Van zware motor naar lichte motorscooter?

Daar ben ik nog niet helemaal uit. Motorrijden vind ik leuker, een licht scooterrijder dat ik dan vaker even pak voor in en rond de stad praktischer. Liefst licht van gewicht tot Max 150 kg. In cc’s tot 350/400 cc als max.
Max 150kg voor een 350/400cc zal je niet vinden. Die zijn allemaal zwaarder.
Mijn Beverly 300 ie zit al aan 170kg, hetzelfde voor een Honda SH300, een Yamaha XMAX300 weegt dik 180kg.
 
Het gewicht alleen zegt ook niet alles. Ook de zithoogte en de ergonomie van de motor/scooter telt flink mee. Ik zit zelf met een vergelijkbaar probleem (spierziekte) en ik merk dat een lage zit me wat meer vertrouwen heeft. Maar een lage zit gecombineerd met voldoende ruimte voor benen en armen is dan wel weer lastig. Het blijft een kwestie van uitproberen. En niet te licht kiezen. 125cc is erg beperkt in gebruik. 300 - 500cc is voor mij het optimum.
 
Mijn Beverly weegt een 170kg. Dat til je niet alleen, ook niet met twee.
Maar van zodra in beweging, zelfs trager dan te voet, is de scooter perfect stabiel en voel je niets meer van dat gewicht.
 
Max 150kg voor een 350/400cc zal je niet vinden. Die zijn allemaal zwaarder.
Mijn Beverly 300 ie zit al aan 170kg, hetzelfde voor een Honda SH300, een Yamaha XMAX300 weegt dik 180kg.
Lang geleden heb ik al eens een XMax 250 cc gehad. Maar toen had ik nog geen fysieke problemen, dus kan me van gewicht ook weinig herinneren. Het reed leuk, maar ik weet nog dat ik toen elke 5000 km een beurtje moest hebben. Ik reed toen veel woon-werkverkeer kilometer, dus stond om de maand bij de dealer.
Nu rij ik geen woon werk meer, dus dat probleem is er niet meer.
 
Effe een update, de sh300 staat nu net als de bandit 1200 heel veel in de garage... :+

Door wat andere ontwikkelingen zal de tijd om motor te rijden nog verder afnemen. Het is een lachen ding, maar ik zou soms ook wel weer een echte motor willen rijden.

Hoe dan ook, de sh blijft voorlopig.
 
Max 150kg voor een 350/400cc zal je niet vinden. Die zijn allemaal zwaarder.
Mijn Beverly 300 ie zit al aan 170kg, hetzelfde voor een Honda SH300, een Yamaha XMAX300 weegt dik 180kg.
Een motorscooter kun je redelijk eenvoudig iets omlaag krijgen in gewicht. Zo weegt mijn BV350 na wat kleine aanpassingen (oa uitlaat vervangen) nu 172kg en dat is wel heel lekker. Natuurlijk, het is nog steeds geen <150.maar de verhouding klopt beter.
Aprillia heeft een 200cc die, af fabriek, ong 142kg weegt. Dat ding rijdt trouwens ook best leuk..
 
Een motorscooter kun je redelijk eenvoudig iets omlaag krijgen in gewicht. Zo weegt mijn BV350 na wat kleine aanpassingen (oa uitlaat vervangen) nu 172kg en dat is wel heel lekker. Natuurlijk, het is nog steeds geen <150.maar de verhouding klopt beter.
Aprillia heeft een 200cc die, af fabriek, ong 142kg weegt. Dat ding rijdt trouwens ook best leuk..
Een nieuwe Beverly 300 zou een 165kg wegen, volgens deze site: Piaggio Beverly 300| MotoVeda . Op de officiële Piaggio site wordt het gewicht niet opgegeven. In de 300 familie van scooters is ongeveer 170kg wat je mag verwachten.

Afgaande op de maten van de motor denk ik dat een Aprilia 200 een tot 174cc opgeboorde i-get versie heeft van de motor in de Piaggio Medley 125 of de Vespa GTS 125, die beide op andere markten ook te koop zijn als een 150cc (wat eigenlijk een 155cc is). https://wlassets.aprilia.com/wlasse...nal/SR_GT_200_data+sheet_NL.pdf?1641314299088
De slag van een Medley 125, een Vespa GTS 125, een Medley 150 en van de Aprilia 200 is voor alle 4 dezelfde 58.7mm, enkel de boring van de motoren is verschillend.
52mm bij de 125,
58mm bij de 150 en
61,5mm bij de Aprilia 200.
Volgens deze site MotoConti weegt een Medley 125 maar 132kg.
 
Hier ooit begonnen met een oude bromscooter (amico), daarna een gebruikte SH150i gekocht, beviel prima, alleen snelweg voel je je niet heel fijn met weinig vermogen, binnenwegen dikke prima.

Daarna een nieuwe SH300i gekocht, ding kon alles, helaas platgelegd (aangereden) en daarna een nieuwe SH350i gekocht. Bij Honda gebleven door het design en de treeplank om spullen op te kunnen zetten, geen enkele andere motorscooter heeft dat nog.

Wil ik echt lekker sturen pak ik de F900R maar voor een beetje in de buurt of woon/werk met laptoptas in de topkoffer is de motorscooter altijd favoriet.
 
Hier ooit begonnen met een oude bromscooter (amico), daarna een gebruikte SH150i gekocht, beviel prima, alleen snelweg voel je je niet heel fijn met weinig vermogen, binnenwegen dikke prima.

Daarna een nieuwe SH300i gekocht, ding kon alles, helaas platgelegd (aangereden) en daarna een nieuwe SH350i gekocht. Bij Honda gebleven door het design en de treeplank om spullen op te kunnen zetten, geen enkele andere motorscooter heeft dat nog.
(...)
Die oude bromscooter, was dat een Honda Amigo? Zo een ding?
260px-Honda_Amigo_1973.jpg

Zagen er wel niet direct flashy uit, maar dat waren toendertijd wel de betere bromfietsen, en de enige toen met een viertaktmotor.

Die vlakke treeplank vind je vandaag nog terug bij andere scooters, zoals bijvoorbeeld de Piaggio Liberty, en er zullen er wel nog zijn.
 
Moet eerlijk bekennen dat ik het schakelen en het echte motorrijden wel een beetje mis.

Die SH is een prima en makkelijk ding, maar het blijft natuurlijk een scooter. Met een kleine op komst hoef ik nu echt niet over een motor te beginnen, maar ooit...
 
Moet eerlijk bekennen dat ik het schakelen en het echte motorrijden wel een beetje mis.

Die SH is een prima en makkelijk ding, maar het blijft natuurlijk een scooter. Met een kleine op komst hoef ik nu echt niet over een motor te beginnen, maar ooit...
In een eerdere post zei je: "Door wat andere ontwikkelingen zal de tijd om motor te rijden nog verder afnemen."
OK, dus dat zijn die "andere" ontwikkelingen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan