wat info over aandrijfriemen en wanneer te vervangen

decided today to do an article about drive belt inspection for automatic scooters. What inspired this is a thread I was participating in over at the Scooter Trap. I shared how many miles I have on Beo's original belt, and the moderator urged me to replace it soon, citing other member's experiences with breakage. Now, while I have respect for Matt, I am not going to blindly replace my belt at the manufacturer's recommended mileage. Or, even close to it.
Aprilia suggests my belt be replaced at 7500 miles. I have 24,000 right now. Why, oh why, do I still feel confident in this belt? Because I inspected it.
While I was working at an Aprilia dealer, I took the maintenance manual home for my scoot and studied it. I mainly wanted to know how to more easily remove the body panels, but I also found something very useful to me: Guidelines for drivebelt inspection. Here is one of the many areas the owners manual differs from the maintenance manual. Rather than arbitrarily replacing the belt, you inspect it to determine it's servicability. This jives alot better with my experience working on aircraft. Sure, there were items that absolutely, positively had to be replaced after so many hours or such a period of time, but most equipment I dealt with had to be inspected periodically, and there were guidelines in the manuals for carrying this out. I suspect that the maintenance manuals for most major brands of scooters have such guidelines concerning their drivebelts. I highly suggest you get a maintenance manual for your scoot, even if you never plan to turn a wrench on it. Why? So you are a more informed consumer and owner. When you are more informed, you can make decisions based on getting the longest service-life out of your equipment while still being safe, rather than blindly following the manufacturer's suggestions and making them lots of money. You see, aircraft manufacturers deal with informed customers. They expect it. The end user must get the most out of their equipment for budgetary or profit reasons. It's not necessarily that way with scooters and motorcycles. The manufacturers don't expect us to be informed. They are hoping we may not question their suggested maintenance intervals. I'm not saying they are always dishonest, but they want to turn a profit for their investors. That means we need to protect ourselves.
I inspect my belt every other oil change, basically 8000 miles. When I inspected my belt this last time, it was well within limits of width and physical condition, I.E., no cracks or delamination, and 1.5mm wider than minimum allowable width. Why replace it?
Some scooters will let you know it's time by diminished performance on the top-end. What's happening is the belt is actually slipping at high speeds. This heats the belt up, and it can break because of the heat. My father's Majesty began to slip when it was time, but it was so gradual that I found it hard to tell. Once we opened things up and looked, it was obvious, because the width of the original belt was much narrower than the replacement belt.
Nylon belts have a much shorter lifespan than kevlar ones. How can you tell if you have a nylon or kevlar belt? The fabric is visible on the side of the belt. Nylon is white, kevlar is yellow. My OEM belt is kevlar. My father's Majesty came with a nylon belt, but he replaced it with an aftermarket kevlar belt. An aftermarket kevlar belt would be a worthwhile investment if your OEM belt is nylon.
If you are close to the suggested mileage for replacing your belt, open up that CVT cover and inspect it. Get a manual and find out what the minimum width should be for your model. You don't have to take the belt off yet, and a ruler will give you a pretty good idea. If that doesn't suit you, slide the jaws of a crecent wrench over the belt and tighten until lightly touching the sides of the belt, take it off and measure with a ruler that way. While you are in there, you can clean the clutch dust out with compressed air or a vacuume with hose and crevasse attachment. Clutch dust is not only caustic, but abrasive, so getting a good bit of it out of the CVT area is a good idea, and will prolong the life of the various transmission parts.
If, perchance, you can't or don't want to inspect the belt, have a qualified mechanic do it for you. Don't accept their word that it's time to replace, have them look-up the minimum width, and measure the old belt. Have them take the belt off and show you, if it doesn't pass inspection.
Take it from a former mechanic: Much that gets replaced in the shop doesn't need to. It's not necessarily the mechanic's fault, either, because the only ones in this business really making the money are the shop owners and those who invest in the manufacturers. The mechanic is usually just trying to keep his job.
This really should extend to many facets of life, such as religion, politics, etc. Be informed. Don't blindly follow the masses, or anyone, for that matter. Investigate for yourself, and know the facts behind your beliefs.
P.S. I thought about it a bit, and realized there may be a few manufacturers out there with no guidelines printed in their maintenance manuals for belt inspection. I looked at the numbers for my own Scarabeo 500 and came-up with a guideline, so that all you have to find-out is the width of a replacement belt. A new S500 belt is 27mm, and the minimum width is 24mm. That is a 3mm difference, which is 9% of the original width. So, you take your replacement belt width, multiply by .9, and you have your approximate minimum allowable width. If there are any cracks or delamination, or splitting between the layers of the belt, replace it. I once came-across a belt that had rid itself of it's entire upper layer. The only way I could tell something was wrong is that the cord of the belt was exposed, rather than being between layers of rubber.
Inspection is much more important on the smaller machines, say, 150cc and under, as they are more likely to be run consistently close to their top speeds. The design of the CVT puts more stress and friction on the belt at higher road speed. Also, I have found many 150cc scoots to have very flimsy OEM belts. As Gary probably knows, just a flat tire can cause a belt breakage. I know of one Chinese scooter very similar to his first test scoot that broke several belts, including some kevlar ones, simply because it's owner ran full-throttle wherever he went.
 
Laatst bewerkt:
Weet jij trouwens ook misschien wat voor een blok er onder zo een honda phanteon 250cc hangt ??? Ik dacht dat het zo een piaggio 250cc blok is wat ook onder zo een Derbi gp1 250 zit kan dat kloppen ?
Er zijn verschillende modellen Honda Pantheon, het model dat ik ken en dat hier te lande geleverd werd is uiterlijk vrijwel identiek aan de Foresight 250 cc viertakt maar dan met een 150 cc tweetakt Honda blokje.

In het buitenland kent men ook een 125 cc versie en ik zag een nieuwer model dat lijkt op de Jazz en dat heeft dan weer een viertakt....
 
Er zijn verschillende modellen Honda Pantheon, het model dat ik ken en dat hier te lande geleverd werd is uiterlijk vrijwel identiek aan de Foresight 250 cc viertakt maar dan met een 150 cc tweetakt Honda blokje.

In het buitenland kent men ook een 125 cc versie en ik zag een nieuwer model dat lijkt op de Jazz en dat heeft dan weer een viertakt....

En zo een 250cc 4 takt blok van een Foresight is die dan wel hetzelfde als zo een piaggio 250cc 4 takt blok ??? zoals die op de x9 enzo zitten ?
 
En zo een 250cc 4 takt blok van een Foresight is die dan wel hetzelfde als zo een piaggio 250cc 4 takt blok ??? zoals die op de x9 enzo zitten ?
Foresight heeft hetzelfde blok als de Piaggio X9 250, althans het eerste model; in latere modellen heeft Piaggio er een eigen blok in gestopt.
Het gaat ook niet alleen om het blokje, de hele unit inclusief transmissie is identiek op de naam in het transmissiedeksel na....

Ik denk trouwens niet dat Honda als grootste motorenfabrikant ter wereld een blokje leent van Piaggio; het zal eerder andersom zijn....
 
Laatst bewerkt:
rolletjes >> kwa gewicht zo nemen dat het toerental constand op zijn topvermogen zit ,neem je bv de toeren vermogenscromme ,zal deze stijgen en na het topvermogen weer dalen >>neem je te licht zit je te ver heb je een jankende motor en je komt nog niet vooruit ,te zware te laag in toeren >mis je accerlatie

drukveer >> deze bepaald hoe snel je naar een grotere versnelling kan gaan en ook weer als je afremd een lagere versnelling genomen wordt / is een samen spel met de rolletjes >>voorbeeld je rijdt op top de gewichtjes zitten op hun eind de variator schijven kunnen niet meer dichter naar elkaar toe ,een slappe veer zal met gas los laten en zakken van de snelheid ,geen reactie geven aan de variateur en je zal merken dat het toerental zakt en je erg veel moeite hebt om je topsnelheid weer te halen ,te sterke veer lees heb je het gevoel dat je rem blijft hangen ,ook slecht voor je riem

trekveertjes os koppeling veertjes >> zijn van toepassing om van 0 naar ong 30 km/h te rijden ,lichte krijg je het idee dat als je weg rijdt iemand direkt de koppeling los laat en je een flinke heuvel op gaat ,dus je motor draaid stationair 1000 a 1500 toeren max vermogen is 8000 toeren ,dan moet je met wegrijden vanuit nul ook die 8000 toeren hebben ,zakt hij inelkaar bij volgas wegrijden dus 1500-8000 - 4000 en dan bij ong 40 km/h weer eindelijk je 8000 toren ,dan zijn ze te licht ,te zwaar heb je het idee dat je konstand een koppeling hebt die doorslipt >> is dan ook zo versleten

andere vario of multivar oid ,hier is de loopbaan anders op het laatst zal de stijging van de rolletjes en het schuine gedeelte anders zijn ,dus laag in snelheid zal elke mm een bv 10 km snelheidverhoging geven ,op bijna zijn topsnelheid is die 1 mm verplaatsing nog maar 2 km/h >>dit is het enigste verschil >>kan zijn dat de voorste variator schijven dichter na elkaar toekunnen ,maar een snaar kan je niet rekken en moet de schijven achter wel genoeg uit elkaar kunnen ,maar meestal hier zit meestal iets marge in

voor evt een snelheids verhoging kan je ook de bus die tussen de voorste variator schijven zit iets afdraaien ,wel moet je achter de plaat waar je rollen zich tegen afzetten dezelfde dikte die je er afgeslepen /gedraaid hebt een ringetje doen ,anders loopt je riem scheef en zal binnen de kortse keren vastlopen >> dus voorbeeld de bus is 40mm ,deze draai ik naar 38 mm ,dus moet achter de variateurplaat een ringetje doen van 2 mm ,een 2 mm is ong een 20km/h verhoging van de topsnelheid ( mits het vermogen toerijkend is

ook kan je evt een iets bredere snaar nemen ,geeft hetzelfde effect ,zal voor dus een iets grotere radius kunnen halen en achter de schijven verder uitelkaar drukken en dieper liggend uitkomen ( kleinere radius )
 
Terug
Bovenaan Onderaan