Van zware motor naar lichte motorscooter?

Hier vier motorscooters gehad.
Tegenover de Speedfight 100 was elke viertakt gewoon zwaar.
De Yamaha 150cc die ik tegelijkertijd had kon ik niet net zo makkelijk in de hoek tillen van de schuur.
Een Derbi GP-1 250 met radiale remklauw was top of the bill in 2008. :9
Maar na een half jaartje drieduizend kilometer per maand op een Yamaha Majesty 250 was ik wel genezen.
Ik miste het motorgevoel.
De zithouding, de bochten op een ander level. :9~
(Al kon ik nog wel eens sneller de snelweg op speeren dan sommige sportfietsen zonder sportieve bestuurder)

Een kleine motorfiets naast de grote leverde de gewenste adrenaline kick weer terug. :]
(Zwierend door de bochten waan ik mij een GP coureur, jong, fris en woest aantrekkelijk :+ )
Nou die sh rijdt wel vlot maar in snelle bochten merk je wel dat je wat torsiestijfheid mist tov een 'echte' motor.

Maar ik merk ook dat ik nog steeds moet wennen dat ik niet met 250kg op pad ben en amper hoef te 'werken' om een bocht te nemen.
 
Zelfde hier. De SH300 is de vervanger van mijn Piaggio Zip snorscooter.


Ja, dat zal best maar je pakt uiteindelijk flinke winst met de 300. Veel lichtvoetiger valt mee, die 20 kg merk je echt niet zo erg. Als je echt lichtvoetig wil moet je een Gilera Runner 180 2 takt kopen. Die weegt rijklaar echt maar 115kg.

300cc is inzetbaar voor alles. Mag E10 in ipv de E5 in de Dylan. E10 is ook flink goedkoper. Langere onderhoudsintervallen. Zeker als je zelf geen kleppen kan stellen scheelt dat al snel. Met iemand achterop kom je tenminste van je plek.

Ik had voor de honda sh300 een Aprilia SportCity 200.
Gemiddeld verbruik Aprilia was 1 op 30. Honda 1 op 33.
Ook in de Honda E10 en Aprilia E5 ivm carburateur.

En je kan uitgemolken topsnelheid tenminste 155 op de teller ipv 130/135.
Hier gaat bij alle voertuigen op benzine er E0 in, de drie motoren rij ik weinig op, en wil er geen ethanol in hebben als ze te lang stil staan, al zal dat nu waarschijnlijk enkel de GS en de Dylan overkomen, maar onder de 15 graden rijd ik al niet.
De benzine auto die ik naast mijn dieseltje heb is een direct ingespoten 6 cilinder waarvan ik hoorde dat verstuivers op den lange duur ook niet blij van E10 worden.
Vorige week hier van een zuinige kennis carburateur in de ultrasoon gehad, dacht met zijn snorscootertje veel te besparen met zijn 1:60 verbruik.
Eind van het verhaal, volgens de expert was enkele optie nieuwe carburateur! Schijnen meerdere kanaaltjes in dat ding te zitten die ultrasoon niet te reinigen zijn.
Benieuwd wat hij per saldo in die 2 jaar met het verbruik van dat ding bespaard heeft na deze kosten. :)
 
Apart, ik heb 20k gereden met een Kymco Agility op e10. Ook gewoon met carburateur. Geen centje pijn.

In de SH gaat ook mooi e10, duur zat.
 
Apart, ik heb 20k gereden met een Kymco Agility op e10. Ook gewoon met carburateur. Geen centje pijn.

In de SH gaat ook mooi e10, duur zat.
Dan heb je geluk. Vroeg of laat krijg je met carburateur motoren gewoon problemen met E10. De volgende eigenaar dan waarschijnlijk...

E10check.nl

SH300 is injectie dus die mag E10 hebben.
 
