Van zware motor naar lichte motorscooter?

Tot nu toe bevalt de sh300. Ik pak hem regelmatig voor een rondje in de buurt, en doe dat ook makkelijker dan destijds met de bandit. In de stad rijdt ie ook beter. Qua gemak vergelijkbaar met een bromscooter. Ik ben blij dat ik de 300cc heb genomen, want dan behou je nog iets van het motorgevoel. Al kan je hier ook moeiteloos 50 mee rijden, hij daagt niet uit zoals een sportmotor.

Goede keus, met een 300 ben je idd vlotter dan een 125 en ook op de snelweg kan je goed meekomen. Boven de 130 is het allemaal niet meer zo fijn, maar waarom zou je harder rijden? Daaronder doet dat ding het echt perfect. Top is trouwens nog steeds 150+ op een SH300. Het voordeel alleen van een 155cc zoals die van mij, is dat het niets weegt en zeer wendbaar is.
Ik zou best een Beverly 350 of een nieuwe 400 willen kopen, of een 300 van een ander merk, maar het nadeel is dat ik dan dus bijna niet meer de motor zou pakken, omdat een 300 alles ook (snelweg makkelijk op etc), los dan van echt knallen. :]
 
Ik merk overigens wel dat je niet meer als motorrijder wordt gezien op een scooter. Sowieso niet meer zwaaien natuurlijk, maar mensen willen je ook veel sneller inhalen. Ook bestuurders van lullige autootjes. Met de Bandit ervaarde ik dat niet zo. Ik laat me niet zo snel opfokken en vind het geen probleem, maar het is wel opmerkelijk.
 
Ik merk overigens wel dat je niet meer als motorrijder wordt gezien op een scooter. Sowieso niet meer zwaaien natuurlijk, maar mensen willen je ook veel sneller inhalen. Ook bestuurders van lullige autootjes. Met de Bandit ervaarde ik dat niet zo. Ik laat me niet zo snel opfokken en vind het geen probleem, maar het is wel opmerkelijk.

Dat eerste klopt, 99% zwaait niet meer. Je hoort er nu niet meer bij. :')
Het voordeel is dat je niet meer hoeft te groeten, dat slaat naar mijn mening toch nergens op en al helemaal niet als je eerst een conclusie trekt of je de specifieke tegemoetkomende motorrijder wel of niet moet groeten, ook al heeft de ander wel een A-rijbewijs behaald met waarschijnlijk dezelfde rijlessen -op een motor!-. Tegenwoordig groet ik alleen terug als iemand z'n hand uitsteekt, ik begin zelf niet. Ik merk ook op dat meer motorrijders niet meer zoveel groeten als ik dus wel op mijn motor zit.

Maar als jij wel actief groet op een motorscooter, dan kan je ze wel terugverwachten hoor. Ik experimenteerde er eens mee op een MP3 500 voor het B-rijbewijs. Heel wat motorrijders groetten toen terug. Probeer het maar eens.

Dat auto's sneller inhalen, merk ik niet zo op met mijn NMAX 155. Maar het ligt er ook aan waar je woont. Zo'n SH ziet er ook uit als een ietwat grote bromscooter. Dat heeft z'n voor en nadelen. Stukje fietspad kan je er best mee pakken ook, al je rustig aan doet.
De automobilisten die geen interesse tonen in tweewielers, zien dus veel al snel aan voor een brommer en zien niet in dat het gewoon een vlotte motorscooter is, die best van z'n plek komt.

Maar wat ik wel leuk vind aan zo'n SH300 of elke andere ~300cc/400cc motorscooter die er een beetje uitziet als een brommer, dat automobilisten niet verwachten dat je zo snel weg bent. Zelfs met mijn NMAX 155 laat ik ze nog wel achter me op het eerste stuk en dat ding heeft maar een klein blokje.
 
Op mijn Beverly 300 gebeurt het wel dat een tegemoetkomende motorfiets me groet, en dan groet ik uiteraard terug. Maar zelf beginnen groeten, dat doe ik niet. Trouwens, het zijn nog eerder motorfietsers die groeten dan andere scooterrijders.
Auto's die me sneller zouden inhalen, dat herken ik niet. De Beverly schiet behoorlijk snel uit de startblokken.
 
Herkenbaar van dat inhalen. Toevallig vandaag nog in de binnenstad in Amsterdam. Ik reed op de rijbaan, moest vanwege werkzaamheden een stukje op de trambaan rijden en het miezerde, dus ik reed wat voorzichtig ivm de gladde rails. Ik word meteen ingehaald door een taxibusje. Heb ik nog nooit in m’n motorrijdende leven meegemaakt.
Ander voorbeeld van hoe je anders wordt behandeld: ik wilde laatst in de binnenstad gaan tanken, bleek dat de pomp niet werd vrijgegeven omdat ze me als bromscooter aanzagen en die mensen moeten eerst hun helm afgeven voordat ze mogen tanken.
 
(...)
Ander voorbeeld van hoe je anders wordt behandeld: ik wilde laatst in de binnenstad gaan tanken, bleek dat de pomp niet werd vrijgegeven omdat ze me als bromscooter aanzagen en die mensen moeten eerst hun helm afgeven voordat ze mogen tanken.
Dat heb ik nog nooit gehoord. Dus met een bromfiets moet je je helm afgeven voor je kan tanken?
Waar is dat goed voor? Iets met betaling kan ik vermoeden.
Wat soort van tankstation is dat? Hier werken nagenoeg alle tankstations met pin-kaart aan elke pomp, eerst pinnen voor je kan tanken.
 
Klopt inderdaad. In Amsterdam vrij normaal. Ik denk dat er te veel jongeren zonder te betalen zijn weggereden in het verleden. Ik vind het raar, maar veel pompen met pin-automaat hebben die functie overdag uit staan zodat je alsnog naar binnen moet. Misschien om je te verleiden iets in de shop te kopen?
 
Vele tankstations hier, zoniet de meeste, hebben geen shop, zijn onbemand. Die pin-functie werkt altijd.
Ook bij die met shop ben ik er nog geen één tegengekomen waar die functie overdag niet werkt.
 
Ik heb een jaar of 7 terug naast mijn BMW GS een 150CC Honda Dylan gekocht, als ik alleen blok om ga pak ik altijd dat ding!
Afgelopen jaar precies 1 rit op de GS gemaakt, ik heb het ding 17 jaar in bezit en ben eraan gehecht maar eigenlijk zonde dat hij altijd binnen staat.
Daarbij gaan de jaren ook spelen, ben nu 60 en zo'n GS achteruit de garage inwurmen is echt een stuk zwaarder dan de Dylan of de SH300!
Ik heb er maand terug een SH300 bij gekocht, toch een stuk fijner dan de 150 Dylan!

Waar de Dylan meer als een bromfiets aanvoelt waarbij 120 op de teller al spannend gaat worden is de SH300 heel relaxt bij 140 op de teller.

En waar je bij de Dylan anticiperen moet bij inhalen, bijvoorbeeld aanloopje nemen trekt de SH300 er vlot omheen.
Mijn mening, als je iets erbij neemt voor lekker toeren en snelwegen wat mijd dan is een 150CC meer als prima.

Wil je echt grote ritten en volledige vervanging van de motorfiets dan zou ik echt voor een 300CC of meer gaan.
 
Laatst bewerkt:
Hier hetzelfde. Dikke Duitse GS heeft zware concurrentie van de SH300. Meer motor/scooter heeft niemand nodig. Kan alles, doet alles, super betrouwbaar en spotgoedkoop. Ook een Dylan gehad, eveneens een superding maar als je eenmaal op een 300 hebt gereden ben je om. Ik wil ze beide niet missen.
 
Hier hetzelfde. Dikke Duitse GS heeft zware concurrentie van de SH300. Meer motor/scooter heeft niemand nodig. Kan alles, doet alles, super betrouwbaar en spotgoedkoop. Ook een Dylan gehad, eveneens een superding maar als je eenmaal op een 300 hebt gereden ben je om. Ik wil ze beide niet missen.
Als je meer neemt kruip je weer tegen de nadelen van een motor aan, met hoog eigen gewicht en minder wendbaarheid.
 
Ik zie niet de logica dat je een 150cc zou kopen als je ook een 300cc kan rijden? Je hebt immers beiden A2 nodig.

150cc moet je toch de snelweg mijden, met een 300cc niet. Verschil in rijden kwa gewicht is bijna verwaarloosbaar, verbruik ook. Zeker als je 300cc injectie hebt tegen 150cc met carburateur.
 
Ik zie niet de logica dat je een 150cc zou kopen als je ook een 300cc kan rijden? Je hebt immers beiden A2 nodig.

150cc moet je toch de snelweg mijden, met een 300cc niet. Verschil in rijden kwa gewicht is bijna verwaarloosbaar, verbruik ook. Zeker als je 300cc injectie hebt tegen 150cc met carburateur.
Natuurlijk zit er een stevig prijsverschil in de twee die je tegenover elkaar zet.
Een 150 loopt per saldo ook nog zuiniger, we hebben afgelopen week op zelfde rit samen en na einde aftanken dat meegemaakt.
Mijn mening, een 150 is veel lichtvoetiger, je pakt hem sneller, en kan je van alles mee, maar voor langere ritten de iets grotere
 
Eerlijk gezegd vind ik m'n sh300 even makkelijk rijden als m'n oude Agility 50. Ook qua even snel pakken.
 
Laatst bewerkt:
Herkenbaar van dat inhalen. Toevallig vandaag nog in de binnenstad in Amsterdam. Ik reed op de rijbaan, moest vanwege werkzaamheden een stukje op de trambaan rijden en het miezerde, dus ik reed wat voorzichtig ivm de gladde rails. Ik word meteen ingehaald door een taxibusje. Heb ik nog nooit in m’n motorrijdende leven meegemaakt.
Ander voorbeeld van hoe je anders wordt behandeld: ik wilde laatst in de binnenstad gaan tanken, bleek dat de pomp niet werd vrijgegeven omdat ze me als bromscooter aanzagen en die mensen moeten eerst hun helm afgeven voordat ze mogen tanken.
Ik heb in Haarlem zelfs mijn helm moeten afgeven met mijn Triumph 1050. Doe ik natuurlijk niet, is een Arai IOM 2017 van 1100 euro, dan moeten ze me eerst 1000 euro afgeven.
 
Eerlijk gezegd vind ik m'n sh300 even makkelijk rijden dan m'n oude Agility 50. Ook qua even snel pakken.
Zelfde hier. De SH300 is de vervanger van mijn Piaggio Zip snorscooter.

Natuurlijk zit er een stevig prijsverschil in de twee die je tegenover elkaar zet.
Een 150 loopt per saldo ook nog zuiniger, we hebben afgelopen week op zelfde rit samen en na einde aftanken dat meegemaakt.
Mijn mening, een 150 is veel lichtvoetiger, je pakt hem sneller, en kan je van alles mee, maar voor langere ritten de iets grotere
Ja, dat zal best maar je pakt uiteindelijk flinke winst met de 300. Veel lichtvoetiger valt mee, die 20 kg merk je echt niet zo erg. Als je echt lichtvoetig wil moet je een Gilera Runner 180 2 takt kopen. Die weegt rijklaar echt maar 115kg.

300cc is inzetbaar voor alles. Mag E10 in ipv de E5 in de Dylan. E10 is ook flink goedkoper. Langere onderhoudsintervallen. Zeker als je zelf geen kleppen kan stellen scheelt dat al snel. Met iemand achterop kom je tenminste van je plek.

Ik had voor de honda sh300 een Aprilia SportCity 200.
Gemiddeld verbruik Aprilia was 1 op 30. Honda 1 op 33.
Ook in de Honda E10 en Aprilia E5 ivm carburateur.

En je kan uitgemolken topsnelheid tenminste 155 op de teller ipv 130/135.
 
Zelfde hier. De SH300 is de vervanger van mijn Piaggio Zip snorscooter.


Ja, dat zal best maar je pakt uiteindelijk flinke winst met de 300. Veel lichtvoetiger valt mee, die 20 kg merk je echt niet zo erg. Als je echt lichtvoetig wil moet je een Gilera Runner 180 2 takt kopen. Die weegt rijklaar echt maar 115kg.

300cc is inzetbaar voor alles. Mag E10 in ipv de E5 in de Dylan. E10 is ook flink goedkoper. Langere onderhoudsintervallen. Zeker als je zelf geen kleppen kan stellen scheelt dat al snel. Met iemand achterop kom je tenminste van je plek.

Ik had voor de honda sh300 een Aprilia SportCity 200.
Gemiddeld verbruik Aprilia was 1 op 30. Honda 1 op 33.
Ook in de Honda E10 en Aprilia E5 ivm carburateur.

En je kan uitgemolken topsnelheid tenminste 155 op de teller ipv 130/135.
Mijn Guzzi V85tt gaat maar iets harder...
 
Het grootste nadeel van de 125 zoals ik het nu ervaar is dat de tank wel erg snel leeg is, zeker als ik af en toe een stuk snelweg pak. Ik geloof dat de tank van een 300 toch wel een stuk groter is, en daarmee ook de actieradius.
 
Het grootste nadeel van de 125 zoals ik het nu ervaar is dat de tank wel erg snel leeg is, zeker als ik af en toe een stuk snelweg pak. Ik geloof dat de tank van een 300 toch wel een stuk groter is, en daarmee ook de actieradius.