Ik stop er hier E5 in. Ik rijd weinig op mijn eigen spul. Maar het is idd duur. Vorige week nog in de Eifel getankt. E5 voor 1,869. Scheelde ruim 40 cent per liter. We worden hier goed genaaid. Als in januari de boel omhoog gaat, ga ik vaker in Duitsland boodschappen doen en tanken met de auto, vanuit het midden van het land.
 
Dan heb je geluk. Vroeg of laat krijg je met carburateur motoren gewoon problemen met E10. De volgende eigenaar dan waarschijnlijk...

E10check.nl

SH300 is injectie dus die mag E10 hebben.
Tsja, ik ben niet zo bang wat betreft benzine. Daar maken anderen zich maar druk om.

Mijn ex-bandit mocht volgens die e10 check ook gewoon op e10 terwijl dat een carburateurmotor is.
 
Tsja, ik ben niet zo bang wat betreft benzine. Daar maken anderen zich maar druk om.

Mijn ex-bandit mocht volgens die e10 check ook gewoon op e10 terwijl dat een carburateurmotor is.
Mijn Beverly 300 ie kan ook gewoon op E10 volgens de E10 check.
De eerste jaren tankte ik in de zomer E10 en in de winter E5, om minder gevoelig te zijn voor wateropname tijdens langere stilstandstijden in de winter.
Maar in de praktijk heeft de scooter sinds ik hem heb, februari 2019, tijdens de winter nooit langer dan 3 weken stilgestaan.
Sinds 2021 zoiets, tank ik gewoon altijd E10. Niks problemen mee.

Ook qua verbruik kan ik geen trend zien tussen E5 of E10. (ik hou al mijn tankbeurten netjes bij in een excel bestand)
In theorie zou je minder verbruiken met E5 maar in de praktijk lijkt dat effect verloren te gaan door andere invloeden.

De best herkenbare trend die ik zie in mijn verbruik is zomer versus winter.
In de zomer is het verbruik lager, typisch 3,0l/100km (1 op 33), in de winter typisch 3,3l/100km (1 op 30).
 
Heb een Sym symphony, jaar oud, mag ook geen E10. Daarnaast, E10 verbruikt gewoon meer tov E5, dus besparing is netto 0, met meer kans op motor schade.
 
Om terug te komen op de vraag van dit topic. Ik ben een aantal jaar geleden overgestapt van een Boss Hoss LS2 naar een Honda PCX150. Want niks kon me eigenlijk nog bekoren na de Boss Hoss. Iedere andere motor stelde teleur vwb altijd voorhanden koppel. De overstap naar een lichte motorscooter bleek een goede zet. Ik had er veel lol op vanwege wendbaarheid, gemak en kosten. En het pretendeerde helemaal geen motor te zijn zodat ik hem ook niet vergeleek met de Boss. Uiteindelijk de PCX weggedaan en achtereenvolgens een oude ZZR600 en een onberispelijke R1200RT gekocht. En nu toch weer terug naar een PCX. Die anderen konden me ook niet meer boeien....
 
Terug naar een PCX150?
Ja. Lekker praktisch en als je het onderhoud zelf doet lage km kosten. En toch wel leuk voor max een uurtje. Maar het is absoluut geen vervanger van een zware motor, begrijp me niet verkeerd. Maar als je dat niet als uitgangspunt neemt kun je er een hoop lol mee hebben
 
Rij sinds 1989 motor en heb in 2015 mijn laatste motor (BMW R 1200 GSA van 2008) verkocht omdat ik een camper aangeschaft had.
Het plezier aan motorrijden was de voorbije jaren flink verminderd en de GSA had de laatste 2 jaar maar 3.000 km gereden.
Om onderweg mobiel te zijn met de camper, meteen een tweedehandse Sh 300 aangeschaft en heb hiermee de voorbije jaren onderweg (en thuis) veel plezier gehad. Toch miste ik het rijgevoel van een 'echte' motor en heb daarom een jaar geleden een ST 1100 gekocht van 1998.
Dit is een degelijke en relatief eenvoudige (dus geen ABS) motor, waar ik zelf het onderhoud aan kan doen.
Ga met de Pan ook niet veel rijden, maar omdat hij zo goedkoop was, vond ik de aankoop wel gerechtvaardigd 😉.
Kan me dus helemaal vinden in wat @Valkyrie hierboven zegt. Een scooter is enorm praktisch, maar is niet vergelijkbaar met een zwaardere motor.
Scooter op Mont Ventoux 1.JPG
 
Met mijn reuma heb ik, dankzij goede medicijnen, een prima leven. Ik kan nagenoeg alles, behalve een zware motor handelen. Dus van het voorjaar gaat mijn BMW R65 eruit en komt er een lichte scooter voor terug, of toch weer een lichte motorfiets.
Beiden zijn leuk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Met mijn reuma heb ik, dankzij goede medicijnen, een prima leven. Ik kan nagenoeg alles, behalve een zware motor handelen. Dus van het voorjaar gaat mijn BMW R65 eruit en komt er een lichte scooter voor terug, of toch weer een lichte motorfiets.
Beiden zijn leuk.
En waar gaat je voorkeur dan naar uit?
Een lichte motorfiets of een lichte scooter?
En wat is dan licht voor jou?
 
En waar gaat je voorkeur dan naar uit?
Een lichte motorfiets of een lichte scooter?
En wat is dan licht voor jou?
Daar ben ik nog niet helemaal uit. Motorrijden vind ik leuker, een licht scooterrijder dat ik dan vaker even pak voor in en rond de stad praktischer. Liefst licht van gewicht tot Max 150 kg. In cc’s tot 350/400 cc als max.
 
Daar ben ik nog niet helemaal uit. Motorrijden vind ik leuker, een licht scooterrijder dat ik dan vaker even pak voor in en rond de stad praktischer. Liefst licht van gewicht tot Max 150 kg. In cc’s tot 350/400 cc als max.

150 kg max en dan 300-400cc, dan zit je snel bij de ééncilinders. De tweecilinders wegen meestal al meer. Een KTM 390 Duke weegt ook al meer.
Een Honda CB300R zou wat kunnen zijn, die zit er nog onder. Veel zitten er boven, gezien 125cc vaak al rond de 140-150kg zit, met een paar uitzonderingen een stukje er onder. Maar kijk toch ook eens wat je denkt van iets zwaardere motoren zoals een Kawasaki Z400 bijv. Die is 167 kg rijklaar en ik vond het echt een lichtgewicht. Ik denk dat het grootste probleem bij jou het verplaatsen zal zijn, of niet? Ik vond die Z400 in elk geval goed te verplaatsen maar ik heb geen reuma en mijn eigen motor weegt 204 kg, dus dan merk je bijna 40 kg minder wel met verplaatsen. Maar mijn volgende motor wil ik ook zeker wel onder de 200 kg hebben. Mijn NMAX 155 weegt 127 kg, dat is bijna alsof je een fiets verplaatst. :+
 
150 kg max en dan 300-400cc, dan zit je snel bij de ééncilinders. De tweecilinders wegen meestal al meer. Een KTM 390 Duke weegt ook al meer.
Een Honda CB300R zou wat kunnen zijn, die zit er nog onder. Veel zitten er boven, gezien 125cc vaak al rond de 140-150kg zit, met een paar uitzonderingen een stukje er onder. Maar kijk toch ook eens wat je denkt van iets zwaardere motoren zoals een Kawasaki Z400 bijv. Die is 167 kg rijklaar en ik vond het echt een lichtgewicht. Ik denk dat het grootste probleem bij jou het verplaatsen zal zijn, of niet? Ik vond die Z400 in elk geval goed te verplaatsen maar ik heb geen reuma en mijn eigen motor weegt 204 kg, dus dan merk je bijna 40 kg minder wel met verplaatsen. Maar mijn volgende motor wil ik ook zeker wel onder de 200 kg hebben. Mijn NMAX 155 weegt 127 kg, dat is bijna alsof je een fiets verplaatst. :+
Naar de NMax heb ik ook al vaker gekeken. 👍🏼
 