Dat ligt er aan, bij een Mash Belena 125 gaat er 12 liter in. Denk bij wel meer maxiscooters. Alleen met een 125 de snelweg op, dat is niet fijn.
 
Ja, bij maxiscooters snap ik het, maar ik wilde juist een kleine stadsscooter. Ik vind het wel meevallen op de snelweg hoor. Hij haalt net de 100 wel/niet, maar heb regelmatig dat er mensen slechts 80 rijden, dus op de ring A10 heb ik af en toe zelfs dat ik helemaal op de linkerbeen rijd om langzaam verkeer in te halen. Maar meestal is m’n plek gewoon helemaal rechts :)
 
Hier vier motorscooters gehad.
Tegenover de Speedfight 100 was elke viertakt gewoon zwaar.
De Yamaha 150cc die ik tegelijkertijd had kon ik niet net zo makkelijk in de hoek tillen van de schuur.
Een Derbi GP-1 250 met radiale remklauw was top of the bill in 2008. :9
Maar na een half jaartje drieduizend kilometer per maand op een Yamaha Majesty 250 was ik wel genezen.
Ik miste het motorgevoel.
De zithouding, de bochten op een ander level. :9~
(Al kon ik nog wel eens sneller de snelweg op speeren dan sommige sportfietsen zonder sportieve bestuurder)

Een kleine motorfiets naast de grote leverde de gewenste adrenaline kick weer terug. :]
(Zwierend door de bochten waan ik mij een GP coureur, jong, fris en woest aantrekkelijk :+ )
 
Hier vier motorscooters gehad.
Tegenover de Speedfight 100 was elke viertakt gewoon zwaar.
De Yamaha 150cc die ik tegelijkertijd had kon ik niet net zo makkelijk in de hoek tillen van de schuur.
Een Derbi GP-1 250 met radiale remklauw was top of the bill in 2008. :9
Maar na een half jaartje drieduizend kilometer per maand op een Yamaha Majesty 250 was ik wel genezen.
Ik miste het motorgevoel.
De zithouding, de bochten op een ander level. :9~
(Al kon ik nog wel eens sneller de snelweg op speeren dan sommige sportfietsen zonder sportieve bestuurder)

Een kleine motorfiets naast de grote leverde de gewenste adrenaline kick weer terug. :]
(Zwierend door de bochten waan ik mij een GP coureur, jong, fris en woest aantrekkelijk :+ )
Als hetero kan ik me vergissen, maar het merendeel van de GP coureurs lijkt me niet woest aantrekkelijk.
 
Laatst bewerkt:
Als hetero kan ik me vergissen, maar het merendeel van de GP coureurs lijkt me niet wordt aantrekkelijk.
Misschien worden ze knapper omdat ze rijk zijn. :?

Nee, fysiek afgetraind en tegen perfect rijden aan. Performance. :}
Niet op uiterlijk.
Al heb ik altijd wel een voorkeur voor behaarde rijders zoals Max Biaggi en Johann Zarco.
En strakke leren pakken doen de rest. _O-

Misschien kom ik later nog eens uit de kast dan. ;)
 
Ja, bij maxiscooters snap ik het, maar ik wilde juist een kleine stadsscooter. Ik vind het wel meevallen op de snelweg hoor. Hij haalt net de 100 wel/niet, maar heb regelmatig dat er mensen slechts 80 rijden, dus op de ring A10 heb ik af en toe zelfs dat ik helemaal op de linkerbeen rijd om langzaam verkeer in te halen. Maar meestal is m’n plek gewoon helemaal rechts :)

De kleinere hebben idd niet zulke grote tankjes. Met spits kan je er wel tussen rijden idd, maar als het wat rustiger is en met name na 19u als het ook wat begint te schemeren, dan niet zo fijn.
 
Misschien worden ze knapper omdat ze rijk zijn. :?

Nee, fysiek afgetraind en tegen perfect rijden aan. Performance. :}
Niet op uiterlijk.
Al heb ik altijd wel een voorkeur voor behaarde rijders zoals Max Biaggi en Johann Zarco.
En strakke leren pakken doen de rest. _O-

Misschien kom ik later nog eens uit de kast dan. ;)
Ik kan tegen het bestaan van homo's, ben bijvoorbeeld meer dan 20 jaar fan geweest van Valentino terwijl ik ervan overtuigd was dat hij gay was.
 
Terug
Bovenaan Onderaan