Is wel erg licht hoor. Zou 'm niet als enige willen hebben. Als je van een R65 komt, zou ik dus meer kijken naar een 300cc-400cc motor.
Maar ik merk dat ik ook wat onzekerder word op de snelwegen. Ik pak meer en meer de trein als ik verder als 30 km op pad ga. Ik heb het geluk dat ik vlak naast een station woon.
Dus misschien voor het lokale en regionale vervoer een scooter.
De Aprilia 200 is ook nog een optie.
Tot slot, als ik samen met mijn vrouw op pad ga, dan pakken we de auto. Zij heeft wel een autorijbewijs en vond autorijden leuk en nu in ieder geval nog niet vervelend. Het zijn dus luxe problemen, want woon-werk ritjes maak ik niet meer. 😂
 
Ik heb naast mijn GS 1100 die ik al 16 jaar heb een jaar of 7 terug er een Honda Dylan 150cc bij gekocht, als ik alleen op pad ga pak ik meestal dat ding, de GS komt enkel nog uit het hok als ik met groepje vrienden ga rijden.

Voordeel van zo'n 150cc is ligt en zeer wendbaar, lief geluidje en natuurlijk zeer zuinig en prakties, hij geeft je ook wat gevoel uit je (opgevoerde) brommertijd.

Als je enkel woon werk of toertochten maakt kan je met zo'n 150cc goed uit de voeten, naar wil je ook snelwegkilometers dan zou ik voor een 300 gaan, ik heb er vorig jaar nog een SH300 bij gekocht, waar je op de snelweg op de Dylan toch het gevoel hebt volgas op een opgevoerde bromfiets te rijden geeft de SH300 het gevoel dat je er zo mee op vakantie kan.

Natuurlijk is zo'n 300 ook weer zwaarder met in en uit de garage etc, en ook hier gaan de jaartjes meetellen.
Maar voor mij is de 300 ideaal, ga je zwaarder dan ga je weer inleveren op de voordelen van het lichte gewicht.
 
Ik heb naast mijn GS 1100 die ik al 16 jaar heb een jaar of 7 terug er een Honda Dylan 150cc bij gekocht, als ik alleen op pad ga pak ik meestal dat ding, de GS komt enkel nog uit het hok als ik met groepje vrienden ga rijden.

Voordeel van zo'n 150cc is ligt en zeer wendbaar, lief geluidje en natuurlijk zeer zuinig en prakties, hij geeft je ook wat gevoel uit je (opgevoerde) brommertijd.

Als je enkel woon werk of toertochten maakt kan je met zo'n 150cc goed uit de voeten, naar wil je ook snelwegkilometers dan zou ik voor een 300 gaan, ik heb er vorig jaar nog een SH300 bij gekocht, waar je op de snelweg op de Dylan toch het gevoel hebt volgas op een opgevoerde bromfiets te rijden geeft de SH300 het gevoel dat je er zo mee op vakantie kan.

Natuurlijk is zo'n 300 ook weer zwaarder met in en uit de garage etc, en ook hier gaan de jaartjes meetellen.
Maar voor mij is de 300 ideaal, ga je zwaarder dan ga je weer inleveren op de voordelen van het lichte gewicht.
Dat gevoel van op een opgevoerde brommer heb ik ook op mijn Vespa , lekker gas open door de polder , dolle pret
 

Voge Sfida SR3 Sfida SR3 (2024)​

Komt die naar België of NL?
Staat niet op de site van Voge, dus ik acht de kans klein voor 2024. De SR4 is er wel, de Chinese variant van de BMW C400. Maar die BMW komt ook uit de stal van Voge. Nou ja, Loncin, het moederbedrijf van Voge.
 
Terug
Bovenaan Onderaan